Публичните дружества и Жените мениджъри

Success story

Да попаднеш на точното място в точното време

Ще разберете как Клод Коларо изгражда професионалния си път, за да достигне днес до поста управляващ директор на Oracle за България, Сърбия и Черна гора:

Не съм контролирал нищо в кариерата си, просто съм разбирал кога идва шансът. Много хора не виждат шанса си и го оставят да мине покрай тях, смята Клод Коларо. Въпреки че се насочва към ИТ бизнеса случайно, той знае, че е попаднал на точното място.

Според него, за да успееш в бизнеса, трябва да харесваш това, което правиш, да предлагаш качествен продукт и да имаш добър екип. За да можете да се изкачвате нагоре в йерархията, трябва да оставите зад гърба си квалифицирани хора. Защото, ако вашият екип не би могъл да се справи без вас, и вие не бихте могли да се изкачите по стълбата, е мнението му. Не трябва да заблуждаваш човека, че може да стигне далеч в йерархията, а трябва да му покажеш докъде са неговите възможности. Да го позиционираш така, че той да разбере докъде може да расте. В тази компания не съм уволнил нито един човек, някои сами си отиват, защото са разбрали, че аз ги виждам дотук, допълва той. И обратното – неговото виждане за хората с потенциал е, че трябва да им се създадат условия да израстват в кариерата, а не да се държат под "масата" .ПИК 12- 07г .

 

 

 

Жените мениджъри вече са на мода

В Централна и Източна Европа подкрепят равните възможности на половете в корпоративното управлениеот Евита Лунe, директор на Педерсен и партнерс* в Латвия

07 октомври, 07г

В края на август Форбс публикува списък на стоте най-влиятелни жени в света. Сред тях са Индра Ной, председател на борда на директорите и главен изпълнителен директор на Пепси, Хо Чинг – Темасек холдинг, и Ирене Рзенфелд – Крафт фуудс. Признатите за най-влиятелни жени на ръководни позиции са предимно от САЩ, Азия и Западна Европа. Централна и Източна Европа е представена само от две имена – Гюлер Сабанчи, председател на Сабанчи холдинг, и Имре Барманбек, зам.-председател на Доган холдинг. И двете са ръководители от Турция и са успели да заемат място в топ класацията на Форбс, въпреки че Турция е страната с най-нисък показател за степента на реализация при жените (GEM) в Централна и Източна Европа.

Колко влиятелни са жените в Централна и Източна Европа? Как са представени на ръководни позиции и какви са основните тенденции в работата им? Това са въпроси, които си заслужава да бъдат изследвани.

Централна и Източна Европа (визирам бившите комунистически страни и Турция, Гърция, Израел и Австрия) е регион с различни култури и силно историческо наследство. Това е доста разнороден пазар, що се касае до разбирането за ролята на жената в обществото, в работата и вкъщи.

Променящите се и вече преминалите през прехода икономики могат да бъдат характеризирани с бързо и модерно преструктуриране на обществото, от една страна, и възраждане на някои практични ценности, от друга.

Страните от Централна и Източна Европа изграждат своите икономики, понякога дори от самото начало, и затова използват последни технологии и архитектура и в определени аспекти стават по-модерни от някои западни държави. Наред с глобализацията, проникването на интернет и други средства на модерната комуникация и готовност за интернационален бизнес тези страни следват демократична и рационална интерпретация на половите въпроси в сферата на работата и подкрепят равните възможности за мъжете и жените да участват в управлението на компаниите.

Ингрида Блума е управлявала една от най-големите международни банки в Латвия в продължение на повече от десетилетие. Байба Анна Рубес управлява компанията Статоил в Латвия, Ингуна Дзене е главен изпълнителен директор на Стора Енсо в Латвия. За страна като Латвия с много отворена и ориентирана към Запада икономика това не е голяма изненада, след като дори такава исторически ориентирана към мъжете държава като Казахстан ни дава няколко интересни примера. Елвира Мосесянтс е генерален мениджър на Пфайзер в Казахстан. Асел Кожакова е главен маркетингов ръководител на Дженерал мотърс, Наталия Ким е вицепрезидент на КазКомерцБанк.

