Пробутват ни бензина с 40% печалба

горива

За всеки вече трябва да е станало ясно, че картел на горивата у нас има. Комисията за защита на конкуренцията търси в офисите на търговците документи, доказващи черно на бяло, че конкурентите са се наговорили. А трябва да сме пълни наивници, ако допускаме, че бензинаджиите са толкова нехайни. За да се държат изкуствено високи цени, не е нужен договор. Става и с едно обаждане по VIber, за по-сигурно. Пък и нали виждат цените на конкурентите си, спирайки пред колонките им на бензиностанциите.

По принцип съм дясномислещ човек и вярвам в пазарната саморегулация. Тя обаче спира да работи при наличието на договорки между основните играчи. Как иначе да си обясним факта, че във Варна всички вериги продават бензина и дизела на цени от 1.67 и 1.58 лв. за литър, а навсякъде другаде хората плащат по 1.97 или 1.95 лева. Разликата е смайваща! И каквито и обвинения в дъмпинг да се отправят към Веселин Марешки, фактът, че и другите продават наравно с него, показва, че все още не се търгува на себестойност.

Помните ли как в края на август шефът на митниците Ваньо Танов обяви публично, че от рафинерията бензинът излиза на 92 стотинки за литър? Тогава петролът беше 49 долара за барел. Днес "черното злато" (поне най-търгуваните сортове) се котира около 30 долара за барел, или с цели 38% по-евтино. Съответно и производствената цена трябва да е паднала – ако не с 38, то поне с 28% – и себестойността на литър бензин (без акцизи и ДДС) трябва да е около 66 стотинки. Акцизът за хиляда литра е 710 лв., или 71 ст. на литър, с което цената набъбва на 1.37 лева. Като начислим и ДДС-то, се получава 1.64 лв. за литър.

В никакъв случай не казвам, че търговците трябва да продават на близка до тази цена. Те трябва да печелят, защото такава е същността на бизнеса. Проблемът идва от това, че нормата им на печалба е огромна. Като извадим от сметките обложения с ДДС акциз (85 ст. на литър), се оказва, че плащаме за чистия бензин 1.12 лв. с ДДС, или 93 ст. без налога. Това обаче е с 41% над производствената цена от 66 стотинки. 

Ето и още едно доказателство за високата норма на печалба. Точно преди година – през януари 2015-а, купувахме бензина за 1.88 лв. за литър (с 9 стотинки по-евтино). Само че тогава цената на петрола не слезе под 46 долара за барел (което е с 50% над сегашните котировки), а дори през повечето време се търгуваше за около 50 долара. Разликата се трупа именно в онези 41% печалба.

Колкото до твърденията, че търсенето обуславяло високата цена на горивата, трябва да се знае, че, за разлика от храните, бензинът и дизелът имат много ниска ценова еластичност. Казано по друг начин, без значение е как се променя стойността им, защото потреблението остава почти същото. Ако не ви се вярва, вижте в сайта на НСИ. Според публикуваните данни през 2013 г., когато горивата се продаваха за повече от 2.5 лв. на литър, сме купили 404 хил. т бензин и 1.65 млн. т дизел. През миналата година пък, когато средната цена бе около 2.1 лв., сме потребили 402 хил. т бензин и малко над 1.54 млн. т дизел.

Това е положението: щем – не щем, ще плащаме.  

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще успее ли ГЕРБ да състави правителство с първия мандат?

Подкаст