ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

Изгубените заводи

Първа копка на нова спортна зала на 4 - ти километър

Представете си само – десетки чуждестранни фирми строят заводи за милиони в България, разкриват се хиляди работни места, заплатите се вдигат, емигрантите се връщат, а Северозападният регион става "малката Бавария". Не, това не са нито шегички или някакви си фантасмагории, а съвсем реални обещания на управниците. При това от 2015-а. На практика не е имало месец, през който някой представител на властта да не е съобщил за нечии грандиозни инвестиционни намерения. За съжаление действителността е съвсем различна, но пък краят на годината е добър повод да си припомним бляскавите видения за просперитет и светло бъдеще.

Още през януари икономическият министър Божидар Лукарски заяви, че американската компания Sensata ще изгради втори завод в страната. Първият е в Ботевград, където се произвеждат температурни сензори за гиганти като Volkswagen, Daimler, Volvo, Fiat и GM. Той работи от 2002-ра и служителите му са над 1800. Новото предприятие също щяло да произвежда сензори за автомобилната индустрия, но в пловдивската индустриална зона "Марица", която е част от "Тракия икономическа зона". Според кмета на едноименната община Димитър Иванов през юни трябваше да бъдат наети първите 1500 души за новите цехове, а в бъдеще броят им да достигне 3200. В крайна сметка, съдейки по последната информация, заводът ще започне работа догодина, но не с 1500, а с около 400 човека. Едва след време, ако бизнесът върви добре, ще бъдат наети още 1300 работници. Все пак хубавото е, че инвестицията от 40 млн. евро е в ход и вече са изградени няколко производствени линии.

Сериозни изглеждат намеренията и на германския производител на авточасти RSN Sihn да направи свое предприятие в Съединение. Компанията закупи терен от 20 декара за почти 1 млн. лв. и се очаква през 2016-а да започне същинското строителство. В бъдеще в производствените халета 250 човека ще правят части за "Мерцедес", БМВ и "Порше".

По-иначе стоят нещата с обещания трети завод у нас на японския гигант "Язаки", който държи една трета от световното производство на кабелни системи за автомобили. Още в началото на годината бе съобщено, че компанията се кани да инвестира 30 млн. евро в нови мощности край Пловдив, но до конкретни действия все още не се е стигнало. Изглежда, че тези планове ще бъдат осъществени през следващите две години. Досега "Язаки България" е вложила в страната 60 млн. евро. Групата има предприятия в Ямбол и Сливен, където около 5000 души произвеждат електрически системи за Renault и Ford.

Дали под влиянието на тези информации, или защото наистина е имало конкретни запитвания, министърът на икономиката Божидар Лукарски оповести през февруари, че има проявен интерес за инвестиции в индустриални зони в Северозападна България. По думите му немска фирма от месопреработвателната промишленост искала да вложи пари в свободната зона на Видин, а от "Ауди" проучвали възможностите за изграждане на производствени мощности за компоненти и резервни части за леки и тежкотоварни автомобили. Към днешна дата нищо от тези обещания не е изпълнено, а няма и данни да се водят преговори в тази посока.

През пролетта пък медиите тръбяха, че швейцарският бизнесмен Андре Урех възнамерявал да построи фабрика за производство на метални палети в Технологичния парк край Монтана. Тя щяла да е с площ от 30 декара и в нея се предвиждало да работят 100 души, допълниха от местната община. Днес Урех наистина произвежда палети, само че в старите цехове в Монтана, и то взети под наем. Все пак е вярно, че бизнесменът купи за 500 хил. лв. от местната управа земята, на която смята да построи новото предприятие. Едва ли обаче то ще заработи преди 2018 година.

Нищо ново не се чува и от френската компания "Малтери Суфле България", за която се говореше, че смята да построи завод за производство на малц в района на плевенската жп гара. А уж в общинската администрация беше внесено конкретно инвестиционно намерение за 30 млн. евро и тръгна процедура за оценка на въздействието на проекта върху околната среда.

Също в Плевен трябваше да се осъществи и една испанска инвестиция. Бившият кмет на града Димитър Стойков (ГЕРБ), който не успя да спечели втори мандат, обещаваше завод за тапицерии, в който да работят над 1000 човека. После се оказа, че интересът идвал от някакъв мистичен предприемач, който вероятно се е отказал от плановете си, след като разбрал, че в региона няма достатъчно квалифицирана работна ръка.