Процесите на модернизация и глобализация в Централна и Източна Европа и нуждата от развитие на бизнес културата като цяло предоставят много възможности за жените. В някои сфери на бизнеса в Централна и Източна Европа, където традиционно доминират мъжете, наблюдаваме жени, които

извличат полза от своя пол

Способност да привличат внимание, използване на различни аспекти на емоционалната интелигентност в процеса на продажба, добро разбиране на въпросите, свързани с управлението на човешки ресурси, и емпатия предоставят много природни предимства на жените в предприемачеството. Освен това жените на ръководни длъжности често са определяни като по-изпълнителни, отговорни и трудолюбиви особено в ситуации, когато се сблъскват с ожесточена конкуренция от страна на мъже ръководители. Същият аргумент може да се приложи и за други традиционно дискриминирани групи в бизнеса.

Доколкото бизнес културата на икономиките в Централна и Източна Европа все още се формира и поведенческият етикет между половете на ръководни длъжности все още не е истински разгърнат, можем да наблюдаваме ситуации, когато жените са както повишавани, така и възпирани заради своя пол.

Големият руски пазар ни дава набор от интересни примери за големи постижения на жени в бизнеса: Олга Дергунова заема позицията на президент на Майкрософт за Федерацията на независимите държави и Русия, Елена Батурина, която е единствената рускиня милиардер, е президент на строителната компания Интеко.

В Унгария Чако Борбаба ръководеше Ърнст енд Янг, докато не стана посланик на страната в Обединеното кралство. Ранк Каталин, управляващият директор на ЛОреал в Унгария, развива цялата дейност на компанията. Агнес Ягича, зам. главен изпълнителен ръководител на Инвайтед – Унгария, наскоро ръководи две големи сливания (Еуроуеб, HTCC).

Формирането на обществата в Централна и Източна Европа отразява и друга тенденция – все повече и повече талантливи жени решават да останат настрана от трудовия пазар,

за да се наслаждават на семейния живот

у дома и да живеят в съответствие с патриархалните ценности. В много от централно- и източноевропейските общества предприемачи и новобогаташи развиват доста патриархален модел на живот. Освен това при някои общества се наблюдава развитие към един високо поляризиран и йерархически устроен модел на разделение – увеличават се различията между богати и бедни, мъже и жени и т.н. Ценностните системи в държавите от Централна и Източна Европа са в процес на формиране и се появяват множество дилеми и противоречия.

Статистическите данни показват доста значителен дисбаланс в съотношението между мъжете и жените, заемащи ръководни длъжности. В повечето държави от региона броят на жените е по-голям от този на мъжете и въпреки това делът на жените на властови позиции е под 40% във всички случаи. Интересен индекс е показателят за степента на реализация при жените (GEM), използван от ООН в докладите за човешкото развитие. Делът на позициите, определени според международния стандарт за класификация на професиите, заемани от жени, включва законодатели, висши правителствени длъжностни лица, началници и кметове, висши чиновници в различни специализирани организации, корпоративни мениджъри, ръководители и главни изпълнителни директори и др. (виж таблицата).

От тези данни можем да заключим, че Турция е страната с най-ниска степен на реализация на жените в Централна и Източна Европа (само 7%), докато Украйна и Латвия са с най-високите показатели. В идеалния случай тези равнища трябва да съвпадат с демографското съотношението мъже-жени и да са около 50%. Колкото по-нисък е процентът, толкова по-малка е степента на реализация на жените в съответната държава.

 

*Педерсен и партнерс е една от водещите HR компании в Централна и Източна Европа, специализирана в подбор на висш мениджмънт

––––––––

Показател за степента на реализация при жените (GEM*) в избрани централно- и източноевропейски държави за 2006 г.

