Козметиката – инвестиции и амбиции за растеж – юни 2015 +Розово масло+Лавандула

 Жътвата на лавандулата започва след седмица
Жътвата на лавандулата ще започне след около седмица. Тази година реколтата е малко по-слаба, но надеждата е да достигнем миналогодишните нива, когато бяха прибрани 15 774 т лавандула и бе произведено 100 тона етерично масло. /29.6.2015 Преса/
……

 

17.2.2015 При износа на България за трети страни Скок бележат и компаниите, специализирани в сектор „Химични вещества и продукти”. От износ на стойност 3,2 млрд. лева през 2013 г. за трети страни и ЕС той се увеличава с 10% до 3,6 млрд. лв. за 2014 г.  „Страната ни произвежда огромни количества розово масло, сапуни, тоалетни продукти, парфюми, етерични масла и пазарът ни извън граница се увеличава с всяка изминала година. Японците, китайците и руснаците са големи почитатели на българската роза и производните й продукти. Истината е, че в основата на много висококачествени парфюми също се включва розово масло. 

България е вторият най-голям производител на лавандула след Франция,  

така че продуктите ни се ценят и в Западна Европа въпреки по-добре развитата парфюмерийна и козметична индустрия там”, сподели пред в. „Животът днес” Веселина Русева, ръководител направление „Парфюмерия и козметика” към Българска национална асоциация за етерични масла. Организацията обединява 93 компании в бранша. Русева обобщи, че се надява секторът да не влезе в полезрението на санкциите срещу Кремъл, защото това би нанесло сериозен удар върху козметичната и парфюмерийната сфера. 

В Розовата долина има близо 40 000  декара насаждения, а годишното ни производство е около 1,5 тона висококачествено розово масло. Франция, Германия, Италия, Япония, САЩ и редица арабски страни са сред големите потребители на българското розово масло. В момента изнасяме лавандулов цвят основно за Германия, Австрия, Швейцария, САЩ и Япония.  

 

…………….

Море от лавандула

България е световен лидер в производството на масло от синьото цвете

Ина Михайлова  27. Юли 2015 , брой: 170  

За втора поредна година през юли се провежда национален фестивал на лавандулата. Проявата започна на 18 юли в чирпанското село Средно градище и продължи седмица по-късно в добруджанския град Генерал Тошево. Ако Казанлък е нашата столица на розите, Чирпан отстоява приза национална столица на лавандулата. Първите насаждения са се появили тук още в началото на ХХ в. От 10 години етерично-маслената култура се отглежда и в Добруджа, което е поводът фестивалът да е с два центъра. За лавандулов туризъм и музей на лавандулата правят планове в чирпанското село, известно в региона с това, че в него съжителстват над 100 души от 15 националности. С 421 от регистрираните в ЕС 605 билки в околностите му селото има свой "патент" – билков чай с название "Lavender Girl" ("Лавандулово момиче"). В него се преплитат ароматите на риган, жълт кантарион и, разбира се, на царстващата в района лавандула.

Непоносима жега, а десетки работници бродят из лилавото море от лавандулови цветчета. На такава гледка стават свидетели пътуващите в климатизирани автомобили през Розовата долина. При 40 градуса на слънце цветовете са готови да дадат концентрираното в тях масло – течно съкровище, високо ценено от производителите на парфюми по света.
Зной. А торбите с лавандулови венчелистчета се откарват в близката дестилационна, където работниците ги мачкат с крака преди лилавата маса да бъде подложена на процеса на дестилация с пара.

*    *    *

Свикнали сме да бъдем на опашката, поради което е трудно да повярваме, още по-малко – да се зарадваме, че има област, в която сме на първо място в света. Преди година френският  в. "Фигаро" в специален репортаж съобщи, че България само за няколко години е изместила Франция от позицията на световен лидер по добива на лавандула и производството на лавандулово масло.
"В Долината на розите в България се намират и българските лавандулови полета. Работниците там са сезонни, често пъти са безработни хора, методите на работа не са модерни, но работниците могат да наберат на ден до 300 кг цвят, които след това се дестилират. Унгария, Молдова, бившите югославски републики, Украйна, едно от сърцата на производство на лавандулово масло – Кримският полуостров, Китай преустановиха производството в последните 30 години и оставиха всичко на България", отбелязва изданието. Според него българските производители на лавандулово масло изнасят 60-70 на сто от продукцията си във Франция, като я продават не само на френски козметични компании, но и на френски производители на лавандулово масло. През 2011 г. България произвежда 60 т лавандулово масло, а през 2013 г. – 120, пише френският вестник.
България винаги е била сред основните производители на лавандула, но в сянката на Франция, която държи лидерската позиция както като количество, така и като качество на произвежданото масло. Допреди няколко години, когато зараза върху растенията стопява френското производство наполовина. Родните производители в същото време увеличават насажденията, а техен краен клиент става доскорошният лидер Франция. Това дава основание чуждестранни издания да определят България като "новия господар на лавандулата".
На пръв поглед изглежда, че птичето най-после е кацнало и на нашето рамо. Картинката изобщо не е само и единствено в светли тонове. Лавандуловото масло поскъпва, което предизвиква онези, които гонят бърза печалба. А еуфорията пренебрегва и качеството на посадъчния материал, и диктата на природата. Така на някои места в страната амбициозни фермери, които разбраха, че в отглеждането на лавандула има повече пари, отколкото в отглеждането на зърно например, засадиха сортове, които дават по-голяма реколта, макар да не са от най-ценните, ако се гледа качеството на крайния продукт. Това е

