Уточниха правилата за дефицита

Министерството на финансите се е възползвало от инициативата за промени в Закона за публичните финанси, с които да се въведат правила за оздравяване на общините, и е въвело някои уточнения, свързани с формирането на дефицита на държавния бюджет и на структурния дефицит. Запазва се ограничението, че по принцип дефицитът в държавния бюджет не може да надхвърля 3% от брутния вътрешен продукт и че по принцип дефицитът, свързан с допълнителни разходи за структурни промени, не бива да е над 0.5% от БВП. Но с новите текстове се въвежда по-гъвкава формулировка за формирането на дефицитите, както и за сроковете, в които натрупаните свръхдефицити трябва да бъдат абсорбирани. Те се налагат от Закона за Фискалния съвет – наскоро създадена структура от експерти макроикономисти, които имат право да коригират очакванията за брутния вътрешен продукт и всички обвързани с него бюджетни сметки, в това число и очаквания дефицит.

Така или иначе в Закона за публичните финанси остава да зее една празнота, която при определени обстоятелства може да изиграе много лоша шега на финансовата стабилност на държавата. Става дума за това, че няма точна формулировка какво се разбира под структурни промени, които могат да доведат до временно увеличаване на дефицита над 3% от БВП. Би трябвало изрично да се запише, че това са разходи за реформи в сектори, които поглъщат определен процент от бюджетните разходи. Не може например заради реформа в сферата на културата да се допуска свърхдефицит. Впрочем, що се отнася до самите реформи, които биха могли да доведат до допълнителни бюджетни дефицити – редно е те да бъдат изрично и подробно описвани в Закона за държавния бюджет, който се гласува от Народното събрание, а не в тригодишната бюджетна прогноза. Тя е документ, който се внася в Народното събрание, но не подлежи на гласуване от него и текстовете в нея не са задължителни за изпълнение. В случая въобще става дума за включване в Закона за държавния бюджет на текстове, предвиждащи структурни промени или трансформиране на ведомства в определени сектори, подлежащи на реформа. Но могат да се въведат тавани на разходите по строго определени пера, свързани с такива реформи. И ангажиментите за въвеждането на такива тавани могат да залегнат като текстове в Закона за публичните финанси.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще помогнат ли необозначените полицейски автомобили, които МВР планира да купи, за по-добрия контрол на агресивните шофьори?

Подкаст