Държава – GEM

Австрия – 28

 

Германия – 35

 

Израел – 29

 

Гърция – 27

 

Словения – 34

 

Чехия – 28

 

Унгария – 34

 

Полша – 34

 

Естония – 35

 

Хърватия – 23

 

Латвия – 42

 

България – 33

 

Румъния – 29

 

Русия – 38

 

Македония – 28

 

Украйна – 43

 

Турция – 7

 

Молдова – 39

 

Източник: Доклад на ООН за човешкото развитие за 2006 г.

 

*GEM показва процента на успешно реализиралите се жени, оценени по специални критерии

………….

 

Дамите с дял от 15% в мениджмънта на българските публични компании

От: Иван Нончев ivan@investor.bg 09.10.2007 17:07

Делът на дамите в управителните съвети на 50-те най-ликвидни публични дружества у нас е 14,77 на сто, показва проучване на Investor.bg*. От общо 237 души в управителните органи на 50-те компании 35 са жени, а 202 – мъже.

Това е над средното равнище за 200-те най-големи компании в света, което според изследване на международна организация, обединяваща дамите на ръководни постове, е 11,2%. Ако се вземат 100-те най-големи световни компании според списание Fortune, делът на жените в управлението пада до 6,6 на сто.

 

Все пак дамското присъствие в мениджмънта на българските компании е значително под това на силния пол. Управителните съвети на общо 25 дружества от изледваните 50, или точно 50%, са съставени само от мъже. Същевременно само в управата на три компании жените имат дял от 50% или повече – Албена Инвест Холдинг, Елпром-ЗЕМ и ЗПАД Булстрад.

 

Също така само в четири от 50-те компании дами заемат поста на изпълнителен директор – Индустриален холдинг България, Първа Инвестиционна Банка, Албена Инвест Холдинг и Полимери.

 

 

Жени Мъже Общо Жени (%) Мъже (%)