опасно за имиджа на страната ни

като лидер на пазара на лавандулово масло, коментират производители.
Към днешна дата според представители на бранша над 300 земеделски стопани от цялата страна обработват лавандулови насаждения с площ от близо 15 хил. дка.Официалната статистика сочи, че от три години страната ни е на първо място по производство на лавандулово масло в света. Годишно се произвеждаме около 120 т, докато Франция се задоволява с около 30 т. Поради благоприятния климат и специфичното съдържание на почвите, качеството на българското лавандулово масло нарежда страната ни сред най-добрите. Българският продукт е търсен в САЩ, Япония, Германия, Франция и страните от Близкия изток.
Освен в Розовата долина, у нас растението вече се отглежда в не толкова типични райони като Добруджа и Северна България. И в тази дейност, както и в много други в областта на земеделието, работата е на приливи и отливи, коментират заети в бранша. Хората чуват, че нещо е успешно, търси се, цената е добра и инвестират в такива насаждения, разказват производители. "Модата" отминава и следва изкореняване, губи се приемствеността и инвестицията в качество, допълват те познатата картина.
В разгара на жътвата на лавандулата очакванията на производителите за тазгодишната реколта са добри. Количество има, важното в бранша обаче е качеството, защото пазарът не е безкраен, коментират от Българската национална асоциация "Етерични масла, парфюмерия и козметика". Според специалистите броят на желаещите да инвестират в лавандулопроизводство расте през последните години, но това поражда и определени притеснения. Важно е дали новите предприемачи имат опит в производството на лавандула, дали са проучили и закупили подходящите сортове според почвата и доколко са проверени източниците на посадъчен материал, тъй като на пазара има такива, които не са лицензирани, допълват браншовици. Производството на некачествено масло рефлектира върху целия сектор и вреди на изграждания с години имидж. Затова утвърдените производители и браншът като цяло отстоява тезата, че не е важно да сме лидер по количество, а да държим на качеството. И в този сектор бързата печалба за едни е дългосрочен проблем за останалите.
От години българското лавандулово масло е

еталон за качество

Затова продукцията се търси не само във Франция, но и в други страни – Германия, Япония, САЩ, Нова Зеландия. Политиката по качеството обаче е политика на всяка фирма и тя е цялостна – от подбора на подходящите терени и почви през внимателната селекция на сортовете, грижата за културата и не на последно място – преработката й съгласно установените практики. Неспазването на правилата само в един от етапите води до проблеми с качеството, коментират специалистите. И без да споделят имена казват, че в последните години и у нас, и по света са предлагани масла с нетипични показатели.
Качеството определя и цените. На международните пазари цената на лавандуловото масло варира между 60 и 120 евро за килограм. През т.г. добивите са 500-600 кг от дка лавандула, а на фермерите се плаща средно от 90 до 110 лв./кг на изварен лавандулов цвят. От бранша не обичат да дават конкретни крайни прогнози, но се надяват на добра година. По-качественото българско лавандулово масло е от района на Чирпан, макар че добивът в този район е по-нисък, отколкото в Добруджа – от 8 до 12 килограма от декар, при 15 кг в Североизточна България. Традиционно от 1 дка 4-5 годишно насаждение се произвежда около 300-400 кг цвят, от които се получава 3-5 кг лавандулово масло.
Независимо от модерните комбайни за прибиране на лавандула, все още у нас масово се работи на ръка, а заплащането на работниците е между 17 и 20 ст. за килограм цвят. Преди 5-6 години имаше програми за временна заетост, които ни позволяваха да решим проблемите с недостига на работници в активния сезон, припомнят производители, за които през юли и август проблемът е огромен. Те се надяват, че след проведените разговори положителната практика ще се възроди. Надяват се още тази есен да бъдат ясни сумите, с които ще се подпомагат през новия програмен период производителите на етерично-маслени култури, към които спада и лавандулата.
България е малка страна, с богат, но позабравен опит в земеделието. Ще успеем ли да задържим водещите си позиции в областта на производството на лавандулово масло или ще позволим и тази етерично-маслена култура да бъде сполетяна от съдбата на розовото ни масло? Единственият начин е да инвестираме в качество, да държим интереса към нашето производство, да не намаляваме площите и да привличаме млади хора към тежкия и все още неблагодарен труд на фермера. Държим на качеството, площите с лавандула през последните години не намаляват, очакваме и повече внимание от страна на държавата към бранша, за да не станем отново жертва на земеделски октоподи и на временните явления в сектора, не крият основателните си притеснения производители на лавандула. Годините ще покажат дали лидерското място на България в производството на лавандула и лавандулово масло е заслужено или просто временно явление като много други неща у нас.

