Само допреди няколко години използването на GSM-ите бе свързано с внимателно броене на минути и носенето на няколко SIM-карти. Днес ситуацията е съвсем различна и безкрайните приказки по мобилния са нещо обичайно. Зад тази промяна обаче се крие един милиард лева, който са загубили телекомите. Докато през 2009-а постъпленията им от мобилни гласови услуги са надвишавали 2.1 млрд. лв., през 2014-а приходите по това направление са били едва 1.15 милиарда. Спадът е близо 50% и ясно показва края на златната ера за безжичната гласова телефония.
Конкретно за 2014-а общите приходи от предоставянето на мобилни телефонни услуги са се свили със 7.5 на сто. Тогава е отчетен и най-драстичният спад на абонатите – от 10.5 млн. до малко над 9.8 милиона. Което пък показва, че практиката човек да има по няколко номера (за различните оператори) също отива в историята.
Трансформацията на пазара се вижда най-ясно, ако се вгледаме по-детайлно в числата. Така например, докато през 2009-а роумингът е формирал 25.9% от приходите в сектора, или 543 млн. лв., сега приносът му е едва 8.8 на сто, или 101 млн. лева. Телефонните разговори също се сгромолясват – от над 38% до 28 на сто. В абсолютно изражение сривът на постъпленията е наистина внушителен – от 800 млн. до 322 млн. лева. За сметка на това е обратна тенденцията при месечните абонаментни такси. Преди пет години те са формирали 26.5% от оборота при мобилната гласова телефония, а през 2014-а – 32.6 на сто.
Каква е причината за срива на постъпленията от гласови услуги? Вярно е, че тарифите на телекомите днес са значително по-ниски спрямо тези отпреди няколко години, но това в никакъв случай не може да обясни "изчезването" на един милиард лева. Дори да прибавим загубите от административното поевтиняване на роуминга, сметката пак не излиза. Обяснението е пред очите на всички със смартфон в ръка, но малцина осъзнават това. В случая става дума за Over The Top (ОТТ) доставчиците, предлагащи съдържание и услуги върху съществуващата мрежова инфраструктура, която ползват напълно безплатно. Такива са Facebook, YouTube, Viber, Whatsapp, интернет телевизията, видео при поискване, преносът на глас през LTE (VoLTE) и т.н. Те предоставят съдържание, което постоянно увеличава трафика и натоварва мрежите на операторите – но самите те не инвестират в поддръжката и развитието им. Генерират обаче огромни печалби. Неслучайно на тях се приписва парадигмата: "Операторите инвестират, ние прибираме печалбата".
И наистина – като се замислите, кой би предпочел да плати за SMS, след като може да осъществи безплатен чат в реално време с приятелите си? Анализаторската компания Ovum е изчислила, че засега загубите на телеком операторите по света от прехода на потребителите към безплатни SMS приложения е 54 млрд. долара.
Мнозина предпочитат също така онлайн разговорите през различните приложения, вместо да ползват нормалната гласова телефония. Това важи най-вече за международните разговори, които все още са доста скъпи, а чрез Viber и други подобни излизат без пари.
Преди десетина години се говореше, че Skype ще навреди на приходите на фирмите в сектора, но това не се случи в такъв мащаб, както днес. Сега, първото нещо, което правят хората, след като си купят мобилен телефон, е инсталацията на OTT приложение. И реално те не се нуждаят от съответния телефонен номер, защото комуникацията не се осъществява чрез него. На практика точно по този начин работи "Макс телеком". От тази есен клиентите на компанията могат да използват Voicer – мобилно приложение, което предлага провеждане на мобилни разговори, видео и текстови съобщения през супербързата 4G LTE мрежа на оператора, както и през други налични интернет връзки – 3G и WiFi. Апликацията се използва с номер от номерационния план на "Макс" (започващ с +359 999) или с пренесен такъв от друг български оператор. Любопитното е, че ако клиентът иска само да говори, той може да вземе номера, без да слага физически картата в смартфона. Но тогава ще трябва да разчита на друг източник на интернет сигнал – от WiFi до мрежите на останалите три мобилни оператора.
Всичко това създава сериозни проблеми за телекомуникационните оператори, които, от една страна, губят приходи, а от друга, трябва да правят по-големи разходи за поддръжка и модернизация на мрежите си. Последното се налага, тъй като повсеместно хората искат да гледат видео и да споделят съдържание чрез смартфоните и таблетите си, да осъществяват непрестанна комуникация чрез социалните мрежи, да ползват онлайн навигация, да играят мрежови игри и др. А когато към всичко се добави и тенденцията за навлизане на "интернета на нещата", положението изглежда почти непосилно. Затова експертите са на мнение, че е необходимо телекомите да станат "по-умни", да са по-агресивни във въвеждането на иновации и в партньорството си с трети страни. Също така ще трябва да имат интегрирани мрежи, защото потребителите искат да боравят едновременно с многобройни устройства и да ползват всичките си любими онлайн услуги през всички тях, и то по всяко време.
Преломната година
Приходите от мобилни услуги в Централна и Източна Европа ще достигнат своя пик през 2015-а и след това ще намалеят, прогнозират специалистите. Постъпленията от мобилни гласови услуги в региона досега винаги са отбелязвали ръст и днес надхвърлят 50 млрд. евро. До голяма степен обаче това се дължи на страни като Русия и Турция, чиито мобилни пазари все още се развиват, но формират над една трета от оборота в сектора. Във всички останали държави от тази част на Европа спадът на оборотите вече е настъпил.
Мобилните негласови приходи се увеличат и вече формират около 5 млрд. евро, но това не е достатъчно, за да се компенсира загубата от гласовите услуги.