Едно е да напишеш и да приемеш набързо "напудрен" с модерни фрази училищен закон, а съвсем друго да го приложиш в образователната система. Първите, които са напът да се убедят в това, са възпитаниците на езиковите гимназии и на училищата по изкуства. Едните може да останат с "орязани езици", а талантите в училищата с разширена подготовка ще усъвършенстват дарбите си в рисуването и музиката само две вместо досегашните четири години. Тези недомислици изскачат от новите проектонаредби за общообразователна подготовка, публикувани на сайта на просветното ведомство. Най-добрата новина е, че "гениалните" хрумвания на незнайни експерти все още могат да бъдат заличени, след като логично се приеха "на нож" от родители, ученици и съсловни организации.
"Езиковите и математическите гимназии са най-добрите, не ги закачайте! ", "Труд и творчество ли ще изучават? Що за безумие? Имахме малко училища, които произвеждаха деца с мозък. Дайте и тях да закрием!", "Не пипайте езиците! Те са прозорецът към света!". Това е малка част от потока гневни коментари, породен от предложението задължителните часове по основния чуждестранен език в езиковите гимназии да се намалят наполовина между 9-и и 12-и клас. Министерството на професор Танев обаче смята да компенсира елитните школа, като им даде повече часове по избираеми предмети. Ако направим аналогия с учебните програми на университетите, все едно юристите да имат два пъти по-малко лекции по право за сметка на сравнителната граматика на славянските езици. Само в подготвителната група часовете няма да се пипат. Но всеки що-годе наясно с обучението в специализираните гимназии би трябвало да знае, че "подгответо" само дава основата, а съответният език реално се учи по-нататък, когато в програмата влязат предмети като литература, география или биология.
Учениците от езиковите гимназии не са очаровани и от факта, че часовете им по музика и изобразително изкуство могат да бъдат орязани наполовина и даже да не се изучават в горните 11-и и 12-и клас.
"Не всеки е роден художник или музикант, но това не означава, че не трябва да има по два-три предмета на седмица, които ни развличат. Елате в езиковата гимназия да учите по два чужди езика, плюс български, и веднага ще ви се прииска да имате музика или изобразително изкуство, за да отпочине ръката от многото писане. Ако няма часове, в които хората да научат кои са Леонардо да Винчи и Моцарт, ще си надуват чалгата, докато не ги заболят ушите", казва ученичка от английска гимназия.
Възпитаниците на 25 училища по изобразително изкуство, хореография и разширено изучаване на музика протестираха, тъй като искат да изместят профилираната им подготовка от 9-и чак в 11-и клас. Младежите се чувстват ощетени, тъй като например музикантите ще започнат да репетират две години по-късно от връстниците си в професионалните музикални училища. Съответно това значи труден достъп до висше образование или наливане на куп грешни пари за частни учители. Преподавателите пък се притесняват, че щатовете им ще бъдат съкратени, а като следваща стъпка и самите училища могат да бъдат закрити. От министерството обещават разширено индивидуално обучение, но не стои сериозно да гониш дивото, след като си изпуснал питомното. Изобщо новите учебни планове май се пускат, "ако мине номерът", или в най-добрия случай – на принципа на пробите и грешките.
Тепърва ще започнат и драмите с новите учебници и тяхното съдържание, след като занапред ще се използват неограничен брой помагала. Засега е ясно, че догодина ще има учебници по трите нови предмета в избираемата подготовка – майчин език, хореография и религия. В новата наредба за учебниците обаче засега не е заложено изискване за пределна цена, каквато от МОН обещаваха. Което вещае напрежение между множеството конкурентни издателства. Подготвяното пренареждане на учебното съдържание също ще породи горещи дебати.