Панаири на лавандулата се организират навсякъде по света, където отглеждането на културата е традиция

Въпреки модерната техника прибирането на реколтата се извършва основно на ръка

………….

Жътвата на лавандулата започва след седмица

29.6.2015 Преса, Жътвата на лавандулата ще започне след около седмица. Тази година реколтата е малко по-слаба, но надеждата е да достигнем миналогодишните нива, когато бяха прибрани 15 774 т лавандула и бе произведено 100 тона етерично масло. Очаква се цената му да се движи между 65 и 100 лева за килограм.

Вече няколко поредни години България държи лидерското място в света, както по количество, така и по качество на маслото от лавандула. Страната ни измести Франция от челните позиции заради гъбно заболяване, което унищожи насаждения. От този бизнес се отказаха Унгария, Молдова, Украйна и Китай, така че сега България заема ключово място на пазара.

Затова у нас мераклиите да се занимават с отглеждането на тази култура се увеличават. По данни на Министерството на земеделието и храните площите с лавандула са 6070 хектара (60 хил. декара), което е близо с 2000 хектара повече от м.г.

Освен в Розовата долина растението вече се отглежда в нетипични региони като Добруджа и други райони на Северна България. Проблемът е, че в Подбалкана – най-доброто място за отглеждане на рози и лавандула, площите са намалели. Сега те са едва 2000 декара. През 2009-2010 г. много от собствениците на масиви разораха градините си, защото цената на лавандуловото масло внезапно се срина. Така част от производителите се пренасочиха към маслодайните рози. Тази година обаче реколтата от маслодайна роза беше слаба.

Българските производители на лавандулово масло изнасят 60-70 процента от продукцията си във Франция, като я продават на френски козметични компании.
=……….
България измести Франция като лидер при лавандулата
юли 2014 Преса, България успя да измести само за няколко години Франция от позицията на световен лидер по добива на лавандула и производство на лавандулово масло. А Франция беше исторически лидер в тази насока, съобщава в. "Фигаро" в репортаж, излъчен в неговия видеоканал.
В Долината на розите в България се намират и българските лавандулови полета. Работниците там са сезонни, често пъти са безработни хора, методите на работа не са модерни, но работниците мога да наберат на ден до 300 кг цвят, които след това се дестилират. Унгария, Молдова, бившите югославски републики, Украйна, едно от сърцата на производство на лавандулово масло – Кримският полуостров, Китай преустановиха производството в последните 30 години и оставиха всичко на България, посочва Николай Ненов, експерт в Държавната лаборатория за етерични масла.
Българските производители на лавандулово масло изнасят 60-70 процента от продукцията си във Франция, като я продават не само на френски козметични компании, но и на френски производители на лавандулово масло, посочва Филип Лисичаров, производител на лавандулово масло. През 2011-а г. България произведе 60 тона лавандулово масло, а сега производителите се надяват да дестилират 120 тона.
………..

 

………….

(((ароматният бизнес с козметични продукти процъфтява. Българските фирми печелят, а и влагат пари в развитие. Предимствата на българските производители са в по-малкия разход за транспорт, гъвкавост на маркетинговите стратегии, умерени инвестиции за реклама, което позволява поддържането високо качество на продуктите, но на достъпна цена.

През 2015 г. Българска роза АД – Карлово ще участва активно на вътрешния пазар за натурално-ароматични продукти и покупка на същите от други доставчици, за което дружеството има голям потенциал , благодарение на фирмената изпитвателна лаборатория, без която търговия с тези изделия с външни доставчици е немислима.

В подготовката си за това карловската фирма увеличи 20 пъти капитала си със собствени средства. Решението е одобрено от общото събрание на акционерите. Това ще стане за сметка на натрупани резерви от минали години ("Неразпределена печалба" и "Други резерви") , като ще нарасне от 267 549 лв. на 5 350 980 лв.

((Дружеството ще издаде 5 083 431 броя обикновени, безналични, поименни акции с право на глас по 1 лв. всяка. Така всеки акционер получава част от новите акции, съразмерна на участието му в капитала до момента, а именно към една стара ценна книга се добавят 19 нови.
Уставът на Българска роза разрешава директорите да увеличават капитала на дружеството в размер до 50 млн. лв. чрез издаване на нови акции в продължение на следващите пет години.

