Двадесет общини в агония

Около 20 общини в България са в изключително тежко финансово състояние и ще имат необходимост от финансово оздравяване. Това съобщи финансовият министър Владислав Горанов след правителственото заседание на 3 февруари. Например от 2 февруари Велинград е със запорирани сметки и не може да обслужва плащанията си към училища и детски градини. Затова правителството одобри промени в Закона за публичните финанси, с които въвежда механизъм за оценка и за финансово оздравяване на общини с много големи задължения.

Просрочените задължения на общините са общо около 160 млн. лв., но това не е единственият проблем, обясни Владислав Горанов. Държавата ще може да ги подпомага с безлихвени заеми, ако имат одобрен оздравителен план.

Финансовият министър посочи: "От гледна точка на операции по финансиране, тъй като предвиждаме отпускането на заеми, може да се разпростираме, докъдето правителството има ликвиден буфер, тоест до размера на фискалния резерв. Разбира се, едва ли ще се стигне до такива екстремни обеми, но със сигурност има общини, които обективно в момента не могат да изпълняват функциите си."

Обикновено огромните финансови проблеми на общините стават ясни след местни избори, допълни Горанов: "Свършва мандатът на кмета. Той става, тръгва си и след него остава една фалирала община. Този проблем е могъл и е трябвало да бъде идентифициран доста по-рано, за да се предприемат съответните действия както на местно ниво, така и на централно ниво, ако се налага."

В момента най-сериозно са закъсали Видин и Сливен: "Не могат да финансират нито детските градини, нито училищата, нищо", заяви финансовият министър.

Оздравителните планове ще бъдат предлагани от местните власти и одобрявани от финансовото министерство. Те могат да включват и вдигането на местни данъци и такси.

 

 

Велинград си иска авансово субсидията

Причината за фалита на Велинград са задълженията, които към днешна дата възлизат на близо 19 млн. лв., сподели градоначалникът на Велинград д-р Костадин Коев. По думите му през последните няколко месеца плащанията на текущите разходи са ставали изключително и само от местните приходи и такси, като всеки ден са се събирали около 15 000 лева.

"Ситуацията е много неприятна и е тежко наследство от безхаберието и некомпетентното управление на г-н Лебанов и неговия екип", поясни д-р Коев и допълни, че вече е разработена цялостна финансова рамка за настоящия мандат, с която общината да успее да изчисти значителна част от дълговете. 

Според него общината трябва да получи авансово изравнителната субсидия за второто шестмесечие – 1 075 000 лв., с които да се покриват разходите, докато запорът бъде вдигнат.

"Вече са проведени и разговори с министър Горанов, който обещава съдействие", подчерта градоначалникът.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След скандалите с кметовете на ПП очаквате ли още по-малка активност на следващите избори?

Подкаст