Евтини приказки за скъпи магистрали

АПИ Отваряне на оферти за Лот 2 на магистрала „Марица”Росен Плевнелиев - министър на регионалното развитиеСергей Михалев - председател на УС на Агенция “Пътна инфраструктура” АПИ

 Спомняте ли си първия мандат на правителството на Бойко Борисов, хвалбите с магистралите и твърденията, че били седем пъти по-евтини от гръцките? Е, сметките определено не излязоха – това пролича още при строителството на "Люлин", после при "Тракия" и "Струма", а сега дойде ред и магистрала "Марица" да докаже, че не сме толкова богати, та да строим евтино. 

Когато през 2011-а италианската компания "Кооператива Муратория Чеметисти – Чи Ем Чи ди Равена" спечели изграждането на 31.4-километровия лот 1 от аутобана, простиращ се от Оризово до Димитровград, с цена от 133 129 678 лв., тогавашният строителен министър и сегашен президент Росен Плевнелиев ни убеждаваше, че състезанието между участниците в надпреварата е било изключително оспорвано. По същото време обаче той отказа да коментира дали може да се строи магистрала на тази изключително "изпилена" цена. Днес е повече от ясно, че не може. Или поне не в рамките на първоначалните финансови параметри. Само преди дни Агенция "Пътна инфраструктура" обяви обществена поръчка за извършване на допълнителни строителни работи по "Марица", които ще струват близо 43 млн. лв. (без ДДС), или почти една трета оскъпяване спрямо първоначалния контракт. Проблемите в случая са три – първият е, че при достигане на теренната основа е установено, че тя не отговаря на предвидената в проекта. Това било доказано и с тестовете, направени от независима лаборатория. Тя препоръчала да се извърши допълнително механично укрепване чрез пясъчни пилоти. Но за да се определи дълбочината, на която да бъдат набити въпросните укрепващи елементи и разстоянието между тях, се налагали допълнителни геоложки сондажи.  

Другата спънка се оказваха свлечените откоси на изкопи по трасето и необходимостта от тяхното стабилизиране.  А третата – нуждата от допълнително проектиране и изграждане на съоръжения, осигуряващи преминаването на отводнителен канал, пресичащ аутобана.

Как всички тези "подробности" са убегнали от вниманието на десетките чиновници, подготвили тръжната документация преди възлагането на самия проект, е отделна тема, но е очевидно, че те не са си свършили работата, както се полага. Разбира се, никой няма да им потърси отговорност за сгрешените анализи и планове. А е и почти сигурно, че новата поръчка ще бъде спечелена от сегашния изпълнител. Наистина, имаме официално обявена тръжна процедура, само че предвид обстоятелството, че "италианците" познават най-добре терена и аутобанът трябва да бъде завършен до края на годината, победителят изглежда предопределен.

Всъщност, макар името да е италианско, зад фасадата на "Кооператива Муратория Чеметисти – Чи Ем Чи ди Равена" се крият добре познати нашенски играчи, и то с ярка партийна окраска. Основният подизпълнител на отсечката от Оризово до Димитровград е акционерното дружество "Пътища Пловдив". До март 2014-а то бе собственост на пловдивския бизнесмен и политик Георги Гергов. Впоследствие, както в."БАНКЕРЪ" писа, лидерът на областната организация на БСП в града под тепетата продаде своите 794 404 акции в строителната фирма. Останалите – 53 982 акции, отново притежание на Гергов, но чрез акционерното дружество "Слънчев ден", също смениха собствеността си. Според протокола от проведеното на 17 март миналата година общо събрание на акционерите собственик на големия пакет акции е станал благоевградският предприемач Асен Савев, собственик на фирма "Агромах". Малкия пакет пък е придобила съгражданката му Кристина Иванчева чрез едноличното си дружество с ограничена отговорност "Кристи строй".

Георги Гергов обясни решението си да се раздели с инак апетитната компания с това, че този бизнес бил обвързан с много държавни поръчки, а той самият участвал активно в политиката и не искал да свързват името му с евентуално политическо влияние при различните процедури. Между другото, "Агромах" е сред фаворитите на всяка власт, така че сега и тя ще "намаже" от оскъпяването на лот 1 на магистрала "Марица". По-лошото е, че за пореден път у нас минава изтърканият номер да се играе с евтина цена на конкурса, след което да се настоява за допълнителни пари от държавата.  Още през 2013-а от  "Кооператива Муратория Чеметисти – Чи Ем Чи ди Равена" поискаха оскъпяване на участъка заради проблеми с отчужденията, а впоследствие и поради откритите останки от античен град, които трябва да бъдат консервирани. Исковете на компанията растяха лавинообразно – тръгнаха от 20 млн. лв., после скочиха на 45 млн. лв., за да достигнат в крайна сметка 76 млн. лева. След завръщането си начело на пътната агенция Лазар Лазаров призна, че оскъпяването на лот 1 на "Марица" е неизбежно заради пропуснати инженерни съоръжения и неточни геоложки проучвания и обясни, че има нова поръчка, чиято цена се уточнява. Сега се разбра, че става дума за 43 млн. лева. Освен тази сума със сигурност ще има още едно оскъпяване на аутобана – за изграждането на допълнителни пътни връзки. Странно, как така изведнъж излезе, че при проектирането на връзката между магистралите "Тракия" и "Марица" при пътен възел "Оризово" са били предвидени единствено вход от София и изход към столицата, но не и за Бургас и Стара Загора. Предстои те тепърва да се проектират, като се очаква търгът за строителството на липсващите "крила"да бъде обявен през март с финансиране от бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура".

Ако върнем лентата малко назад, и на магистрала "Тракия" имаше оскъпяване. Допълнителни 25 млн. лв. струваха на държавата мочурищата и високите подпочвени води на последния й участък от Карнобат до Ямбол, които проектантът, видите ли, не предвидил. Впоследствие пак никой не пое отговорност за калпавия проект. Просто и тогава бяха проведени две обществени поръчки, спечелени от строителя – консорциума "Тракия IV", в който основният партньор е фирмата "ПСТ холдинг", свързана с Васил Божков. По този начин обединението постигна цена от близо 210 млн. лв., или по 4.3 млн. лв. на км, въпреки, че спечели първоначалния конкурс с оферта от 3.5 млн. лв. на километър.

Оскъпяване имаше и при лот 1 от магистрала "Струма". През 2011-а  италиано-българският джойнтвенчър "Импреза", "ГБС – Инфраструктурно строителство" АД и "Пътстрой- 92" предложи да изгради участъка от Долна Диканя до Дупница с дължина 16.8 км за 58.5 млн. лв. без ДДС, или двойно под прогнозната стойност, която бе 100 млн. лева. Но ситуацията се промени и строителят получи допълнителни 11.4 млн. лева.  Първото поскъпване бе заради форсмажорни обстоятелства – "тежката метеорологична обстановка през януари и февруари 2012 г., с обилни снеговалежи и рекордно ниски температури". Впоследствие  бе направено "откритието", че трябва да се построят два надлеза и да се платят материалите за тях, при все че те са били заложени в проекта. Естествено, никой не се и опита да обясни защо тези дейности не са включени в обществената поръчка при избора на изпълнител? А и защо да обяснява, след като отговорът е известен и е част от пиесата с евтините приказки за скъпите магистрали.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Трябва ли да се въведе таван на надценките на основните хранителни продукти?

Подкаст