От 2000 година започва разработването и внедряването на козметични продукти, с което се затваря цикъла от производство на суровини за парфюмерия и козметика до крайни продукти. У нас основно се търгуват козметични изделия и тютюневи соуси за цигарената промишленост, а на международен пазар – натурално ароматични продукти и козметика. Вътрешният пазар с дял от 57.15%, остава най-важния за компанията. От началото на 2014 г. тук е в сила нова търговска политика, която включва разпределение на територията на страната на шест търговски области, за всяка от които има определен изключителен дистрибутор. По този начин е постигнато увеличение на продажбите, най-вече благодарение на завишения интерес на тези търговци да налагат основно продуктите на Българска роза. Очакванията са и през 2015 г. да се запази този ръст на продажбите у нас.

На вътрешен пазар, по отношение на своите козметични продукти, Българска роза работи в условия на силна конкуренция от страна на множеството фирми в този бранш. По отношение на тютюневите соуси -дружеството е единственото предприятие в страната, което предлага този вид продукт.

Компанията е водещ български производител на висококачествено розово масло, което е с основен пазар Франция. Ръководството на фирмата полага усилия за разширяване на външните пазари. В момента продукцията се изнася почти в цяла Европа, включително държави с традиции в козметичното производство, а именно: Франция, Италия, Испания, Полша и др., Русия, азиатски страни – Китай, Япония, Южна Корея, Виетнам, Сингапур, Бахрейн и други, САЩ и Канада.

Увеличението на приходите от продажби на парфюмерия и козметика през тази година ще са за сметка на динамично развиващ се външен пазар, основно Китай, подписан нов договор за изключителни права за Япония, разработена нова козметична линия за дистрибутора за Испания и други. Заедно с това се очаква износът на козметични продукти в Русия и Украйна да намалее, в резултат настъпили промени в руското законодателство, а така също и на сложната политическа обстановка между двете страни.

Планирано е и увеличение в приходите от продажба на натурално ароматични продукти. Очаква се да се повиши търсенето на лавандулово масло поради голямото търсенене и недостиг на същото от реколта 2014 г., което бе обусловено от лошата реколта във Франция и сложната обстановка в Украйна, която е един от големите производители на лавандулово масло.

…………….

Не са малко рисковете пред дружеството през тази година. Поради факта, че основен приходоизточник за Българска роза са производството и продажбите на етерични масла и конкрети, основните може да се окажат цените на световните пазари, вътрешната конкуренция, както и наличието на суровини и изменение на техната стойност. Последните обаче са в пряка зависимост от конкретните климатични условия по време на прибирането им от полето.

От съществено значение за формиране на разходите за материали са повишените цени на някои от използваните суровини, а така също и увеличените разходи за транспорт и доставка на същите. Рискът от промяна в цените на енергийните ресурси остава, като очакваната тенденция е за покачване и през тази година. Текущият относителен дял на енергийните разходи в себестойността на продукцията е около 1.41%, посочват от фирмата.

…………….

 

КАРЕ

((((((((((Освен това акционерите си гласуваха дивидент за 2014 г., като за това е заделена сумата от 267 549 лв. от печалбата, която е 824 хил. лв. Това означава брутен дивидент в размер на 1 лв. на акция. През последните пет финансови години дружеството не е изплащало дивиденти.

ОБщо 535 098 лв. ще бъдат заделени за фонд "Резервен", а остатъкът от печалбата за 2014 г. остава като "Неразпределена печалба".
………….

От 1997 г. до 2006 г. включително / с изключение на 1998 и 1999 г./, дружеството е изплащало дивиденти на своите акционери, съгласно взети решения на Общите събрания на акционерите. Финансовият резултат за всяка следваща година, т.е . 2007, 2008, 2009, 2010, 2011 г., 2012г. и 2013 г. по решение на Общото събрание на акционерите е отнасян в „Резерви”.

…………..

 ((Разпределението на дивидента стана по препоръка на акционера Стара планина холд АД, който контролира 49.99% от капитала. Той предложи и уставният капитал на Българска роза АД да бъде увеличен със собствени средства 20 пъти. От разпределението на печалбата ще се възползват още Сънрайс 08 ЕООД, което притежава 21.93% от акциите с право на глас, Гарант – 5 ООД притежава 7.9335%, а останалите са собственост на дребни инвеститори. Зад Сънрайс 08 ЕООД стои Михаил Иванов Михайлов – изпълнителен директор на Българска роза АД.  

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Как смятате, промените по бул. "Витоша" и бул."Патриарх Евтимий" ще подобрят ли организацията на движението в центъра на София?

Подкаст