БНБ депозира в Народното събрание бюджета си за 2015 година

БНБ

Днес в съответствие с член 1, алинея 2 и член 50 от Закона за БНБ в Народното събрание на Република България бе представен Отчетът на БНБ за първото шестмесечие на 2014 г. и Бюджетът на БНБ за 2015 година.

И двата документа са приети от Управителния съвет на БНБ на 27 ноември 2014 година.

Разходите за издръжка на БНБ за 2015 г. са определени на 93 137 хил. лв., като в сравнение с бюджета за 2014 г. размерът им е увеличен със 7326 хил. лв., или с 8.5%, което се дължи главно на увеличените средства за издръжка на паричното обращение.

В бюджета се за следващата година се посочва, че очакваните приходи и разходи през 2015-а, необходими за изпълнението на основните функции на Банката, са планирани въз основа на задълбочен анализ на тенденциите в международната конюнктура и международните финансови пазари, на развитието на българската икономика и на очакваното им влияние върху баланса на БНБ.

Понастоящем Банката изпълнява своите задачи в условията на продължаваща несигурност и колебания на международните финансови пазари, на слаб икономически растеж и понижаваща се инфлация в рамките на еврозоната и Европейския съюз. Като резултат от тези икономически тенденции инструментите с краткосрочен матуритет, в които БНБ може да инвестира, имат отрицателна доходност, а тези с дългосрочен матуритет са с много ниска положителна доходност, отчитат от Централната банка.

Очакванията за начало на възходящ лихвен цикъл в паричната политика на някои от централните банки, емитиращи глобални валути (САЩ и Обединеното кралство), и очакванията за допълнителни мерки за увеличаване на паричното предлагане от други големи централни банки (Япония и еврозоната) ще са определящи за очакваната нестабилност и колебливост на цените на ценните книжа, златото и валутните курсове. Фискалната позиция на правителството на България ще продължи да бъде важен фактор за динамиката в баланса на БНБ
през 2015 г. Приетият от Управителния съвет бюджет за 2015 г. е разчетен така, че Банката да разполага с необходимите ресурси, за да може своевременно да реагира в зависимост от условията на външната и вътрешната финансова и икономическа среда. В сравнение с предходната година бюджетът за текущите разходи на Банката, както и разходите за инвестиции са увеличени с 8.5%.

При изготвянето на бюджета на Банката за 2015 г. е взето под внимание изпълнението на бюджета за текущата година. Очаква се изпълнението на бюджета за разходите за издръжка на Банката през 2014 г. да бъде в размер на около 80 516 хил. лв., което възлиза на 93.8% от приетия бюджет за годината.

Разходите за издръжка на паричното обращение са планирани в размер на 15 185 хил. лв., като до края на годината се очаква да бъдат усвоени 14 249 хил. лв., или 93.8% от тях. В рамките на тези разходи най-съществен дял имат разходите за производство на нови банкноти в размер на 6256 хил. лв. За осигуряване нормалното обслужване на наличнопаричното обращение през текущата година са произведени 60 млн. броя нови банкноти.

За производството на нови разменни монети до края на годината се очаква да бъдат изразходвани 5892 хил. лв. В изпълнение на Монетната програма на БНБ до края на октомври 2014 г. бяха пуснати в обращение златна възпоменателна монета „Св. Пророк Илия“ с номинална стойност 100 лв. и сребърна възпоменателна монета „Троянски манастир“ с номинална стойност 10 лв. До края на годината предстои още пускането в обращение на сребърна възпоменателна монета с нанесено частично позлатяване „Цар Симеон Велики“ от серията „Средновековни български владетели“, като общо за отсичане на възпоменателни монети се очаква да бъдат израз-
ходвани 494 хил. лв.

Във връзка с осъществяването на емисионно-касовата дейност до края на годината се очаква да бъдат изцяло усвоени предвидените средства за консумативи за обработката на банкноти и монети, за резервни части за машините за обработка на пари и предвидените средства за унищожаване на негодни банкноти и монети.

Разходите за материали за 2014 г. са утвърдени в размер на 1320 хил. лв. и до края на годината се очаква изпълнението им да възлезе на 1308 хил. лв., или 99.1%. В тази група са включени разходите за горива и резервни части за транспорта, за материални запаси, резервни части за ремонт на дълготрайни активи, за канцеларски материали и др.

Предвидените за 2014 г. разходи за външни услуги са 20 468 хил. лв. и до края на годината се очаква изпълнението им да възлезе на 18 698 хил. лв., или 91.4%. Съществени в тази група са разходите за абонаментни такси за системите „Ройтерс“, „Блумбърг“, СУИФТ, интернет, за програмни продукти, разходите за ползване на задължителните модули на ТАРГЕТ2, пощенските и телефонните услуги, абонаментното поддържане на техника и машини, консултантските услуги, разходите за текущ ремонт на основните сгради и разходите на Банката за охра-
на съгласно договори с Главна дирекция „Охранителна полиция“ на МВР и Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“.

Разходите за амортизация за 2014 г. са разчетени на 18 000 хил. лв. и до края на годината начислените амортизации се очаква да достигнат 15 500 хил. лв., или 86.1% от предвиденото.

От другите административни разходи за 2014 г., възлизащи на 2283 хил. лв., се очаква да бъдат изразходвани 2206 хил. лв., или 96.6%.
Разходите за персонал и социална дейност в размер на 25 332 хил. лв. се очаква да бъдат в рамките на предвиденото в бюджета за 2014 г. Банката ще изразходва около 600 хил. лв. за провизиране на задълженията си към персонала съгласно изискванията на МСС 19 „Доходи на наети лица“ и чл. 222, ал. 2 и ал. 3 от Кодекса на труда.

Планираните за 2014 г. средства за разходи, свързани с участието на БНБ в ЕСЦБ, в размер на 3223 хил. лв. се очаква да бъдат напълно изразходвани.

Инвестиционната програма на Банката се очаква да бъде изпълнена на 57.8% от разчета. От предвидените 19 385 хил. лв. ще бъдат усвоени 11 197 хил. лв., което се дължи на промяна в приоритетите и преподреждане на проектите за електронизация във връзка с оптимизирането на архитектурата на банковите информационни системи.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Трябва ли да се въведе таван на надценките на основните хранителни продукти?

Подкаст