България е готова да предостави три магистрали и два скоростни пътя на концесия, заяви Лиляна Павлова по време на ІV икономически и търговски форум в Белград. Събитието се провежда в рамките на Инициативата за сътрудничество между държавите от Централна и Източна Европа и Китай. По думите на регионалния министър средствата по европейските програми за изграждане на инфраструктурни проекти не са достатъчни и затова може да се търси концесионер за аутобаните "Черно море", "Рила" и "София – Калотина", както и за скоростните пътища Видин – Ботевград и Русе – Велико Търново.
За магистрала "Черно море" ситуацията е ясна. Още при предишния престой на Павлова начело на строителното ведомство тя се опита да реализира концесия с инвеститор от Катар, но до нещо по-сериозно така и не се стигна. Отново във формат с Катар, само че с участието и на Турция, бе обсъждана възможността за публично-частно партньорство и за скоростния път Русе – Велико Търново, като тогава се предвиждаше той да стига до Свиленград. Само че и тези намерения удариха на камък.
Сега Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" започна процедура за изготвяне на доклад за "Оценка на въздействие върху околната среда за доизграждането на автомагистрала "Черно море". Предвидената за целта сума е 200 хил. лв. (без ДДС). Интересно е обаче дали някой ще прояви интерес към това трасе, което е от значение преди всичко за хотелиерите по черноморското ни крайбрежие.
За магистрала "Рила", която трябва да свърже "Струма", "Тракия" и Хемус , преминавайки край Дупница и Самоков, пък от известно време и дума не се споменаваше. Преди финансовата криза готовност да я изгради изявяваше "Главболгарстрой", след което всичко пропадна. Прогнозната й стойност е около 420 млн. евро за 143 километра, но поради факта, че и тя е от значение преди всичко за вътрешния ни трафик, ще е трудно да се намери кандидат-инвеститор.
Най-любопитно е какво ще се случи с магистралата към Калотина. По време на предишния си мандат като премиер Бойко Борисов я определи за стратегически проект и през 2010-а се закани да изпреварим сърбите, които строят от тяхна страна продължението до Ниш. Но това трудно ще стане, защото няколко пъти сменихме концепцията за нашия участък. Първоначално София – Калотина трябваше да се финансира по програма "Транспорт", но правителството на Пламен Орешарски извади аутобана от листата с проекти поради недостиг на средства. Впоследствие на 21 май 2014-а Агенция "Пътна инфраструктура" обяви обществената поръчка за изграждането на 31.5-километровия участък. Ориентировъчната му стойност бе 200 млн. лв. без ДДС, а парите се очакваха от новото издание на програмата "Транспорт". В началото на август обаче Комисията за защита на конкуренцията съобщи за куп нарушения при откриването на конкурса, което доведе и до окончателното му спиране. Така всичко започна отначало. През септември Националният експертен съвет към Министерството на регионалното развитие одобри парцеларен план за трасето. На заседанието бе приет и подробният устройствен план, който позволява отново да започнат отчуждителните процедури, проектирането и строителството.
Много важно е и каква ще е съдбата на пътя от Видин до София, който трябва да поеме увеличения трафик от автомобили след пускането на "Дунав мост" 2.