Футболните фенове стават инвеститори

Панайотис Кинигопулос с президента Барт Ламенс и генералния менджър Филип Борманс

Една отколешна мечта на футболните фенове е на път да се превърне в реалност. Става дума за възможността привържениците на даден отбор да могат сами да купуват играчи за любимия си клуб. И съответно да реализират печалби, ако фаворитите им се превърнат в звезди и бъдат трансферирани в по-голям отбор.

През седмицата първодивизионният белгийски клуб "Сент Трюиден" откри кампания, с която насърчава феновете си да инвестират в играчи и да печелят от това. Клубът започна да набира средства сред запалянковците, с които да плаща на млади футболисти. Ръководството на тима обеща на привържениците си, че ако на по-късен етап от кариерата си играчите бъдат продадени на други отбори в Белгия или са обект на международен трансфер, инвеститорите ще получат дивиденти.

Така феновете ще могат да помагат финансово директно на любимия си отбор, а също ако евентуално постигне по-добри резултати. Въпреки високия стандарт в Белгия местните клубове далеч не са между най-богатите на Стария континент, тъй като рекламният и телевизионен пазар в страната е твърде малък в сравнение с първенствата на Англия, Германия, Испания и Италия. А най-добрите футболисти на страната играят в чужбина. Затова и белгийските отбори често залагат на изгряващи таланти от Източна Европа, от Латинска Америка или от Африка.

Схемата с участието на запалянковците в закупуването на футболисти засега ще бъде прилагана само за млади футболисти. Тя е съвместен проект с германско-швейцарската компания, специализирана в откриването на нови футболни таланти "Кickrs.net".

Феновете ще могат да участват в закупуването на футболисти със суми от 20 до 1000 евро. "Ако даден играч бъде продаден на по-голям отбор, получената сума ще бъде разпределена според участието на инвеститорите фенове", обяснява генералният мениджър на "Сент Трюиден" Филип Борманс. „Ако нещата се развият добре, могат да се получат много добри печалби. Целта ни е, разбира се, такива да има“, казва той пред местните медии.

"Тази инициатива е нова, а ние в "Сент Трюиден" обичаме новите неща. Концепцията е изключително интересна за нас като клуб", допълва мениджърът. Той твърди, че харесва клубната политика на колоса "Байерн" от Мюнхен. "Те винаги стоят здраво на земята, не хвърлят пари на вятъра и се стараят да правят хубави неща за привържениците си. Този подход се опитваме да въведем и ние. Нашите фенове винаги са ни подкрепяли и сега ще бъдат възнаградени с едно абсолютно ново изживяване", обяснява Борманс.

При успешен трансфер на закупения футболист "инвеститорите“ ще могат да си разпределят печалбата под формата на дивиденти. При неуспех, инвестираните средства, разбира се, ще бъдат загубени. Принципът е абсолютно същият, както на борсата и е напълно законен, уверяват от клуба.

"Нашият град е малък, но един от всеки четирима жители редовно идва на стадиона. Целият регион пък е вманиачен по футбола", обяснява собственикът на "Сент Трюиден" Барт Ламенс. "Нашият клуб е произвел няколко международни звезди, най-пресният пример е вратарят на "Ливърпул" Симон Миньоле", допълва той.

"Искаме да станем стабилен отбор от първа белгийска дивизия, който дава възможност на младите футболисти да станат професионалисти и да играят в големите европейски първенства. Новата схема е перфектен начин да съберем пари за подпомагане на младите играчи, а за феновете това е най-добрата възможност наистина да станат част от футбола", смята Ламенс.

Очевидно амбициите на собственика и нестандартните му методи дават резултат, тъй като скромният "Сент Трюиден", който наскоро спечели промоция за първа белгийска дивизия, стартира сезона повече от успешно и е на второ място в първенството, изпреварвайки столичния гранд "Андерлехт".

Първият нает по революционната програма е 18-годишният гръцки нападател Панайотис Кинигопулос, който е юношески национал на страната си и идва от отбора на "Айгиниакос". "Изключително силен, бърз и отличен дрибльор, "Кин" е един от най-обещаващите млади таланти в Европа, рекламират го организаторите на кампанията.

С парите, привлечени от феновете, клубът планира на първо време да му плаща заплатата. До момента кампанията върви обещаващо. Само за няколко дни "Сент Трюиден" е привлякъл 172 привърженици инвеститори, които са събрали 31 866 евро.

Ентусиазмът на феновете засега също е на ниво. "Току-що инвестирах 150 евро и съм убеден, че ще получа огромна възвръщаемост. Давай Кинигопулос! Давай "Сент Трюиден", е написал привърженикът Алекс Хюисман в уебсайта на кампанията. "Това е моята първа инвестиция, синът ми обожава това и пита кога ще инвестираме и в други играчи", пише друг запалянко – Антонио Маис. Футболен фен от Англия пък пита кога ще тръгне подобна кампания и в други страни, тъй като няма търпение да инвестира в обещаващи играчи.

Шефът на асоциацията на привържениците на "Сент Трюиден" Майк Суайсен заявява, че кампанията е начин футболът да се върне при тези, на които принадлежи – на феновете. Това е чудесен начин привържениците да бъдат включени и да участват в клубните дела", убеден е той.

Засега иновативната кампания на скромния белгийски клуб се приема по-скоро като ексцентричност от останалите отбори на Стария континент. Но, кой знае? През 90-те години един друг белгиец – Жан-Марк Босман, предизвика истинска революция в света на футбола.

През 1990 г. договорът на Босман с "Лиеж" изтича, а той не прима ново предложение, тъй като според него трябва да получава четворно по-ниска заплата от 30 000 белгийски франка (около 750 евро). Футболистът постига договорка с втородивизионния френски  "Дюнкерк", но "Лиеж" поставя завишена трансферна сума – почти 12 милиона белгийски франка (почти 300 000 евро), в резултат на което трансферът пропада. Босман се жалва пред Европейския съд. На 15 декември 1995 г. Европейският съд стига до заключението, че професионалните футболисти в Европа са "работници" по смисъла на член 39 на Договора от Рим и съответно могат да бъдат облагодетелствани от правото на свободно придвижване на работна сила в Европейския съюз. В резултат на това Европейският съд забранява на отборите да поставят трансферна цена на свои футболисти с изтекъл договор в случаите, когато те имат желание да преминат от отбор от страна членка на ЕС в друг отбор от страна членка на ЕС.

Правото на играчите свободно да сменят отбора си след изтичане на договора им впоследствие добива популярност като "Правилото Босман" и променя радикално футболния пазар. Дали новата белгийска инициатива на "Сент Трюиден" ще успее отново да преобърне представите ни за футболния маркетинг, тепърва предстои да разберем.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

This poll is no longer accepting votes

Смятате ли, че масовите назначения без конкурс в бордовете на държавните фирми трябва да продължават?

Подкаст