Държавното предприятие "Ръководство на въздушното движение" (РВД) отново развърза кесията. Само преди дни ръководството му обяви обществена поръчка за доставката на компютърна техника за половин милион лева (без ДДС), която със сигурност ще предизвика интерес от страна на фирмите в бранша. За общо 110 настолни компютъра ще бъдат платени 185 хил. лева., като е необходимо всеки един от тях да разполага със самостоятелен лиценз за инсталиране на 64-битовата версия на Windows 8.1 Pro/Enterprise и активирането й с Windows product key.
Параметрите, посочени в документацията за участие, наистина заслужават внимание. Седемдесет от машините ще са с процесори на Intel – минимум 4-то поколение i5, с поне четири ядра, всяко от които с мощност 3.2 гигахерца. Оперативната памет пък ще е минимум 8 гигабайта, а твърдият диск 1 терабайт. Особеното при видеокартата е, че тя трябва да поддържа управлението на минимум два монитора с цифров изход.
Още по-"наточени" ще са другите 40 настолни компютъра. Те също ще са с Intel процесори, но от още по-високата серия i7 и отново ще са с минимум 4 ядра, но с честота 3.4 гигахерца. Към всеки един от тях ще бъде "закачен" монитор – общо 110 броя, за които от РВД са предвидили 44 хил. лева. Те ще са с диагонал 23 инча и лицевият им панел ще е матов, без отблясъци.
Отделно ръководството на авиодиспечерите ще даде 16 500 лева за десет преносими компютъра, с десет безжични мишки и чанти за тях. Те също ще са от високия клас – минимум с процесор Intel i7 на 2.2 гигахерца и с батерия, която да работи поне четири часа без проблеми. За шест нови сървъра ще бъдат похарчени още 180 хил. лева без ДДС. Зададеният минимум пак е за техника на Intel – два процесора пето поколение Core Xeon 4 с честота 2.6 гигахерца и осем ядра. А на последно място в списъка (но не по значение) е доставката на десет мултифункционални устройства (печат, копиране и сканиране), за които са заделени 74 500 лева.
Победителите във всяка от обявените позиции ще са длъжни да осигурят и гаранционното обслужване в сервизи, оторизирани от съответния производител. Крайният срок за отстраняването на повреда на техниката не бива да надвишава един работен ден от получаването на такова известие и пет работни дни за компютърните аксесоари.
Разбира се, подобна доставка е в реда на нещата – РВД се занимава с изключително отговорната задача да следи и контролира въздушния трафик над територията на страната. Проблемът е, че поръчките за компютърна техника в държавното предприятие нещо много зачестиха. През 2013-а например бе обявена процедура за доставката на 40 стационарни компютъра от висок клас и още 180 от среден клас, 160 монитора за офис приложения, 60 – за технически нужди, десет ултрабука и 20 лаптопа със съответните аксесоари към тях. Цялата тази техника бе осигурена за общо 364 240 лева (без ДДС).
През 2012-а авиодиспечерите отново поръчваха на едро – общо 220 настолни компютъра, 30 компютърни конфигурации "Всичко в едно", 280 монитора и 50 принтера. Сключените тогава договори бяха за общата сума от 385 731 лева. Година по-рано пък бяха поръчани 18 сървъра, 57 персонални компютъра и 20 броя преносими компютъра за още 179 907.19 лева.
Кой колко е натоварен с работата в РВД е отделен въпрос, но чак толкова бърза амортизация на техниката в голямата синя сграда край летището изглежда малко подозрителна. Като теглим чертата, се получава впечатляващата сума от почти 1.5 млн. лева само от 2011 г. насам. На всичко отгоре фирмите, които са печелили тези търгове през годините, са почти едни и същи.
Иначе сега РВД има основания да надува харчовете си. Както "БАНКЕРЪ" вече писа, за 2014-а то е записало над 23.9 млн. лв. печалба, която е с 4.2 млн. лв. повече от очакваната. Основната причина за този резултат не е далновидното управление на компанията, а по-скоро украинската криза, която доведе до значително увеличаване на трафика през нашето въздушно пространство и особено след инцидента на 17 юли 2014-а и свалянето на малайзийския пътнически самолет. Тогава украинските власти затвориха за полети източната част на района над Днепропетровск, но повечето авиопревозвачи предпочетоха изобщо да избягват този регион. В крайна сметка от отчетите на РВД стана ясно, че броят на самолетите, прелитащи над България от Северозападна Европа към Близкия изток, се е увеличил през миналата година с 63.48% , а към Далечния изток с феноменалните 579.05 на сто. Всичко това е компенсирало негативното влияние на две други събития, които са се отразили на дейността на нашето предприятие – отварянето на въздушното пространство на Косово (т. нар. сектор на KFOR), което ще се обслужва за период от пет години от унгарската Hungarocontrol, и затварянето от Турция на трасе, минаващо през въздушното пространство на Сирия, в резултат на което трафикът към държавите от Персийския залив се е пренасочил през Румъния.
200 хил. за кухни и ТВ
Цели 200 хил. лева е подготвило РВД за доставката на професионално кухненско оборудване, електродомакински кухненски уреди, телевизионна техника и доставка на машини за почистване на подови покрития. Най-голяма част от тях – 135 хил. лева, ще отидат за първата позиция и по-точно за хладилни шкафове и витрини, ледогенератори, миксери, кухненски роботи, микровълнови печки и т.н. За телевизионна техника ще бъдат похарчени още 22 хил. лева. Става дума за по един телевизор 55 и 50 инча, както и за 24 от по 32 инча. Всеки един трябва да е с LCD дисплей със светодиодна подсветка. От документацията към обществената поръчка се разбира, че цялата тази техника ще се използва за почивните бази на РВД в Банско и "Св. Константин и Елена", както и за централата в София и поделенията в Бургас и Варна.