Химимпорт АД 0 6 6 0 100

Синергон Холдинг АД 1 7 8 12,5 87,5

Монбат АД 0 5 5 0 100

Еврохолд България АД 1 5 6 16,67 83,33

Доверие Обединен Холдинг АД 1 2 3 33,33 66,67

Индустриален Холдинг България АД 2 4 6 33,33 66,67

Топливо АД 0 5 5 0 100

ТБ Първа Инвестиционна Банка 2 3 5 40 60

Софарма АД 1 3 4 25 75

Химко АД 0 2 2 0 100

Оловно цинков комплекс АД 2 3 5 40 60

Албена Инвест Холдинг АД 2 0 2 100 0

Индустриален Капитал Холдинг АД 1 6 7 14,29 85,71

ТБ Централна кооперативна банка АД 0 8 8 0 100

Стара планина Холд АД 0 2 2 0 100

Българска Холдингова Компания АД 1 2 3 33,33 66,67

ЗД Евро инс АД 1 2 3 33,33 66,67

Каолин АД 1 7 8 12,5 87,5

ТБ Корпоративна търговска банка АД 0 3 3 0 100

Проучване и добив на нефт и газ ЕАД 0 6 6 0 100

М+С хидравлик АД 0 5 5 0 100

Мостстрой АД 1 2 3 33,33 66,67

Алкомет АД 1 4 5 20 80

Оргахим АД 0 3 3 0 100

Българска роза-Севтополис АД 0 5 5 0 100

Холдинг Варна A AД 0 5 5 0 100

Кораборем. завод Одесос АД 0 5 5 0 100

Елана Фонд за Земеделска Земя АДСИЦ 0 3 3 0 100

ТК-ХОЛД АД 0 3 3 0 100

Албена АД 2 4 6 33,33 66,67

Северкооп Гъмза Холдинг АД 1 4 5 20 80

Параходство Българско речно плаване АД 2 11 13 15,38 84,62

Спарки Елтос АД 1 10 11 9,09 90,91

Адванс Терафонд АДСИЦ-София 0 3 3 0 100

Българо-Американска Кредитна Банка АД 0 5 5 0 100

Фаворит Холд АД 0 3 3 0 100

Чугунолеене АД 0 2 2 0 100

ЕМКА АД 0 2 2 0 100

Полимери АД 2 3 5 40 60

Захарни заводи АД 1 2 3 33,33 66,67

БТК АД 0 11 11 0 100

Елпром-ЗЕМ АД 2 2 4 50 50

Петрол АД 0 6 6 0 100

Фазерлес АД 1 4 5 20 80

Елхим Искра АД 0 1 1 0 100

Декотекс АД 0 4 4 0 100

ЗПАД Булстрад 2 2 4 50 50

Катекс АД 1 2 3 33,33 66,67

Хидравлични елементи и системи АД 0 2 2 0 100

Биовет АД 2 3 5 40 60

Общо за 50-те компании 35 202 237 14,77 85,23

 

При изготвяне на проучването са използвани данни от публичния регистър на Комисията за финансов надзор.

*В класацията влизат 50-те позиции с най-много сделки за последните 12 месеца по данни на Investor.bg

………….

 

Жените са предпочитани шефове във финансовите институции

24/07/2007 ИНТЕРВЮ на Делян Петришки, в-к Пари с Данета Желева, Изпълнителен директор на Индустриален холдинг България

година 2007, брой 99, от 28.05.2007 г.

Как си обяснявате засиленото присъствие на жените в мениджърските екипи на публичните ни компании?

– Увеличаването на присъствието на жените в управленските екипи като цяло е световна тенденция. Красноречив пример е, че за пръв път в 371-годишната си история университетът Харвард има жена президент. Разбира се, не трябва да забравяме факта, че доскоро това беше изключение. Неслучайно по официални данни само 16% от ръководството на "топ 500 на най-големите компании на Америка са жени. Не мисля, че в Европа е по-различно. Засиленото присъствие на жени в мениджърските екипи вероятно се дължи и на реформите в обществото през последните десетилетия, които осигуриха достъп на жените до по-добро и престижно образование. Именно това поколение високообразовани и амбициозни жени прави кариера в момента.

В кои сектори са предпочитани жените шефове?

– В България жените са предпочитани в управлението на компании, предлагащи финансови услуги, както и в бизнес, който изисква пряк контакт с потребителите. Безспорно като образование, професионална квалификация и опит жените в момента не отстъпват на мъжете мениджъри. Благодарение на вродената си интуиция, сериозна доза прагматизъм и не на последно място чар те имат по-голям шанс да разберат и отговорят на очакванията на партньора или клиента.

В какво жените превъзхождат мъжа управленец и обратно?

– Не бих говорила за превъзходство, още повече че така или иначе деловият свят е доминиран от мъжете. В бизнеса, както и в семейството, трябва да говорим за баланс и взаимно допълване. Неслучайно добрите екипи никога не са нито изцяло от жени, нито изцяло от мъже. Мисля, че успелите жени не трябва да се стремят да приличат на мъжете, най-малкото защото тяхната сила е в това да са различни. Иначе заложеното от природата у жената чувство за съзидание, за развитие и съхранение безспорно е плюс за всеки бизнес. От друга страна се смята, че мъжете притежават по-добри анализаторски качества и решителност.

 

Какво означава да работиш в екип, доминиран от мъже, и какво още ви научи опитът по пътя към върха?

– Успешното управление не се свързва с доминирането, а с умението за работа в екип. Това, разбира се, не е по-лесно, но човек трябва да приема предизвикателствата. Усилията, които трябва да полага една жена, за да се наложи в колектив предимно от мъже, са няколко пъти по-големи от обикновеното. Но когато изпитваш удоволствие от работата си, не губиш чувството си за хумор и умееш да казваш "не, виждаш, че професионализмът и постоянството се оценяват.

 

Визитка

Данета Желева заема позицията изпълнителен директор на Индустриален холдинг България през юли 2003 г. Тогава е избрана и за член на управителния съвет. В ръководството на компанията е от септември 1999 г. като представител на Диа Експерт ЕООД. Притежава 10-годишен опит като адвокат в Софийската адвокатска колегия. Член е на управителния съвет на Асоциацията на индустриалния капитал в България.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст