Туристическият бранш очаква ръст през зимния сезон и раздвижване за летния.
Според последните оценки на мениджърите от бранша миналото лято е било най-лошото за последните четири години. Спадът в броя на туристите и приходите от туристическите дейности е в порядъка на 6-12% за различните курорти. Лошите резултати се дължат на влошената ситуация в Русия и Украйна и на доста противоречивия имидж на страната ни в Западна Европа заради несигурната политическа обстановка, докато я управляваше правителството на Пламен Орешарски. Притесненията на работещите в сектора обаче сякаш започнаха да намаляват. Вече има и добра новина. Тя е, че според броя на предварителните резервации зимните курорти отчитат увеличението им спрямо миналата година с около 5 на сто. Според последните данни интерес към нашите курорти проявяват основно туристи от съседните държави. За трета поредна година се очаква най-много да са туристите от Турция, които основно са се насочили към Пампорово. Хотелиерите в Банско пък се радват на повече гости от Гърция, Румъния и Сърбия. Данните на хотелиерите показват още, че и заявките от Великобритания се трупат с добър темп. Разбира се, браншовиците имат и притеснения. Те далеч не са настроени оптимистично по отношение на руския пазар, особено след срива на рублата. Нещо повече, макар че в официалната си прогноза Министерството на туризма очаква намаление от едва 1-2%, хотелиерите смятат, че руските им гости през тази година ще бъдат много по-малко.
Туристическият бранш има сериозни притеснения и за летния сезон. Освен обезценяването на руската рубла вече има данни и за сериозни размествания на местния туроператорски пазар, които ще затруднят чувствително пътуванията оттам. Ситуацията в Украйна също не е по-различна – и там местната валута сериозно девалвира, а икономическата несигурност на страната също е предпоставка да намалее интересът към пътувания и почивки.
Туристическият бранш запазва сравнително по-оптимистичните си очаквания и прогнози само за западните пазари. Предварителните договори за новия сезон, които бяха сключени още през есента, показват, че на този етап не се очаква броят на западните гости у нас да намалее в сравнение с миналата година.
Съюзът на собствениците в "Слънчев бряг" вече отчете намаление на гостите през изминалия сезон с поне 5%, а резултатите в курортите по Северното Черноморие са още по-негативни – те показват спад до 10 на сто. Това е причината хотелиери и туроператори да се обединят в схващането си, че тази година е време за преоценка и за търсене на нови източници на растеж.
Хотелиерите смятат, че една от основните задачи пред страната ни е да се опита да върне позициите си на някои от западноевропейските пазари, където през последните години сме загубили позиции. Такъв е случаят с немските туристи, които от 2009-а насам намаляват значително. Според германските туроператори пък страната ни е започнала да губи атрактивността си за техните туристи и те са се преориентирали към други дестинации.
Председателят на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация Благой Рагин е на мнение, че една от значителните възможности за развитието на сектора е свързана с целенасочени усилия за навлизане на пазарите с потенциал, като Турция например. Основанията му да мисли така са в това, че през последните години турските туристи проявяват сериозен интерес към зимните ни курорти. За привличането им обаче проблемът се явяват визите. Новият министър на туризма Николина Ангелкова преди началото на зимния сезон се постара да направи всичко възможно те да бъдат издавани по облекчен ред, но какъв е резултатът ще се разбере след приключването на сезона.
Туристическият ни бизнес съзира сериозен потенциал за приходи и от туристи от централноевропейските държави. Нека не забравяме, че през миналия сезон единствените големи туроператори, които отчетоха над 20% ръст, бяха работещите на пазара в Полша. Подобен бе резултатът и за туристите от други държави в региона, например Чехия. Хотелиерите смятат, че тези пазари са нова възможност за ръст на туристите у нас. Имаме какво да се предложим и на скандинавските туристи, смята Рагин. Страната ни има голям потенциал в различните видове специализиран туризъм. Но за съжаление рекламата ни на тези пазари куца сериозно, категоричен е шефът на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация.
Оптимистични са прогнозите за увеличаване на броя на туристите, които посещават страната ни заради културно-историческото ни наследство. По предварителните данни записванията за пролетните програми показват интерес към т. нар. културен туризъм у нас, особено сред туристите от европейските страни. За обиколните турове из историческите паметници у нас, към които досега проявяваха интерес азиатските туристи (които през пролетта на миналата година достигна около 25 хил. души), вече се констатира интерес и сред французите, немците и италианците.
И макар че Световният съвет по туризма очаква през новата година международните пътувания да се увеличават с ръст между 2 и 5%, нашите браншовици са на мнение, че трябва да направят всичко възможно у нас той да е по-висок – поне докъм 10 на сто. Няма да е зле, ако и държавата помогне за това.