100 лв. такса за достъп до данните от Търговския регистър

Търговски регистър

Правителството намали на 100 лв. събираната досега годишна такса от 30 000 лв. за предоставяне на цялата база данни от Търговския регистър, както и за актуализация на обстоятелствата в него. Промяната в Тарифата за държавните такси, събирани от Агенцията по вписванията, влиза в сила от 1 януари 2015 г.

Значителното намаляване на таксата цели подобряване на достъпността на услугите за по-голям брой потребители, с което ще се подпомогне бизнес средата и ще се внесе по-голяма сигурност в гражданския оборот. Промените ще способстват и за изпълнение на ангажиментите на страната ни по инициативата Open Government Partnership.

Правителството също предлага и промени в Закона за търговския регистър, с които в българското законодателството се транспонират изискванията на Директива 2012/17/ЕС относно взаимното свързване на централните, търговските и дружествените регистри. Съгласно директивата това става чрез създаването на европейска централна платформа, която ще позволи предаването на информация от всеки един от регистрите на държава членка до компетентните регистри на друга държава членка в стандартен формат за съобщения и съответната езикова версия.

Взаимното свързване на търговските регистри ще улесни сътрудничеството между търговците, ще намали бариерите пред трансграничната стопанска дейност и ще редуцира административната тежест, особено за малките и средните предприятия. Чрез улеснения достъп до информация относно дружествата, съдържаща се в мрежата на търговските регистри, се повишава прозрачността на единния пазар, засилва се защитата на притежателите на акции и дялове и се подпомага възстановяването на доверието в пазарите.

Въвеждането на системата за взаимно свързване на регистрите налага страните да предприемат необходимите мерки за адаптиране, като разработи интерфейс, който да свърже всеки регистър с централната платформа. Функцията по осъществяване на адаптирането на информационната система на Търговския регистър в съответствие с разпоредбите на директивата ще бъде възложено на Агенцията по вписванията. Тя ще осигури оперативната съвместимост на регистъра в рамките на системата за взаимно свързване на регистрите. Чрез нея Агенцията незабавно ще предоставя безплатна информация относно започването или прекратяването на производство по ликвидация на вписано в Търговския регистър дружество, обявяването му в несъстоятелност и относно заличаването му от регистъра. След вписване на дадено обстоятелство по Търговския закон, чрез системата тя уведомява за това регистрите, в които са вписани преобразуващите се дружества със седалище в друга държава-членка.

Съгласно текстовете в директивата, създаването, бъдещото развитие и поддържането на платформата и мерките за адаптиране на портала се финансират от общия бюджет на Съюза. Разходите за адаптирането на националните регистри, за тяхното поддържане и работа се поемат от всяка държава-членка.

За пълното транспониране на директивата се предлагат незначителни промени в още няколко закона – в Търговския закон, в Кодекса за социално осигуряване, в Закона за българското гражданство и в Закона за икономическите и финансови взаимоотношения с дружествата, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, свързаните с тях лица и техните действителни собственици.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Осезаема ли е разликата в битовите сметки спрямо миналогодишните ви разходи?

Подкаст