За 2015 г. само „Топлофикация” (София) е завела 15 000 съдебни дела срещу свой длъжници. При започнато производство на потребителя се начислява 300 лева такса за юрисконсулт, последвани от още 350 лева за съдебен изпълнител. Така столичното парно е поискало от потребителите си 9 750 000 лева за услуга, която не предоставя. Тези данни изнесе омбудсманът Мая Манолова в сутрешния блок на bTv.
Тя беше категорична в оценката си за тази практика, заради която възрастни хора се принуждават да продадат жилището си, а именно – неоснователно обогатяване на гърба на бедните български граждани. „Топлофикация” не е дружество за юрисконсултски услуги, те утре ще започнат да предлагат на хората зарзават. Това дружество трябва да бъде озаптено”, категорична е Манолова.
По думите ѝ, дружествата са си създали практика да не информират клиентите си за текущи задължения, за да може да бъде образувано производство.
За спорната такса сградна инсталация коментира, че "освен че е на ръба на европейската директива, се създава и впечатлението, че представлява прекалено висок дял в сметката”.
Мая Манолова разказа за сигнал от гражданин, на когото „Топлофикация” дължала 113 лева. Неговата сметка била 38 лева и вместо да извърши прихващане, дружеството начислило такси за юрисконсулт и съдебен изпълнител. „Отношението на „Топлофикация” е надменно, пренебрежително и в разрез с добрите нрави”, пише гражданинът.