Държавен заем за магистрала „Хемус“

Бойко Борисов и Владислав Горанов

Въпреки опасенията на Брюксел, по всичко личи, че управляващите ще използват държавно гарантиран заем, за да изградят магистрала "Хемус". Аутобанът, който трябва да съживи икономиката на цяла Северна България, е сред петте проекта, одобрени през седмицата от Съвета за развитие към Министерския съвет. Участвалите в заседанието министри и депутати от управляващото мнозинство дадоха благословията си за  Стратегията за управление на държавния дълг за периода 2015-2017-а, предложена от министъра на финансите Владислав Горанов.

На практика това развързва ръцете на министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова и нейния екип да започнат преговори със Световната банка и с Европейската инвестиционна банка за финансиране на проекта, след като за него ще бъдат осигурени държавни гаранции. Подобен развой бе очакван – по време на провелата се в средата на септември във Варна среща на министрите по пътна инфраструктура от Европейския съюз и Балканите премиерът Бойко Борисов заяви, че " магистрала "Хемус" трябва да върви". По думите му "аутобанът е основен приоритет за нас, защото без него Варна и Северна България няма да са това, което заслужават да бъдат. Ето защо се надявам в нашите сметки да залегне през следващата година "Хемус" да е приоритет номер едно". 

Според експертните оценки, за да бъде оапълно това трасе, са необходими 1.8 млрд. лева. Вече вървят и тръжните процедури за две обособени отсечки – от Ябланица до Угърчин (23 км) и оттам до разклона за Плевен (36 км). Прогнозната стойност на двете е 520 млн. лв., а участниците в търга могат да наддават само за една от тях. 

За първия лот до Угърчин се състезават обединенията  "Хемус Ябланица" ("Трейс Груп Холд" АД и "Станилов" ЕООД), "Хемус БГ" ("Иса 2000" и "ОРС-Инфраструктура"), "Корсан  – СК13" ("СК -13 Пътстрой"  и "Корсан-Корвиам Констръкшън"),  "Хемус МППА 2015" ("Метростав", "Понсстройинженеринг" и "Пътстройинженеринг"), както и  АМ "Хемус Лот 1" ("Джи Пи груп", "Конструксионес Табоада и Рамос" – Испания, "МР Сивил Уъркс" и "Трансконсулт -22"). Самостоятелно играе единствено италианската фирма "Серениссима Коструциони".

За втората обособена позиция се надпреварват четири консорциума – "Хемус1 – 2015", (ГБС , "Пътстрой -92" и "Геострой"),  "ПСТ Хемус 2", ("ПСТ груп",  "Хидрострой",  "Пътстрой Бургас", "Евро Алианс Тунели")  и "Джойн венчър  Кондоте – Монолит" ("Сочиета Италиана пер Кондоте д’аква", "Монолит София"). Със собствени сили участъка искат да изградят италианската компания "Асталди" и турската "Ташяпъ Иншаат Тааххют Санайи ве Тиджарет".  

Същинското строителство ще тръгне догодина. Пак тогава трябва да започне проектирането и процедурите по отчуждаването на земите до Велико Търново.

Държавата ще гарантира още четири инфраструктурни проекта. Това са наследникът на програма "Транзитни пътища" – "Европейски транспортни коридори", включваща 350 км автомагистрални и скоростни отсечки от републиканската пътна мрежа, ремонт и рехабилитация на мостове и реконструкция на пътища от III клас, развитие на кадастъра, както и изграждането на яз. "Нейковци" и на пречиствателна станция за питейна вода към него.  

По време на заседанието на Съвета за развитие като политически приоритет е прието и предложението на Министерството на енергетиката за осъществяването през 2016-а на междусистемната газова връзка Гърция – България. Въпросният проект също е от изключителна важност, защото ще донесе  реална възможност за намаляване на зависимостта на страната от руски газ чрез свързването й с Трансадриатическия газопровод, пренасящ синьо гориво от Азербайджан. Голям интерес за неговата реализация проявяват и Съединените щати. Неслучайно Вашингтон изпрати специалния посланик и координатор за международните енергийни въпроси Амос Хохстейн в Атина, за да се срещне с гръцкия енергиен министър Панос Скурлетис. Последва и тристранна среща с участието на българския енергиен министър Теменужка Петкова, по време на която бе обсъден напредъкът на интерконектора. 

Според гръцки медии Хохстейн е призовал проекта да бъде размразен, а Скурлетис е обсъдил с българския енергиен министър  въпроса за финансирането. Очаква се следващата седмица разговорите да продължат. Междувременно на енергиен форум в столицата вицепремиерът Томислав Дончев оповести, че причините за забавянето на строителството са две – желанието на България капацитетът на тръбата да се повиши от 3-5 млрд. куб. на 20-25 млрд. куб. м., а другата е свързана с нормата на възвръщаемост. "Работим много активно и се надявам до един месец да бъде подписано окончателното инвестиционно решение", добави Теменужка Петкова. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст