БОРИКА – сигурен воин срещу картовите измами

20 години Борика-Банксервиз Любомир Цеков - Борика - Банксервиз

Между 60 и 80% от измамите с банкови карти се правят през интернет. Кражбите през банкомат все повече отстъпват на „пипането“  в сметките ни чрез електронната търговия.Това бе обобщението на Любомир Цеков, изпълнителен директор на „БОРИКА – БАНКСЕРВИЗ“ в деня, в който се навършиха 20 години от първата картова транзакция в България – 19 март.

Заплахата за сигурността на разплащанията изисква решителни мерки. Затова през  следващите три години БОРИКА ще разгърне мащабна битка, добави Цеков. До юни ще приключи събирането на информация от банките за случаите на престъпни посегателства, обясни той. Идеята е събраната информация да бъде използвана, за да се инвестира в нови технологии – предимно в софтуер, както и да се направят организационни промени, които ще допринесат за предотвратяване на измами. По проблема вече работи и Асоциацията на риск мениджърите, която основно се занимава с измамите.

Срещу източване на карта засега има само едно защитно средство – SMS уведомяването след всяка транзакция, поясни Цеков в отговор на въпрос на „БАНКЕРЪ“ . Нищо по-добро не е измислено до момента, призна той.

Междувременно – както писахме преди време, крадците се развиват и квалифицират и вече работят по нов начин. Източват банкомата, а не само нечия банкова карта. И то чрез нормална дебитна банкова карта, собственост на мошеника. Понеже "методиката" включва и привидна непохватност на теглещия пари измамник, схемата вече носи името "Ленивец", поясниха хора от поддръжката на АТМ-ите.

Как се случва измяната? Банкоматът е устроен така, че след като напишете сумата, която искате да изтеглите и наберете ПИН кода си, машината издава любимия ви шум – от броенето на банкноти. След като ги преброи, автоматът ги "поставя" в едно скрито вътрешно "чекмедже". След това ви кани да вземете картата си и тя бавно се подава през флопито, през което сте я вкарали. Едва след като я изтеглите, парите преминават от вътрешното чекмедже във външното, от което и си ги вземате.

Какво правят мошениците? Те работят със собствена банкова карта, в която има наличност от 400 лв. – обичайния дневен лимит за теглене. В момента, когато банкоматът започне да подава картата ви, за да си я вземете, злосторниците я натискат така, че да не може да излезе от флопито. След това със светкавична бързина – с неизвестно какво устройство – те бъркат във вътрешното чекмедже и вадят парите. Банкоматът е настроен така, че когато картата се "заклещи" или не си я вземете – след определено време машината кенсълира (отхвърля) операцията. Така, въпреки че крадците са получили парите, банкоматът отчита "отхвърлена операция". След това се взема картата и номерът се повтаря… може и до безкрайност. Наличните 400 лв. в картата си стоят непокътнати, а реално много пъти по 400 лв. са изтеглени без следа.

 

 

Блиц

Любомир Цеков – изпълнителен директор на "БОРИКА – БАНКСЕРВИЗ", пред  „БАНКЕРЪ“:

Регионален лидер сме

Г-н Цеков, кое е най-доброто постижение за тези 20 години, с което се гордеете?

– Гордеем се, че вече разполагаме с една от най-развитите инфраструктури на платежна система в Централна и Източна Европа, включително и в картовия бизнес. Доста над средното за региона ниво сме и по брой на карти, на ПОС (търговски терминали) и инсталирани банкомати на глава от населението. Друга наша гордост е, че успяхме да изградим един успешен бизнес модел, в който участват почти всички банки. В системата са  23 банки (от общо 30) и две платежни институции – „Транскарт“ и „ТиБиАй кредит“. Тук трябва да направим уговорката, че някои банки са преценили, че не им трябва лиценз от БНБ за участие в системата, защото не работят с населението, а само с корпоративни клиенти. Например ING, Ситибанк, "БНП Париба".

Не на последно място гордеем се и с отношението на пълна съпричастност на БНБ към нашата дейност. Централната банка като регулатор дава съществен принос за развитието на платежната система.

Имаше сигнали, че банките, притиснати от срива в кредитирането, вдигат таксите, включително и тези по картовите транзакции.

– Не сме правили детайлно проучване по този въпрос. Но по-скоро се запазва стремежът на банките да свиват до нулата таксите, които вземат при транзакции с техни карти на техен банкомат.

А таксата, която вие вземате като посредници?

– БОРИКА от 10 години не е променяла таксата  си за обслужване. Тя е 9 стотинки за транзакция.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст