"Фолксваген" е не просто затънал в скандали производител на автомобили. Компанията е и една от най-големите европейски банки, чийто кредитен портфейл изглежда уязвим от кризата с манипулираните въглеродни емисии, заляла германската корпорация. Да припомним, че ръководството й призна на 22 септември 2015-а, че 11 млн. коли с дизелови двигатели са снабдени със софтуер, който фалшифицира реално отделените замърсители на околната среда – 20 пъти повече от първоначално обявения брой. Вътрешното разследване на скандала огласи на 10 декември заключението си, че измамите са започнали през 2005-а. А щатското министерство на правосъдието повдигна на 4 януари 2016-а граждански иск срещу германския концерн в Детройт.
"Фолксваген файненшъл сървисиз" – "домашната" банка на групата, е важен елемент от възхода на компанията до второто място в световната класация по производство на коли след японската "Тойота". Поделението помогна за ускоряването на растежа на автомобилния гигант, като даваше назаем пари на купувачите, финансираше лизинговите сделки и отпускаше кредити на автомобилните дилъри. То дори предлага чекови сметки. Финансовите услуги са основният източник на печалба за "Фолксваген". През първите девет месеца на 2015-а банковата дейност е донесла оперативна печалба в размер на 1.6 млрд. евро срещу общо 2.2 млрд. евро, спечелени от продажбата на пътнически автомобили.
Тази печалба обаче е застрашена от факта, че звеното зависи от един-единствен актив – колите "Фолксваген" – чиито бъдещи продажби могат да пострадат, ако скандалът продължи да се раздухва. Особено безпокойство будят автомобилите на лизинг. Компанията и нейните дилъри са задължени да изкупят обратно отдадените под наем возила на падежа на лизинговите договори, чиято обща стойност се оценява на 20 млрд. евро. Ако цената им падне повече от прогнозите, "Фолксваген" трябва да погаси разликата. Потенциалните рискове привлякоха вниманието на финансовите регулатори и на големите рейтингови агенции, които понижиха оценките си за емитирания фирмен дълг.
Със своите заеми и други активи за 114 млрд. евро "Фолксваген файненшъл сървисиз" е оценена като достатъчно важна за системата, за да попадне под директния надзор на Европейската централна банка, а не на регионалните регулатори. Единственият друг "автомобилен" кредитор, удостоен с подобна "чест", е финансовото поделение на "Рено" – RCI Banque. Те са сред 129-те банки от общо 5500 в еврозоната, които се наблюдават особено зорко, защото биха могли да нанесат поражения на цялата финансова система в случай на фатален обрат.