Депутатите прецакаха закона за Фонда

 

 

Менда Стоянова

 

Работната група е предложила текст който казва, че финансирането на разходите за издръжката на фонда се определя с наредба на БНБ по предложение на УС на Фонда. Това е във връзка с чл. 7 където са разписани правомощията на УС и където в точка 17 на този член 7 е записано следното УС определя размера и реда на събирането на годишната такса от банките за покриване на  административните разходи на банките. Размерът на таксата от банките се определя въз основа на материално техническите и административни разходи на фонда предвидени в годишния му бюджет.

Припомням ви че до сега фонда определя и събира от банките една такса, която формира средствата за гарантиране на влоговете, от които се вземат пари за издръжката на самия фонд. Сега в закона е предложено тази такса да се раздели на две – едната да за събиране  на средства за гарантиране на влоговете, а другата да е за издръжка на самия фонд. Искахме по някакъв начин да гарантираме, че таксата която УС на Фонда ще определи няма да е прекалено висока и наистина ще е обвързана с разходите за издръжка така както са определени в годишния му бюджет. От друга страна този годишен бюджет се одобрява от БНБ. Сега в този проектозакон този ангажимент е предвидено да отпадне, ние обаче искаме той да бъде контролиран от някой. Затова ние сме записали че бюджета се одобрява от БНБ. Но има и противно становище че Фонда не е публично правна организация а частно-правна и не би следвало БНб или някой друг да го контролира и да му определя разходите за издръжка.

 

Борислав Стратев член на УС на Фонда

Този спор излишно се драматизира. Структурата на приходната сметка на фонда е следната – вноски от банките и приходи от инвестирането на парите събрани от тези вноски. Досега този проблем не е стоял тъй като приходите от инвестиции на средствата на фонда са десетократно по-големи от разходите му за издръжка. Този проблем не е стоял и не стои. Той би могъл да възникне ако поради някакво събитие водът бъде изпразнен и тогава ще възникне въпросът как той ще се издържа. Затова при длагам едно изменение в текста на чл. 19 където се казва, че средствата на фонда се  използват за изплащане на сумите на влоговете до гарантираните размери в предвидените от закона случаи да се добави един текст който да казав както и за покриване на вместимите разходи на Фонда.

Менда

Това което предлагате е ок. Но тук въпросът е друг. Дали някой трябва да оказва контрол върху този ваш бюджет

 

Не  е редно сами да си покривате разходи които вие сами си определяте. Някой трябва да ви лимитира

 

Стратев

Ние сами се лимитираме.

Депутати

Не може сами да се лимитирате

 

Стратев

Тогава фонда става зависим

 

Ирина Марцева главен секретар на АББ

Според директивата няма как двата разхода да се смесват и административните разходи да се покриват от пари събрани за гарантиране на влоговете.

За нас е неприемливо един орган само да си гласува бюджета, сам да си го контролира когато за формирането на този бюджет събира вноски от трети лица в  случая търговските банки

 

Гечев

Ще гласуваме против закона защото той на практика учредява една нова централна банка паралелна на вече съществуващата. Искането на неконтролирани административни разходи. Разходите на Фонда трябва да бъдат контролирани.

 

Против сме и възможностите на фонда да рефинансира други банки. Точно това е паралелната структура на Централната банка. И моля колегата от БНБ да каже какво е становището на МВФ по въпроса.

 

Чобанов

И аз изразявам силно съмнение, че Фонда трябва да се занимава с подпомагане на банки

 

Зам-министър на финансите Карина Караиванова

Тази възможност фонда да рефинансира банки е дадена по европейска директива. МВФ заяви че ича притеснения но не по текста а по начина по който той би прилаган. те се опасяват че фонда ще рефинансира банки не когато те имат нужда от ликвидна подкрепа, а за да им се даде възможност за експанзия.

 

Светослав Ангелов началник на дирекция Надзорна политика в БНБ

Според нас чл. 23 трябва да бъде обвързан с текстовете на проектозакона за преструктуриране на банките , който БНБ вече изготви и ще даде на правителството да го внесе в Народното събрание. Там много детайлно е разработена схемата при която ще може да се интервенира в проблемни институции. Затова ние апелираме да се ограничи на фонда да прави друго освен да изплаща влогове и да участва в преструктурирането на банки..

 

Менда Стоянова

Добре де вие не участвахте ли в работната група която подготвяше проектозакон за гарантиране на влоговете който сега разглеждаме? Защо едва ден преди гледането му на второ чете в комисията ни информирате, че в текстовете му има проблеми свързани с друг проектозакон който сега се подготвя и още не евлязъл в парламента? Нали БНБ също е работила по Закона за гарантиране на влоговете?

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст