Крахът на олимпиадите

олимпиада 2016

Безпрецедентно, но факт. Кандидати да домакинстват зимната олимпиада през 2022 г. бяха само Пекин и Алмати. Китайската столица спечели срещу казахстанския си опонент и така стана първият град в света, получил правото да организира и летни, и зимни олимпийски игри. Но според мнозина спортни и финансови специалисти резултатът от "дуела" по-скоро е показателен, че олимпиадите вече не носят търсените икономически, туристически и търговски дивиденти на държавите-домакини. Съответно те вече се избягват от големите западни демокрации, които не желаят да поемат риска да затънат в милиардни дългове. Краков, Мюнхен, Давос и Сейнт Мориц, Осло и Стокхолм последователно оттеглиха кандидатурите си за 2022-ра, тъй като финансовите им калкулации предвиждаха гарантирана загуба. Любопитното е, че населението във въпросните градове също скочи против надпреварата. Бостън, който е един от промишлените центрове в могъщата икономика на САЩ, пък се отказа да кандидатства за летните игри през 2024-а. Жителите на Масачузетс приеха новината със смесени чувства, но местните журналисти бяха категорични: "Слава Богу, отървахме се!".

Всъщност

негативното отношение към домакинството

на тези прояви ескалира от година на година. Дузина новопубликувани анализи доказват, че организаторите дори при перфектно планиране в най-добрия случай могат да избият инвестициите си. А вложенията в спортни съоръжения на 100 % са губещи. В Атина, Сидни, Калгари, Албървил и Сочи останаха призрачни стадиони, селища, хотели, колодруми и гребни бази, които никога няма да възвърнат и част от похарченото за тях. В същото време поддръжката им е толкова скъпа, че общинските власти предпочитат да ги оставят на произвола на съдбата.

Идеята, че домакинството на олимпиада или на световен шампионат по футбол задължително води до икономически растеж, подем и туристически бум, тръгва от Мелбърн през 1956-а. Игрите тогава са квалифицирани като "задоволителни за бизнеса" от австралийските власти. По-късно, през 80-те и 90-те години на XX век, успехът на олимпиадите в Лос Анджелис и Барселона дава насоката, че тези събития могат успешно да се използват като магнит за туристи и шанс да бъдат привлечени частни капитали в мащабните инфраструктурни проекти. Но съществуват поразително малко доказателства, че мегапроявите увеличават туристическия поток или привличат нови вложения. Състезанията продължават едва около месец, а изграденото трябва да се ползва десетилетия напред. Което изисква дългосрочна бизнес стратегия. Неслучайно стадионите, които са безбожно скъпи и от тях има минимален икономически ефект, в над 90% от случаите се правят само с парите на данъкоплатците, а не с капитали на големите корпорации. Според мнозина Олимпиадата в Лос Анджелис е била успешна, тъй като организаторите не са заложили строеж на спортни съоръжения. А Барселона през 1992-ра така или иначе преживява икономически ренесанс и щеше да се справи чудесно дори и без игрите.

На другия полюс е надпреварата в Сочи, глътнала 55 млрд. щ. долара, 95% от които дойдоха от държавния и областния бюджет, както и от контролирани от правителството банки и компании. Бразилия, която с Рио де Жанейро ще домакинства следващата олимпиада, похарчи 25 млрд. долара за инфраструктура за Мондиал 2014.

Емблематичен пример за лоша инвестиция

е 300-милионният стадион "Арена Амазония", забит в дъждовните амазонски гори, където почти не бе стъпвал човешки крак. Местният футболен тим играе пред средно 2000 души, които се губят на 43-хилядните трибуни. Прословутото "Птиче гнездо" в Пекин, за което китайското правителство похарчи около 423 млн. щ. долара, също пустее. Туристите могат да го обиколят само отвън с влакче, за което плащат 20 долара.

Много трудно е да се изчисли икономическият ефект, от която и да било олимпиада. Експерти смятат, че е особено важно да се отчете колко би похарчил градът и от колко туристи щеше да бъде посетен, ако нямаше такава надпревара. Обобщени данни за Лондон 2012 показват, че напливът от фенове на практика е прогонил редовите туристи. Англия отчита с 5% по-малко посетители през август 2012-а, отколкото година по-рано. Същия месец през прословутия Британски музей са минали 480 000 души срещу 617 000 през 2011-а. Естествено, "футболните" туристи харчат повече на "глава". Но пък и Лондон е инвестирал десетки милиони в реклама, за да ги накара да дойдат. Истинската печалба за английската столица е инфраструктурният бум в източната й част, която се превърна в един от най-престижните и добре поддържани райони.

Списъкът с олимпийски финансови провали е дълъг. Ванкувър още не може да продаде луксозните апартаменти в спортното си село и "потъна" с над 730 млн. щ. долара дефицит. За мнозина Атина 2004 е началото на гръцката криза, тъй като благодарение на игрите всяко гръцко домакинство

е осъмнало с 50 000 евро вътрешен дълг

Общо 21 от построените 22 спортни съоръжения останаха погълнати от трева и бурени поради липсата на концепция как ще бъдат ползвани след това. Японският град Нагано влезе в рецесия, а местната община вади по 22 млн. годишно, за да поддържа неизползваните спортни зали, докато високоскоростният олимпийски влак тормози жителите и туристите с убийствения шум, който вдига. Накрая идва олимпиадата в Сочи, която трябваше да покаже новото лице на Русия – отворена, модерна и атрактивна за туристите. Но добрите намерения бяха безвъзвратно загубени след нахлуването в Крим. А държавата ще продължи да плаща колосалната сума от 1.2 млрд. долара годишно за експлоатация, поддръжка, за лихви и данъци около олимпийската си авантюра.

Перспективите пред Рио 2016 също не са блестящи. Изминалото световно първенство показа, че и олимпиадата едва ли ще е търсената панацея за местната икономика. Мондиалът не успя да доведе до Копа Кабана и водопадите Игуасу огромната част от 3.5-те милиарда души, останали пред телевизорите си да гледат мачовете. Не само това, но потокът от туристи към страната на кафето намаля със 7.4% след шампионата. Заключението е, че Бразилия е атрактивна дестинация, която обаче не е конкурентна по отношение на цените, туристическите пакети и инфраструктурата си. Под мотото "щастие и възприемчивост" най-голямата държава в Южна Америка похарчи 11 млрд. долара за футбол, но не успя да реализира докрай туристическия си потенциал. Основната причина са космическите цени спрямо конкурентни дестинации. Седмица почивка в курорта "Порто де Галинас" в Пернамбуко за един германец струва над 1700 долара, докато за същата ваканция в Тайланд или на Канарските острови цената е между 800 и 1100 долара. Друг проблем е визовият режим със САЩ. Освен това бразилците, работещи в туристическия бранш, масово не знаят чужди езици. Чужденците се боят от престъпността и грабежите, а полетите и градският транспорт са скъпи заради високите федерални и щатски такси.

Икономистът от Университета в Южна Флорида Филип Портър най-лаконично обобщава ситуацията. Според него нито едно от многобройните проучвания не доказва, че домакинството на олимпиада гарантира икономически растеж. "Това е по-скоро престиж и радост за населението. Като цяло организацията на шампионат наподобява сватбата – няма да те направи богат, но поне ще ти донесе щастливи мигове", изтъква Портър. За съжаление все по-малко са кандидатите да платят милиарди за едномесечно удоволствие.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че "домовата книга" на президента Румен Радев трябва да се допълни?

Подкаст