Божурище: нито летище, нито паметник

Летище Божурище

Обявяването на летище „Божурище“  за паметник на културата  забуксува за пореден път. Тромавите процедури превръщат обещанията на министър Вежди Рашидов, дадени още през септември миналата година, в обикновено говорене. Макар че тогава той призова за „още малко търпение“  и увери парламентарната Комисия по култура и медии, че  летище „Божурище" ще бъде паметник на културата, до този момент официален документ за това няма.

Това е и причината за пореден път създаденият още преди години Инициативен комитет за спасяване на историческото летище да се опитва да изиска от нашенските държавници да стигнат до решение по казуса с продажбата и задълженията на купувача. Поредната комисия в Народното събрание се занимава с преразглеждане на този случай. Нека припомним, че по време на предишния парламент беше създадена специално за случая временна анкетна комисия, чийто председател по това време беше Петър Мутафчиев (БСП), която изиска преписките между Министерството на отбраната и Инициативния комитет, за да проверява  и установява  всички обстоятелства около сделката за продажбата на летище „Божурище” през 2005-а, както и за проведените процедури по обявяване на летището за паметник на културата през 2008-а и 2010 година. През март 2014-а тя излезе с обемист доклад, в който ясно бяха посочени десетките нарушения при тази сделка, а самият документ замина за разследване в прокуратурата. Но както можем да се досетим,  резултатът и до днес е… нула.

Борис Бонев от Инициативния комитет разказва, че още през 1999-а гражданското сдружение е подало писмено предложение към Министерството на отбраната летище „Божурище” да бъде обявено за паметник на културата, макар че тогава все още никой не е очаквал, че ще се посегне на „тази светиня“.

Но както знаем, у нас

„светостта“ се измерва с броя на финикийските знаци

Както в.“БАНКЕРЪ“ писа още  март 2014-а под заглавие „Летище Божурище "отлетя" срещу куп панелки“, очакваше се държавното обвинение да се произнесе и да посочи кой е виновникът това истинско "кале" на българската авиация да "падне" – не само без всякаква съпротива, но и да бъде "спазарено" като подарък.

Сделката е била "подготвена" още през 2005-а, но реалният клиент – акционерното дружество "Индустриален парк София", собственост на италиански инвеститори, е подписало договора едва през 2007 година. Документите показват, че на 22 април 2005-а с решение на Министерския съвет (№309) имотът от публична се превръща в частна държавна собственост. Два месеца по-късно – на 7 юни, кабинетът решава да даде възможност историческото летище "Божурище" да бъде заменено срещу… апартаменти. Само още месец след това – на 13 юни, вече е посочен и новият му собственик – "Индустриален парк София". Срещу това да получи летището ведно с 1045.532 дка земя и 16 сгради неговото "задължение" е конкретизирано така: той трябва да предостави 106 апартамента в Пловдив и София. А записаните в документите основания за тези решения са "реализиране на стратегия за развитие на социалната политика"…

След това "дълбоко хуманно" представяне на "необходимостта" от тази замяна започва до болка познатата

игра с оценките на имотите

Първоначално държавната собственост е била оценена на 12 747 600 лева. Но очевидно, докато се стигне до сделка, "бумът" в строителството и съответно на цените от 2007-а все пак е накарал тогавашните управленци и в частност министъра на регионалното развитие по това време Асен Гагаузов да се засрамят и тя е актуализирана на 13 153 918 лева.

Странно защо обаче сградите и съоръженията са оценявани едва ли не "на кило", без да се отчете тяхната специфика като част от летищен комплекс. А пистите пък съвсем са "изчезнали" от полезрението на оценителите. С други думи – инфраструктурата някак си удобно е "пропусната" в цената на обекта… За илюстрация колко безочливи са продавачите ще кажем, че пистата за излитане и кацане, чиято цена по правило дори е по-висока от тази на магистрала, е продадена по… 26 лв. за квадратен метър. Справка на Министерството на отбраната, представена на комисията, показва, че пистата е "оценена" за малко над 751 хил. лева.

