Създаден ще бъде хибриден частен облак, който да подпомогне въвеждането на електронното правителство. Това каза началника на политическия кабинет на заместник министър-председателя по коалиционната политика и държавна администрация Антон Герунов по време на участието си в „16-тата конференция по електронно управление“.
От 25 март влизат в сила промени в Административнопроцесуалния кодекс (АПК), които въвеждат идеята за комплексно административно обслужване. „Промените в АПК задължават всички органи по предоставяне на комплексна административна услуга да си комуникират в рамките на три дни и гражданите да могат да подадат заявка за комплексно обслужване във всеки един от тези органи“, обясни Герунов. Той допълни още, че над 657 млн. лв. са заделени за административна реформа и електронно управление.
„В момента се структурира и управляващия орган на ОП „Добро Управление“, който ще е дирекция към администрацията на Министерски съвет“, каза още началникът на политическия кабинет. Това според него ще елиминира предишната разпокъсаност, при която политиките се разработват на едно място, финансирането на второ, а бенефициентите са на трето.
Що се отнася до хибридния облак началникът на политическия кабинет поясни, че той ще може да поеме някои от основните ИТ функции в някои администрации. За момента капацитетът му на работа ще е ограничен, но Герунов увери, че има финансов ресурс, с който облакът ще бъде доизграден така, че да може от него да се възползва цялата система администрации. Очаква се първите миграции на услуги към облака да започнат средата на тази година.
Герунов подчерта, че вече има свързани 30 първични регистъра и предстои свързването на още толкова. Той не пропусна да отбележи, че са свързани най-използваните от гражданите услуги, а останалите, които не са толкова приоритетни, ще се добавят на по-късен етап.
„Един от основните ни стремежи следващите месеци е да вдигнем хибридния облак на електронното управление, за да могат в тази среда да бъдат качени педесетте административни услуги, разработени със столична община“, коментира заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Валери Борисов.
Заместник-министърът е категоричен, че общините са ключовият играч в процеса на електронното управление, защото предоставят 80% от услугите на гражданите.
От страна на Националното сдружение на общините отношение към въпроса взе изпълнителният директор на организацията Гинка Чавдарова: „Може да работим като мозайка – на парчета, но да не фрагментираме“, апелира тя към всички страни, замесени в процеса на електронизация на управлението.
Чавдарова очерта някои от подобрените услуги и обслужване на гражданите през 2014 година. Позитивите се отнасят за кадастралните карти и относно някои документи, които вече НОИ не изисква от гражданите, защото се издават от общината.
По време на форума бе засегнат въпросът и за единния електронен идентификатор. „Има нормативна уредба на ниво Европейски съюз, която дава основни насоки за инструмента. Той трябва да е един единствен ключ, който да е технически неутрален независимо от това дали е карта, приложение на мобилния телефон или флашка“, обясни Герунов. Според него идентификатора трябва да дава достъп до пълния спектър до услуги, включително и потенциални, но на високо ниво на сигурност. Герунов заяви, че се обмисля идеята идентификаторът да е свързан с личните карти на гражданите.
Началникът на политическия кабинет допълни още, че са пренаписани четири основни пътни карти – за административната реформа, за електронното управление, за ел. здраве и за е-правосъдие. Герунов увери, че те не си противоречат помежду си, а се допълват: „Има пълно съответствие между политиките, сроковете, целите и механизмите за финансиране“.