Любимата напитка на Мао

Китай

Маотай – националната алкохолна напитка на Китай, която там сервират по официални поводи и на банкети, се движи бързо нагоре в топ 10 на най-скъпите световни марки, продавани в азиатската страна. Според проучване на института Хурун в Китай марката, струваща 12 млрд. долара, е по-скъпа от тази на Mercedes-Benz и Chanel, както и от френското Hennessy и шампанското Moet & Chandon. За поредна година скъпата напитка доминира в топ 5 на най-подаряваните луксозни потребителски стоки по празниците в най-многолюдната страна в света.

Напитката е известна и с това, че е била любима на китайския партиен вожд Мао Цзедун и често е поднасяна при угощения с чужди държавни глави. Най-популярните случаи са с американския президент Ричард Никсън и с бившия севернокорейски лидер Ким Ир Сен. Оттогава тя станала почти задължителна напитка за официалните правителствени банкети в Пекин и при презентации зад граница.

Твърди се, че маотай е една от трите най-известни алкохолни напитки в световен мащаб заедно с френския коняк и шотландското уиски. Бутилка обикновено "53-градусово "Летящо" маотай е струвала около 500 юана преди няколко години, а днес вече цената е около 2000 юана. То не е просто "вино" и цената му не се определя просто от търсенето и предлагането на пазара. Маотай се използва предимно при официални поводи, включително и социални и бизнес събития и е символ на статус. Производителят му всяка година заделя около 40% от продукцията си за преки доставки на правителството по твърди цени, които не се влияят от ръста на пазара.

Изглежда, маотай винаги няма да достига, без значение колко висока е цената му. Продавачи на вино в Пекин коментират, че техни клиенти за скъпия алкохол са предимно държавни служители и ръководители на Китайската комунистическа партия. Те не се притесняват за цените на спиртните напитки и ще ги купуват на каквато и да е цена, казват търговците. Според проф. Уанг Нинг от Катедрата по социология на Университета Джонгшан, който е експерт по потребителска социология, маотай се е превърнал и в символ на корупцията. "Виното маотай е било първоначално традиция. Ето защо, когато е било в недостиг, цената му се е вдигала. В резултат на което обикновените хора не са могли да си го позволят и така то се превръща в лукс. Това не следва обичайния път на развитие на нормалните луксозни продукти, но е тясно свързано с нашата финансова система и с харчене на обществени средства. Сега това е луксозна марка, която е тясно свързана с корупцията."

Маотай е китайска алкохолна напитка, наречена така в чест на едноименното градче в провинция Гуанчжоу, където тя се произвежда от Kweichow Moutai Company. Алкохолното й съдържание варира от 35 до 53 процента. Китайското вино се прави от просо сорго, от пшеница и от други зърнени храни. Неслучайно една стара поговорка казва, че маотай взима душата на соргото и пшеница.

Напитката е известна от времето на династията Цин (царувала между 644 и 1912 г.). Тя е последната от императорските династии, управлявали Китай. Названието "маотай" се е появило в Северен Китай през 1704 г. и към края на династията Цин (началото на XX век) производството му надминало 170 тона. През 1915 г . трите най-големи производители в областта Маотай заедно представили свой продукт на Тихоокеанския международен панаир. Поради небрежност били разбити няколко бутилки. Разнеслият се аромат така силно покорил посетителите, че на напитката била присъдена най-голямата награда. През 1951 г. трите най-големи завода, които я произвеждат, се обединили в един държавен алкохолен завод "Маотай".

Днес маотай вече може да се купи свободно и се използва при особено тържествени случаи от всички китайци при празници. А това означава, че търсенето значително превишава предлагането – съответно и цената на маотай остава стабилно висока.

Плановете на производителя Kweichou Moutai обаче са много по-големи и включват и световно присъствие. Мениджърите му искат да разширят продажбите си зад граница. Ето защо наблягат на рекламата и на представяне на "маотай културата" на чуждестраните купувачи и превръщането на напитката в световноизвестна и международна марка. Маотай успява да капитализира добрите си пазарни възможности и производството нараства, като питието запазва водещата си позиция.

 

Взрив при котировките на акциите на производителя на маотай Kweichow Moutai Co. изненада играчите на борсата през януари 2014 г., след като Централната телевизия на Китай показа репортаж, в който президентът на Русия Владимир Путин два пъти спомена този бранд и изказа положителната си оценка за питието.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

На 9 юни ЦИК отчете рекордно ниска избирателна активност. На какво се дължи това, според вас?

Подкаст