Пари нема! Действайте!

Сачолет МиГ-29

Какво ли още трябва да направи военният министър Николай Ненчев, за да излети най-сетне от министерския стол във военното ведомство? Едва ли на тоя пост е имало по-нeподготвен и неадекватен човек през последните 25 години.

Този човек докара отбраната ни до най-унизителното положение, до дъното, но вместо незабавно да бъде изгонен като вреден и опасен за системата, заради сложните коалиционни отношения той е оставен да продължава да копае надолу. И все пак международния скандал, който забърка с прословутия ремонт на руските МИГ-ове, в края на краищата може да се окаже капката, която ще прелее премиерското търпение. Да не говорим, че само „агент-провокатор“ може да вкара в навечерието на местните избори за обсъждане в Министерски съвет предложение чужди самолети, пък били те и натовски, да пазят българското небе. Това само по себе си показва пълната капитулация на военно-въздушните ни сили и отбранителните ни възможности. А Реформаторският блок най-вероятно ще плати министерската глупост и пълна несъстоятелност с отлив на гласове.

В типичния си стил Бойко Борисов обвини за плачевното състояние на авиацията ни опонентите си от БСП и всички, управлявали преди него. Той никога за нищо не е виновен, въпреки че е на власт за втори път. Засега премиерът отново защити земеделецът-министър и обеща, че „ще се напрегне бюджетът до дупка“ и ще се намерят пари, за да решат този въпрос, като имат и подкрепата на Реформаторския блок. „Винаги ще държа да имаме изтребителна авиация”, категоричен беше Борисов и припомни, че в сряда, на 30 септември, е била приета стратегия на Министерството на отбраната. „Не съм сигурен, че ще решим казуса с изтребителите по начина, по който се поставя като стратегия за осигуряване на над 1 млрд. лв. за чисто нови изтребители. Сумата е твърде голяма, непосилна е за нас и едва ли ще могат да я осигурят скоро“, заяви обаче финансовият министър Владислав Горанов.

С други думи, ситуацията е „Пари няма! Действайте!“ Как точно – не е ясно. Най-вероятно Борисов ще тупка топката с обещания и оправдания до края на мандата или до президентските избори. Пък после някой друг ще вади кестените от огъня.

Реформаторите засега също продължават да бранят опетнената чест на министъра си. Кой каквото си направи сам, никой не може да му го направи, както се казва. Бранейки го Радан Кънев се опитва да запази крехкия баланс в малката коалиция Реформаторски блок. Поне да минат изборите. Синият депутат Гроздан Караджов тържествено обяви в петък, 2 октомври, че  договорът за ремонт на военните ни самолети МиГ-29 от Полша е вече парафиран.

„Имам информация, включително и от официални полски източници, че договорът е парафиран. Предстои Министерски съвет на следващото си заседание в сряда да упълномощи министърът да си положи подписа. Такъв е редът в държавата. Той не може да бъде подписан просто от единия и другия министър, а е необходима съответната санкция от Министерския съвет. Преди това надлежно упълномощени лица от полската страна и от нашата страна – в случая заместник-министър Димитър Кюмюрджиев, вчера са парафирали окончателно този договор“, обясни Караджов.

Твърдението му предизвика ответната реакция на лявата опозиция. „Моето голямо уважение към Гроздан Караджов, но това твърдение е нелепо, тъй като, ако има подписан предварителен договор, това има единствено политическо значение. Такъв договор няма нито правна, нито търговска, нито юридическа стойност. Защото, ако търговското дружество в Полша има някакви договорни отношения с производителя на МиГ-29 в Руската федерация, то този договор е за ограничен лиценз – само на полските изтребители МиГ-29. Така че полската страна няма никаква възможност и лиценз да ремонтират самолети от друга страна. Затова твърденията, че полската страна би могла да извършва подобни ремонти са несъстоятелни“, заяви говорителят а БСП Атанас Мерджанов пред журналисти в парламента. Той допълни, че ако все пак това стане, българската страна ще влезе в „много тежка съдебна сага“.

Всъщност в съдебни неприятности с Русия ще бъде вкарана Полша, която няма лиценз да ремонтира нашите самолети. Това пък навява на мисълта, че такъв договор в крайна сметка може и да няма. И възможностите са две: или Русия да ремонтира произведените от нея МИГ-ове, или да си купим нови от братска натовска държава – нещо, за което няма пари (по Владислав Горанов). И май скоро няма да има.

Дано обаче докато се намерят нужните средства за модернизиране на авиацията ни да не останем не само без самолети, но и без летци, и без професионални висши военни командири.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че нулевия ДДС за хляба трябва да бъде върнат?

Подкаст