По всичко личи, че след известни колебания във финансовите си резултати през последните години телекомите вече преодоляват последствията от кризата и се стабилизират. Такъв поне е изводът от публикуваните през седмицата отчети за 2015-а на два от трите големи мобилни оператора, действащи на българския пазар. Влизането на стратегически инвеститор като "Теленор" у нас вече дава резултат. Тукашното му подразделение пречупва негативната тенденция и отбелязва ръст в приходите си от 0.6% до 642 млн. лева. Печалбата преди облагане с данъци и такси също се увеличава – с 1.6 на сто до 248 млн. лева.
"Въпреки че 2015-а беше изпълнена с предизвикателства, тя бе и много успешна за "Теленор България". Приключихме подмяната и модернизацията на нашата мрежа и бяхме първите, които предложиха технология от "четвърто поколение" в национален мащаб. Тези постижения в технологичен план, подобрените ни търговски предложения и грижа за клиента, както и ефективното управление на разходите, ни помогнаха да постигнем ръст на приходите, на печалбата преди лихви, данъци и амортизация и средния приход от потребител. Това изведе "Теленор" до лидерската позиция на българския пазар по приходи от мобилна дейност и рентабилност. През 2016 г. ще продължим да надграждаме на основата на тези успехи и ще продължим да работим за постигането на нашата цел да сме водещият доставчик на дигитални услуги в страната, а наш специален фокус ще е успешното превръщане на нарастващия мобилен трафик в ръст на приходите", заяви главният изпълнителен директор на компанията Стайн-Ерик Велан.
От "Мобилтел" пък обявиха минимален спад от 1.8% на приходите си – до 364.7 млн. евро (около 712 млн. лева). По-ясно този тренд е изразен при печалбата преди данъци, лихви и амортизации – тя се свива със 7.2% на годишна база до 132.8 млн. евро (приблизително 259 млн. лева), показват данните в отчета на компанията майка "Телеком Австрия". Интересно в случая е последното тримесечие – когато към резултатите на "Мобилтел" се добавят и тези на придобития кабелен оператор "Близу". Постъпленията през този период се увеличават до 102.8 млн. евро (201 млн. лв.), което е ръст от 8.4%, а печалбата преди данъци, лихви и амортизации нараства с 6.5% до 31.5 млн. евро (62 млн. лева).
"Без да се отчита придобиването, финансовите резултати показват тенденция на подобрение на приходите спрямо предишните три тримесечия", посочват от "Мобилтел". Запазва се и тенденцията за все по-масовото навлизане на смартфони в страната. Броят на абонатите, ползващи мобилен интернет, е скочил с 28.4% през миналата година и достига почти 320 хиляди. Фирмата отчита и 48% ръст на клиентите, които са сключили договор за смартфон устройства.
Придобиването на "Близу" е довело до раздвижване и на пазара на фиксирани услуги – потребителите на "Мобилтел", ползващи широколентов интернет, стават 413 800 при 145 100 в края на 2014-а. А при клиентите на телевизионни услуги увеличението е още по-голямо – от 84.3 хил. на 462.8 хиляди. С тези резултати телекомът се очертава като потенциален водещ доставчик на фиксиран интернет, тъй като към третото тримесечие на миналата година дългогодишният лидер БТК е разполагал с 377 хил. абонати. Освен това излиза на второ място при разпространението на телевизия след "Булсатком", който в края на 2014-а има близо 600 хил. абонати.
Голямото предизвикателство през тази година ще се нарича 4G, или т.нар. мрежи от четвърто поколение, които позволяват далеч по-големи възможности за пренос на данни. Както споменахме, "Теленор" вече предлага новата технология. Така тя се превърна в първия от трите големи мобилни оператора с подобни възможности и третата компания, която предлага подобен продукт – другите две са "Макс телеком" и "Булсатком".
"Телеком Австрия" отбелязва в своя отчет, че приоритет на българското й звено през 2016-а ще е именно пускане на подобна услуга. От "Виваком" също обявиха официално, че ще пуснат своята 4G мрежа. Всъщност големият проблем пред технологиите от четвърто поколение е разпределението на свободните честоти в обхвата 1800 MHz, което се очаква Комисията за регулиране на съобщенията да направи съвсем скоро.
Два от мобилните оператори са се съгласили да намалят чувствително неустойките, дължими от техни клиенти, които прекратяват предсрочно договорите си, съобщи през седмицата Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите. Напът било постигането на споразумение и с третия телеком. Целта е неустойките при предсрочното прекратяване на срочни договори да са в размер на максимум три месечни такси, а не както сега – да се плащат всички такси до края на контракта. "Договорът ви може да е за две години и ако решите да го прекратите на първия месец, няма да платите още 23 такси, а ще платите три", поясни Маргаритов.