Лавандуловият храст се отглежда в България от началото на миналия век. Бавно и постепенно страната ни стана един от най-големите производители на ароматното растение в света, а в последните две-три години даже изпреварва и лидера Франция.
Според статистика от три години България е на първо място по производство на лавандулово масло в света. Годишно се дестилират по около 120 тона, докато Франция стигат до около 30 тона. Тази година реколтата беше прибрана в средата на август, но все още няма данни за полученото масло. Очакванията са за по-високи добиви спрямо миналата година – поне с 10-20%, а това означава над 150 тона. Днес над 300 земеделски стопани от цялата страна обработват лавандулови насаждения с площ от близо 15 хил. декара. От един декар у нас се събират 300-400 кг цвят, от които пък се получават 3-5 кг лавандулово масло.
Качеството на българското лавандулово масло нарежда страната ни сред най-добрите, продуктът ни се търси. Около 90% от него се изнася във Франция. Там я купуват козметични компании, но и френски производители на лавандулово масло. Износ има също и в САЩ, в Япония, Германия и в страните от Близкия изток. Освен в Европа продукцията ни се търси и в Индия. Освен в Розовата долина у нас растението вече се отглежда в нетолкова типични райони като Добруджа и Северна България.
Качеството определя и цените. На международните пазари те варират между 60 и 120 евро за килограм. През миналата година добивите са 500-600 кг от дка лавандула, а изкупната цена е била средно от 90 до 110 лв. за килограм. Като етерично-маслено растение лавандулата намира широко приложение в медицината и в козметиката.
През миналата година лавандуловото масло се търгуваше на световните пазари между 65 и 70 евро за килограм. Лавандулата не е бутиков продукт. Тя се използва като съставка в сапуните и шампоаните и цената й трябва да е по-разумна – около 50-60 евро, коментират производители. Засега у нас няма голям пазар за лавандулово масло. По-големите дружества в бранша отдавна са създали собствени градини и извън тях изкупуват малки количества. "Лавенда" – Бургас, обединява група фирми, специализирани в производството на лавандула, преработката й до масло и търговията с него. Фирмата има позиции във Франция и във Великобритания. "Лавена" – Шумен, пък е затворила цикъла и използва добиваното лавандулово масло в различни козметични продукти.
Още със създаването си през 1962 г. "Лавена" усвоява преработката на редица маслодайни култури като мента, лавандула, резене, копър, салвия. През десетилетията производството на Lavandula Angustifolia взима превес и днес компанията е един от водещите производители на натурално лавандулово етерично масло в света. С опита си в износ на 100% натурално лавандулово масло шуменската фирма има клиенти сред най-големите търговци и потребители на етерични масла в света. Така че няма нищо странно в това, че тя разчита и на приходите от продажби на етерични масла. А в портфолиoто си дружеството има продукти от почти всички козметични групи. Дъщерното дружество "Лавена Агро" ЕООД, което е специализирано в поддържане на нови лавандулови ниви и в продажба на собствена продукция, обработва 342 дка собствени земи и още 165 дка на други собственици.
Предприятията от групата продължават да произвеждат и да продават лавандулово масло по поръчки от чуждестранни клиенти. В условията на силна конкуренция в бранша предимство за привличане на нови доставчици на лавандулов цвят имат фирми, които разполагат с машини за механизирано прибиране на реколтата от лавандула, коментират от "Лавена". Делът на приходите от етерични масла в общите продажби на продукция на компанията нараства. За да се предотврати рискът от променливия курс на щатската валута, цените на този продукт при възможност се договарят в евро. Все в тази посока са и плановете на фирмата за засаждане на нови площи с лавандулови насаждения.
"Българска роза" АД – Карлово, също присъства активно на вътрешния пазар за натурално-ароматични продукти и през 2015 година. Фирмата се занимава и с покупката им от други доставчици, за което има голям потенциал благодарение и на изпитателната си лаборатория. Без нея търговията с тези изделия с външни доставчици е немислима. Не са малко и рисковете пред фирмата през тази година. Поради факта, че приходите на "Българска роза" са предимно от производството и продажбите на етерични масла и козметика, влияние върху резултатите ще окажат цените им на световните пазари, вътрешната конкуренция, както и наличието на суровини.
Дали и докога България ще запази лидерските си позиции в това производство зависи от много фактори, в това число и качеството на лавандуловото масло.