Засега най-разумно изглеждащата част от депутатството – реформаторите – направиха поредна стъпка да развият идеите си за пенсионна реформа като спазиха принципа: "Като отричаш нещо, предложи какво да го замени". Реформаторският блок изложи все още мътната идея за индивидуални капиталови партиди в НОИ като възможност за избор къде да се осигуряват хората – в частен или в държавен фонд. Трябва да се създаде още един държавен капиталов стълб, за да имат право хората да избират, обяви Найден Зеленогорски, съпредседател на Реформаторския блок. Радан Кънев също заяви, че е възможно да има лични партиди в НОИ, но уточни, че по-важният въпрос е възможно ли е да се постигне съгласие между експерти, политици, общественици, работодатели и синдикати, за да се изгради един разумен модел с 30-годишна перспектива. Във всеки случай се върви към едно Соломоновско решение, което освен че ще бъде работещо, ще бъде предпоставка да се върне стария формат на управляващата коалиция по този наболял въпрос.
Идеята за държавен капиталов пенсионен фонд дойде от работодателските организации още преди Нова година. Дни преди гласуването на бюджет 2015 ГЕРБ предложи, а впоследствие това бе и гласувано, работещите, родени след 1959 г. да могат да избират вноските им в частните фондове да останат там или да отидат към НОИ. Предложението почти взриви управляващата коалиция и детайлите по него останаха за решаване до края на март, като част от цялостната пенсионна реформа.Изненадващо за предложението гласуваха депутатите от ДПС. Подкрепиха го и синдикатите. Твърдо против се обявиха представителите на бизнеса, които заподозряха замисъл за национализация на фондове. Именно оттам излезе предложението НОИ да се конкурира с "частниците".
Според бившия социален министър Иван Нейков правен проблем няма. Но въпросът е в това, че ще трябват няколко години, за да се изгради структурата на НОИ за управление на средствата. Самото й създаване е само начало и ще има момент, в който, докато НОИ натрупа опит и капацитет в това отношение, може би ще има по-малка доходност.