В тази връзка още тогава се натъкнахме и на още една доста интересна констатация, направена от народните представители – че определените за замяна през 2005-а четири държавни имота, от които единият е летището, а останалите три са земеделски земи, са оценени още по-любопитно. Летището, където са построени сгради и съоръжения с площ от над 4000 кв. м (заедно с пистите), е с оценка по 9.8 лв. за квадратен метър. Докато съседните имоти, които са реална земеделска земя, са оценени за…17.50 лв. за квадратен метър…?!

Тези "странности", оказва се, не са единствените

В разпореждането на Министерския съвет от 7 юни 2005-а изрично е посочена пределно допустимата цена за оценката на апартаментите, които частният инвеститор ще замени срещу огромния държавен имот. И тя е 520 евро за квадратен метър. При оценяването на апартаментите на частника обаче това "ограничение" удобно е пропуснато и някои от апартаментите в Пловдив например са оценявани по 700-750 евро…(?!)

Още от тогава и до днес заместник-председателят на парламентарната група на ГЕРБ Красимир Велчев продължава да твърди, че от тази замяна държавата е била ощетена с поне 4 млн. лева. Запознати с пазара на имоти по това време обаче смятат, че келепирът за инвеститора е много по-голям. Тези числа недвусмислено показват, че социалните мотиви, с които е обоснована сделката, са просто един балон. Простата сметка показва, че средната цена на едно жилище при тези параметри на оценяване е 124 093.566 лева…?! Да напомним, че въпросните апартаменти е трябвало да получат българските военнослужещи.

Освен с пладнешкия обир

комисията се занимава и с проблема паметник на културата ли е летище "Божурище", или не. На практика тя беше създадена само ден след решение на петчленен състав на Върховния административен съд, който постанови, че италианският концерн "Индустриален парк" печели делото за летище "Божурище" срещу тогавашния и сегашен министър на културата Вежди Рашидов. Съдът отменя неговата заповед, с която летището е обявено за "групова урбанистична и културна ценност – комплекс от национална ценност, което притежава стойност за историята на страната и е от значение за европейското наследство". Заелият неговия пост министър Петър Стоянович уж също се напъваше, че ще обяви летището за паметник на културата, но и него очевидно го „препънаха“.

Процедурата да бъде обявено летището за паметник е започнала при министър Стефан Данаилов, който обаче пропуснал да определи в заповедта си границите на паметника на културата с национално значение. С други думи, трима министри не са успели да свършат тази работа докрай.

След като съдът развърза ръцете на италианците, така че те да могат да вкарат булдозерите и да ликвидират историята ни, скандалите продължиха. За да не предизвикват масови брожения, през май 2014-а,

инвеститорите замазаха очите на недоволните

като подписаха споразумение с Министерството на културата за превръщането на част от терена в Божурище в музей на авиацията. Тогава те обещаха, че музеят ще бъде изграден за тяхна сметка, след което ще бъде прехвърлен безвъзмездно в собственост на държавата. Според документа се предвиждаше да бъдат обособени сграда и съответната техническа инфраструктура с експозиционна площ около 3600 кв. метра.

„В знак на уважение към паметта на българските летци и към историята на българската авиация ще изградим с наше финансиране в Божурище Музей на българската авиация, като след завършването му ще го дарим на българската държава“, с тези думи Мауро Сброджо – изпълнителен директор и управител на „Индустриален парк София“, сложи подписа си под споразумението. Основната сграда на бъдещия Музей на авиацията в Божурище трябваше да бъде в някогашната аерогара, която да бъде възстановена. До този момент обаче остават само руините, а музеят остава… мечта.

"Много лесно започнахме да се търгуваме, да се отказваме от националната си идентичност. Думата паметник идва от думата памет. Нация, идентичност, паметник на културата – не всичко е кебапчета и кюфтета, не всичко е пари. Финикийският знак не е обменна единица за нация", още преди години каза Вежди Рашидов, но очевидно и до днес той не може да се справи със собствената си администрация.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Осезаема ли е разликата в битовите сметки спрямо миналогодишните ви разходи?

Подкаст