Подобна е донякъде историята и с пакистанския инвеститор, тръгнал да разкрива хиляди работни места в завод за текстил край Кнежа чрез дружеството "Аванстар България". Информацията за него дойде лично от заместник-министъра на икономиката Любен Петров. Фиксирано бе и вложението – 28 млн. евро. Но изведнъж стана ясно, че такава инвестиция няма да има. Пред сайта economy.bg представителят на фирмата Вакас Малик обясни, че не е получил сериозен отговор от българските власти и затова се оттегля.

Също толкова фантастична изглежда на този етап и вестта, че руснакът Александър Викторович Таланов ще открива завод за производство на топловъздушни балони в разложкото село Баня. Инвестицията щяла да е около 2 млн. лв., а чрез дружеството си "Русбал" московчанинът закупил имот с площ 9.5 дка от софийската фирма "Еко Вю". Земята се намирала до стадиона в селото, в близост до общинския минерален плаж.

Все още се чакат и обещаните през юни от министър Лукарски и неговия съветник Владимир Каролев заводи на "Фолксваген" и "Джонсън контролс". Не идва и човекът, за когото през август шефът на Българската агенция за инвестициите Стамен Янев каза, че ще вложи 30 млн. евро в ново предприятие между Хасково и Димитровград. Преди местния вот през октомври градоначалникът на Димитровград Иво Димов обясняваше, че ставало въпрос за производство на стоки към европейските пазари, за което щели да бъдат открити няколко хиляди работни места. 

През последните месеци също имаше доста заявки за нови мащабни проекти на чуждестранни компании. Така например през септември бе обявено, че италианската "Стратеджия" ще строи завод за 1 млн. евро край Българово. Фирмата, която произвежда алуминиеви детайли за "бомбета" на работни обувки, закупила терен от 12 декара в тамошната индустриална зона и даже поела ангажимент да изгради довеждащата инфраструктура до терена – ток, вода и канализация.

През октомври пък се разбра, че турската "Са-ба" планира да изгради завод за производство на интериорно и екстериорно осветление за автомобилите на "Форд" и "Фолксваген" в Димитровград. Предвижда се мощностите да бъдат разположени на терен от 30 декара общинска земя в кв. "Марийно". По думите на изпълнителния директор на дружеството Серкан Караоглу още догодина ще бъдат открити 350 нови работни места, а инвестицията ще е за 6 млн. лева.

В края на ноември от Шумен дойде новината, че друга турска фирма – Sarkuysan, която е най-големият производител на мед в южната ни съседка, проучва възможностите за изграждане на свой завод в града. Председателят на борда на директорите Хайретин Чайджъ и други нейни представители провели и работни срещи с местните власти

"Китайски предприемачи ще преработват у нас фуражни култури за износ. Скоро ще започне строителството на голям завод", съобщи на 24 ноември министърът на земеделието Десислава Танева след делови срещи на международния икономически форум в град Суджоу. Избраното място било Добрич, а стойността на инвестиционния проект е около 5 млн. лева. 

По време на Четвъртата среща на правителствените ръководители на Китай и държавите от Централна и Източна Европа в началото на декември, на която присъстваха премиерът Бойко Борисов и седем министри, бе обявено, че в Бургас ще започне да се строи нов китайски завод за производство на олио. Плановете са той да бъде готов след две години и да осигури десетки нови работни места.

Нищо чудно да се окаже, че намерения за нови производствени мощности у нас наистина не липсват. Но често бюрокрацията и незаинтересоваността на управниците объркват първоначалните планове. Липсата на квалифицирана работна ръка също е сериозна пречка.

 

Десетки бяха обещанията за строителството на нови заводи през 2015 година. Планираните нови работни места пък надминаха 10 хиляди. Само че реално осъществените инвестиции се борят на пръсти. В пъти по-малко са и действително наетите служители. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Подкрепяте ли решението на депутатите да излязат в предизборна "ваканция", въпреки че според новата Конституция те трябваше да работят и да контролират служебния кабинет?

Подкаст