За винения имидж се работи и трябват години постоянство. През 90-те години на миналия век, при раздържавяването на лозята, България загуби позиции на световните пазари. Но сега с малки стъпки си връщаме традиционни пазари като Великобритания и Германия. Печелим и нови ниши.
За да се произвежда хубаво вино, най-напред трябва да правим качествено грозде, казват винарите. И след това идва пазарът. А тук е много важна комуникацията – с търговците и потребителите, и точните маркетингови действия, с които да стигнат посланията до тях. Но най-напред са необходими средства.
Основният източник на пари е Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор в периода 2014-2018 г., която се финансира от Европейския фонд за гарантиране на земеделието. В тази специална програма сектор "Вино" разполага с общ бюджет от над 133 млн. евро. С тези средства могат да се обновяват лозята и да се търсят начини да се върнем на пазарите, на които сме присъствали по-рано.
За тази цел са предвидени няколко схеми – за преструктуриране и конверсия на винени лозя, т.е. изкореняване на старите и засаждане на нови, за директно закупуване на права от националния резерв за засаждане на нови лозя, за изграждане на система за капково напояване, както и за промоции в трети страни. Всяка година се предоставят по 25 млн. евро за засаждане на нови лозя. Други 1.5 млн. лв. са предвидени за промоция на виното ни на пазари извън Европейския съюз – Китай, Русия, САЩ. Има заделени и общо 600 000 евро за лоши години, когато например градушки са довели до прибиране на реколтата на зелено.
Биовиното и производството на пенливи вина са сред приоритетите на винаро-лозарската програма. Тя предвижда до края на 2018-а биовиното, което се произвежда у нас, да е 2% от общото количество. Другата основна цел е увеличение на производството на вино с 10% на година. Мярката за преструктуриране и конверсия на винени лозя е поискана от българските производители заради непрекъснатото увеличение на търсенето на пенливи гроздови напитки в световен мащаб, коментираха от Изпълнителната агенция по лозата и виното. По тази мярка избите могат да разчитат на подпомагане от Европа, което да покрива до половината от признатите разходи.
От 11 януари започна и приема на заявления за финансова помощ. Могат да кандидатстват собственици, арендатори или наематели на лозови насаждения, регистрирани като лозарско стопанство и получили удостоверение за право на участие, издадено от Изпълнителната агенция по лозата и виното. Бюджетът за финансовата 2016-а е 19 352 792 лева. А всеки кандидат може да подава заявление за финансиране на проект или проекти с таван на разходите до 3 млн. лева. Срокът за валидност на удостоверението за участие по мярка “Преструктуриране и конверсия на лозя” е шест месеца от датата на издаването му.
По мярка "Популяризиране" Бразилия и Алжир са включени в топдестинациите за продажба на български вина. Това са двете нови държави, които допълват списъка със страни, където можем да рекламираме напитките си с пари от Европа. Във Венецуела и Ангола също ще можем да правим промоции, финансирани от Брюксел. Общо 21 държави са включени в списъка за дестинации, в които ще се промотира българско вино. Между тях са Китай, Япония, Тайван, Сингапур, САЩ, Канада, разбира се, Русия, както и няколко от бившите съветски републики, Швейцария и Норвегия. Очакваният ефект от промоциите е увеличение на износа с 2 на сто.
По мярката "Събиране на реколтата на зелено" е предвидено да се получава финансов стимул за резитба на зелено чрез пълно отстраняване на все още неузрели гроздове. Подпомагането на лозарите ще става чрез парично обезщетение с фиксирана сума на хектар. Тя не може да надхвърля 50% от сумата на преките разходи за отстраняване на гроздовете.
Целта на мярката "Инвестиции в предприятия" пък е да се даде възможност на бизнеса да поддържа темповете на растеж на производството и продажбите на качествени вина, както и на биовино, при силната конкуренция на световния пазар. Ще се субсидират инвестиции в лозаро-винарски продукти. Сред тях са изграждането, придобиването или подобренията на недвижима собственост за контрол на температурата и на инфраструктурата на избеното помещение, както и купуване на нови машини и оборудване. Ще се финансират и общите разходи за предпроектните проучвания, придобиване на патентни права, лицензи и други. Тук ще могат да кандидатстват само вписаните в лозарския регистър винопроизводители. Максималният размер на финансовата помощ е до 50% от стойността на действителните разходи за изпълнение на всяка дейност.