Бизнес школата Essec, в която се запознават Александър Грандреми и Гари Коен през 2008-а, се намира в едно от предградията на Париж. Общественият транспорт е нередовен, а спирките са значително по-малко, отколкото в центъра на града. Двамата с удоволствие биха ходили на лекции с кола, но не могат да си го позволят.
„Идеята да създадем ресурс, с чиято помощ хората биха могли да използват автомобил се роди сякаш от само себе си, – спомня си Грандреми. – Тъй като нямах собствен превоз започнах редовно да искам от Гари колата му. За да го компенсирам по някакъв начин за услугата се опитвах да преценя колко харчи той, когато ми дава колата си“.
Двамата бързо установяват, че и други студенти биха използвали с удоволствие чужди автомобили. Затова започват да развиват технология, позволяваща уговарянето за преотстъпване на коли през интернет. Така се появява социална мрежа, където хората пишат къде възнамеряват да пътуват, каква кола предлагат, и да обменят мнения за автомобилите, които вече са ползвали. Идеята прераства в първата във Франция децентрализирана компания за коли под наем.
Ако някой се нуждае от автомобил в Париж, Марсилия или Лион, отваря сайта deways.com, съобщава къде се намира и си избира кола от списъка. За удобство на потребителите до всеки автомобил фигурират оценки и отзиви за качествата му от предишни ползватели. Резервацията на колата става за минута. Собственикът на автомобила получава електронно писмо и решава дали да приеме заявката или да я отхвърли.
Deways.com поема гаранциите по договора за наем и застраховката в периода на ползването, свеждайки до минимум всички обичайни формалности при наемането на кола. Застраховката покрива основните рискове, затова собствениците не се колебаят да предлагат автомолибите си на сайта.
Грандреми и Коен бързо осъзнават, че проблема, който решават, далеч надхвърля рамките на техния университетски кампус. Системата, която са измислили е напълно приложима и може да стане популярна сред жителите на големите градове.
Една от най-важните задачи на Deways.com. е да повишава доверието. Услугата е платформа за съвместно използване на автомобили, където хората могат да се договорят въз основа на общи интереси, хоби, професия или просто адрес на учебно завадение. Задачата на проекта да свърже колкото се може повече хора, а услугата се да разпространи в други градове и държави.
„Екипът ни поощрява собствениците на автомобили да създават собствени организации на потребителите там, по местоживеене или месторабота, използавйки възможностите Deways.com за самореклама, – обяснява Грандреми. – Така се създава по-голямо доверие между потребителите, а за собственика това може да изначава по-стабилен доход“.
Грандреми и Коен винаги са мечтали да станат предприемачи. Може би защото са израснали в семейства, които имат собствен бизнес. И двамата признават, че нямали понятие колко перспективна може да се окаже мисълта да споделиш колата си с другите.
„Александър е инженер и възнамеряваше да създаде компания в областта на възобновяемите енергийни източници, – усмихва се Коен. – Аз пък исках да развивам бизнес, който е свързан по някакв начин с телефоните. В основата на проекта ни Deways.com е заложено това, към което всеки от нас се стремеше“.
Към 2012-а идеята им е реализирана в няколко кампуса на френски бизнес школи, а основателите успяват да привлекат 1.2 млн. евро инвестиции от американеца Еял Ароноф, основател на Quest Software. Сега Deways.com има 13 хил. потребители, а след четри месеца те ще бъдат над 20 хиляди. Според двамата компанията ще започне да им носи печалба през 2015-а.