ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

“Южен поток” тихичко си тече

баржа Касторо сей

Странни неща стават около газопровода "Южен поток". Уж е спрян, ама не съвсем. България вече четвърти месец очаква официално потвърждение за това. При посещението през седмицата на вицепремиера Ивайло Калфин в Москва ситуацията около "Южен поток" също бе сред обсъжданите теми. Калфин не успя да получи кой знае каква яснота, но визитата е някакъв знак, че България като че ли активизира позицията си в защита на този проект. Още повече че преди нея и посланикът ни в Москва Бойко Коцев заяви пред руски медии, че нашата страна съжалява за решението на Русия да спре работата по съоръжението: "С внимание и голямо уважение следим изявленията на руски топмениджъри и се отнасяме със съжаление към това основният инвеститор да спре работата по "Южен поток". България беше надежден партньор в този проект. Българските компании продължават да работят по проекта "Южен поток" и изпълняват задълженията си по сключените договори". Коцев съвсем не е случаен човек и за да каже нещо такова,  със сигурност си има причина. 

Още по-интересно е, че и руснаците, каквито и политически изявления да правят, продължават да харчат пари за "Южен поток".  Според информация на "БАНКЕРЪ" корабът “Касторо сей”, на който се предвиждаше да бъдат заварявани тръбите за подводната част на газопровода, продължава да стои закотвен в Бургас, въпреки че трябваше да е отплавал още на 19 февруари. Огромният плавателен съд с размери 140 на 60 м акостира в тамошното пристанище през септември миналата година. Според Тарифата за пристанищните такси, събирани от Държавното предприятие “Пристанищна инфраструктура”, строителните кораби трябва да плащат тонажна такса в размер на 0.5. евро за един бруто тон за всеки започнат месец престой в порта. Самият "Касторо сей" тежи 31 506 т, което означава, че компанията, която го е наела – "Южен поток Транспорт" (100% собственост на "Газпром"), плаща месечно по над 15 700 евро. За половин година престой това са близо 95 хил. евро само за тонажна такса. Отделно се събира и линейна кейова такса в размер на 0.10 евро за всеки  линеен метър от максималната дължина на кораба, плаща се за снабдяване с гориво, вода, провизии, необходими за собствени нужди, начислява се и такса за приемане и обработване на отпадъци – резултат от корабоплавателната дейност, за поща и т.н. Все разходи, които едва ли щяха да бъдат направени, ако "Газпром" тотално беше зачеркнал "Южен поток". 

В пристанището на Варна пък продължават да са на котва други два кораба, свързани с проекта – Normand Carrier и Normand Corona. Те трябваше да пренасят тръбите до баржата "Касторо сей", която да ги полага на морското дъно. За поддръжката на тези плавателни съдове също се начисляват доста солени такси. А междувременно в морската столица продължава доставката на нови пратки тръби за газопровода, като официалната версия е, че те ще бъдат използвани за алтернативния "Турски поток". Сметката обаче доста ще набъбне, след като строителството на неговото морско трасе ще тръгне най-рано на 1 октомври тази година, както обявиха от "Газпром". Нещо повече, според специалисти тази дата много трудно ще бъде спазена и е по-скоро хвърляне на прах в очите. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Противоконституционна ли е мярката за отнемане на коли от пияни и дрогирани шофьори?

Подкаст