Туристическият бранш очаква по-добра година

Туристическият бранш очаква ръст през зимния сезон и раздвижване за летния. След  изминалата трудна година за тази индустрия, сега заетите в този сектор виждат светлина. И макар, че сезонът е едва в началото си (по-малко от месец след официалното му откриване), снежната покривка, ниските температури и сигурните на този етап резервации, дадат основания за надежда за сравнително добри резултати от зимния туризъм и разпалват надежди за по-добър летен сезон.
Според последните оценки на бранша миналото лято е било най-лошото от четири години насам. Спадът в броя на туристите и приходите на туристическата индустрия са в порядъка 6-12% за различните курорти. Лошите резултати са в следствие влошената ситуация в Русия и Украйна, и доста противоречивия имидж на страната ни в Западна Европа по време на несигурната политическа обстановка в страната по време на правителството на Пламен Орешарски, когато управляващите на практика "заличиха" всички реални възможности за осигуряване на туристи от алтернативни пазари.
Притесненията на сектора, свързани с очакванията им за новата година, обаче сякаш започнаха да намаляват. Вече има и добра новина. Тя е, че само по предварителни резервации зимните курорти отчитат увеличение на резервациите спрямо миналата година с до около 5 на сто. Според последните данни от сектора интерес към нашите курорти проявяват основно туристи от съседните държави. За трета поредна година се очаква най-висок ръст да бъде отчетен при туристите от Турция, които основно са се насочили към Пампорово. Хотелиерите в Банско пък се радват на повече гости от Гърция, Румъния и Сърбия. Данните на хотелиерите показват още, че и записванията от Великобритания да сега вървят с добър темп. Разбира се браншовиците имат и притеснения. Те далеч не са настроени оптимистично по отношение на руския пазар, особено след срива на рублата. Нещо повече, макар че официалната прогноза на министерство на туризма отчита очаквано намаление от едва 1-2%, хотелиерите смятат че спадът при руските им гости през тази година, ще бъде много по-висок.
В тази връзка, туристическият бранш има сериозни притеснение и за летния сезон. Освен обезценяването на руската рубла, вече има данни и за сериозни размествания на местния туроператорски пазар, които правят прогнозите за пътуванията от там почти невъзможни. Ситуацията в Украйна също не е по-различна. И там местната валута сериозно девалвира, а икономическата несигурност на страната също е основание за спад на интереса към пътувания и почивки.
Туристическият бранш запазва сравнително по-оптимистичните си прогнози само за западните пазари. Предварителните договори за новия сезон, които бяха сключени още през есента показват, че на този етап не се очаква броят на западните гости у нас да намалее, в сравнение с миналата година.
От съюза на собствениците в Слънчев бряг вече отчетоха намаление на гостите през изминалия сезон с поне 5%, а резултатите в курортите по Северното Черноморие са още по-негативни – те показват спад до 10 на сто. Това е и причината хотелиери и туроператори да  се обединят в становището си, че тази година ще бъде време за преоценка и за търсене на нови източници на растеж.
Точно от техните усилия сега, ще зависи развитието на сектора през следващите няколко години. Хотелиерите смятат, че една от основните задачи пред страната ни е да се опита да  върне позициите си на някои от западноевропейските пазари, при които през последните години е отбелязан значителен спад. Такъв е случаят с немските туристи, които от 2009-а насам намаляват значително. Според германските туроператори страната ни е започнала да губи конкурентността си пред техните туристи, които са се преориентирали към други дестинации.
Председателят на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация Благой Рагин е на мнение, че една от значителните възможности за развитието на сектора, е свързана с целенасочени усилия на пазарите с потенциал, като Турция например. Основанията му са, че през последните години турските туристи проявяват сериозен интерес към зимните ни курорти. При този пазар обаче възниква проблемът с визите. И макар, че новият министър на туризма Николина Ангелкова преди началото на зимния сезон се постара  да направи всичко възможно издаването им да бъде облекчено, ще разберем от резултатите след неговото приключване.
Туристическият бранш съзира сериозен потенциал за развитие от централноевропейските държави. Нека не забравяме, че през миналия сезон единствените големи туроператори, които отчетоха над 20% ръст бяха тези, които работеха на пазара в Полша. Подобен резултат показаха и данните от  други държави в региона, като Чехия. Хотелиерите смятат, че тези пазари са нова възможност за ръст на туристите у нас. Имаме какво да се предложим и на скандинавските туристи, смята Рагин. Страната ни има голям потенциал в различните видове специализиран туризъм, но за съжаление рекламата ни на тези пазари куца сериозна, категоричен е шефът на българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация.
Оптимистични са прогнозите на браншовиците за увеличаване броя на туристите, които посещават страната ни заради културно-историческото ни наследство. По предварителните данни за пролетните програми вече се забелязва интерес към културният туризъм у нас особено от у европейските страни. Обиколните турове из историческите и културни  паметници у нас, които досега бяха потенциално интересни за азиатските туристи (които през пролетта на миналата година достигна около 25 хил. души), вече предизвикват и интереса на французи, немци и италианци.
И макар, че Световният съвет по туризма очаква през новата година международните пътувания да продължават да се увеличават, но с ръст между 2 и 5%, нашите браншовици са на мнение, че трябва да направят всичко възможно у нас той да е значително по-висок – поне 10 на сто. А ако намерят и разбиране от страна на държавата, със сигурност тези очаквания, няма да останат само мечта.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще помогнат ли необозначените полицейски автомобили, които МВР планира да купи, за по-добрия контрол на агресивните шофьори?

Подкаст