На 15 март 2015 г. се навършват 20 години от реализирането на първата картова транзакция в система БОРИКА. Тя е извършена на банкомат в клон "Доверие" на Обединена българска банка. На тази дата стартира реалната работа на картовата система БОРИКА.
Юбилеят бе отбелязан в Националния археологически музей, като обръщения направиха г-н Любомир Цеков – Главен изпълнителен директор на националния картов оператор БОРИКА – БАНКСЕРВИЗ, г-н Стилиян Вътев – Главен изпълнителен директор на първата банка-участник в системата – Обединена българска банка, г-н Димитър Костов – член на УС и подуправител на Българска народна банка и г-н Левон Хампарцумян – Главен изпълнителен директор и представител на УС на „УниКредит Булбанк“. Сред поканените гостите бяха хора-пряко ангажирани в реализирането на проекта, банкери и журналисти. Г-н Любомир Цеков връчи, от името на БОРИКА – БАНКСЕРВИЗ, юбилейни плакети на всички, участвали и дали своя принос за реализирането на първата картова транзакция в системата БОРИКА.
Историята показва, че в периода 1990 г. – 1993 г. са правени усилия за въвеждане на банкови карти и изграждане на мрежи от банкомати и ПОС терминали от някои търговски банки. Реорганизацията на банковата система през този период и създаването на платежни системи, отговарящи на съвременните и модерни тенденции в Западна Европа и Съединените щати, са една от основните и приоритетни задачи на Българска народна банка. С решение на УС на БНБ от 4 февруари 1993 г. се създава фирма БОРИКА, на която е възложено изграждането на национална платежна инфраструктура за разплащания с банкови карти. Въпреки, че картовите продукти са част от услугите на търговските банки, БНБ изиграва сериозна роля в създаването на условия за тяхното развитие – изграждане на нормативна рамка и на инфраструктура за обслужването им. Малко страни от Централна и Източна Европа могат да се похвалят и към момента със собствена инфраструктура, която обслужва и глобални, и местни продукти. Партньорските взаимоотношения между БНБ, като регулатор и търговските банки, като пазарни субекти, водят до това, че в България имаме надеждни платежни системи, отговарящи на изискванията на международните регулации и в също време ценово-ефективни и достъпни услуги, които се ползват от широк кръг потребители, включително пенсионери и социално слаби граждани.
Статистиката на Европейската централна банка показва, че България е с 20% над нивото за Централна и Източна Европа по брой издадени карти на глава от населението, с 36% над нивото по инсталирани банкомати на глава от населението и 8% над нивото по инсталирани ПОС терминали на глава от населението.
Банковата общност е направила и продължава да прави достатъчни инвестиции, за да могат нейните клиенти да се възползват от всички модерни и съвременни начини за разплащания.
Други интересни исторически факти – 2ри май 1995 г. е инсталиран първият „външен“ банкомат в централата на Българска Пощенска Банка /НДК/. През юли месец 1995 г. е включен първия ПОС терминал за разплащания с карти. До края на годината са издадени 381 карти и са инсталирани 23 банкомата и 1 ПОС терминал. Пионери в новите услуги са Обединена Българска Банка, Българска Пощенска Банка, Банка ДСК и Първа Инвестиционна Банка.
На 26 януари 1996 г. е направена първата междубанкова трансакция между ОББ и Българска Народна Банка, а от септември БОРИКА е включена в международната мрежа за плащания на Europay/MasterCard. В следващите години разпространението на картите се развива с бързи темпове, като до края на 1999 г. са издадени 263 735 карти, инсталирани 279 банкомата и 497 ПОС терминала.