След пауза заради обжалванията обявената още през април процедура за изработване на нова транспортна стратегия отново е "съживена". В ресорното министерство вече са постъпили офертите на кандидатите и според вътрешната информация интересът е изключително сериозен.
Това съвсем не е изненада, като се има предвид впечатляващата цена от 3 млн. лв. (без ДДС), които са предвидили да платят хората на Ивайло Московски за изработване на интегрирана транспортна стратегия на страната до 2030-а. От авторите се очаква наистина много – да направят анализ на всички видове транспорт – автомобилен, железопътен, вътрешноводен, морски, въздушен и интермодален, да създадат база от данни, да изготвят транспортен модел, да определят националните цели и приоритети в този сектор и мерките, за да бъдат постигнати.
Въпросният Национален транспортен модел трябва да е дигитален, да бъде представен в напълно завършен вид и да може да се използва едновременно на четири отделни работни места. Освен ангажимента да инсталира разработения софтуер от победителя ще се очаква да осигури техническа поддръжка и технически консултации за срок от поне три години, както и необходимите технически средства – нови компютри например.
Абсурдното в цялата ситуация е, че страната вече има разработена Стратегия за развитие на транспортния сектор до 2020 г. и в нея е разгледано детайлно развитието на всеки един от видовете транспорт – железопътен, автомобилен, воден, въздушен, интермодален и градски. Тя бе разработена в периода август-ноември 2009-а от екип на Министерството на транспорта, а не от скъпоплатени консултанти.
Точно преди Великден бе представена и една стратегия за развитието на железопътния транспорт в периода от 2015 до 2022-ра, допълнена с план за оздравяване и развитие на "Холдинг Български държавни железници". В нея са направени много изводи за състоянието на железопътната инфраструктура, за качеството на предлаганите пътнически и товарни железопътни услуги, анализ на положителните и отрицателните страни, набелязани са и проблемите. Или, както се казва, отхвърлена е доста работа, която без съмнение ще е от полза на бъдещия частен консултант, когато си заработва 3-те млн. лева.
През 2012-а транспортното ведомство, и тогава ръководено от Ивайло Московски, обяви още една подобна обществена поръчка – за 3.6 млн. лева. Тя бе за предоставяне на консултантски услуги за преструктурирането на железопътния сектор.