Икономическото министерство ще насърчава дамите в бизнеса 0
17.02.2016 | 11:46 по статията работи: econ.bg
30% от собственици на фирми у нас са жени
Министерство на икономиката разработва Стратегия за насърчаване на женското предприемачество съвместно с организациите на жените предприемачи. Това заяви министърът на икономиката Божидар Лукарски на форум за предизвикателствата пред българската икономика. По думите му в последните години се наблюдава плавно увеличаване на дела на жените предприемачи. Жените-собственици на фирми у нас са 30%, каза още министърът.
По думите му по този показател страната ни е на средно ниво в Европейския съюз, където делът на жените предприемачи също е около 30%.
„Мнозина смятат, че светът на бизнеса принадлежи само на мъжете, но съм убеден, че без предприемчивия и иновативен дух на жените картинката на световната икономика щеше да е много по-бедна по новаторство и по идеи”, коментира министърът.
Лукарски посочи, че една от мерките в „Предприемачество 2020 България” е именно изработването на Стратегия за насърчаване на женското предприемачество. Тя трябва да се разработи от Асоциациите на жените предприемачи в партньорство с Министерство на икономиката.
„В нея трябва да заложим мерки за достигане на основната цел-увеличаване на броя на жените предприемачи и укрепване на мрежите в подкрепа на женското предприемачество”, обясни Лукарски.
Целта е в документа да бъдат разписани конкретни мерки като обучение, наставничество, даване гласност на проблемите на жените предприемачи и съдействие за разрешаването им. Той посочи, че в изпълнение на европейската политика за насърчаване на женското предприемачество се предвижда подкрепа за идеи от жени предприемачи, стартиращи собствен бизнес у нас.
………….
Стратегия за насърчаване на жени предприемачи разработва Министерство на икономиката
17 Февруари 2016 11:15 Инфосток
Министерство на икономиката разработва Стратегия за насърчаване на женското предприемачество, съвместно с организациите на жените предприемачи. Това обяви министърът на икономиката Божидар Лукарски днес при отриването на икономически форум „Президвикателствата пред българската икономика", организиран от клуб „Бизнес лейди". Форумът се провежда под патронажа на вицепремиера Томислав Дончев.
„Подкрепата за жени предприемачи в Министерство на икономиката (МИ) се осъществява чрез заложените мерки в Плана за действие „Предприемачество 2020 – България", част от който е стратегията", посочи министърът. Той призова организациите на жени предприемачи да участват активно в разработването на документа, за да не остане той само на хартия, а да се превърне в работещ механизъм за подкрепа. В стратегията ще се заложат мерки за увеличаване на броя на жените предприемачи и за укрепване на организациите и мрежите в подкрепа на женското предприемачество. В документа ще бъдат разписани конкретни мерки като обучение, наставничество, даване гласност на проблемите на жените предприемачи и съдействие за решаването им. Надявам се жените, с присъщата им активност да се включат в този процес, заяви министър Лукарски.
„Мнозина смятат, че светът на бизнеса принадлежи на мъжете, но аз съм убеден, че без предприемчивия и иновативен дух на жените, картинката на световната икономика щеше да е доста по-бедна на новаторство и идеи", каза министърът на откриването на форума. Той цитира данни според които в последните години се наблюдава плавно увеличаване на делът на жените предприемачи. По данни на НСИ, жените собственици на фирми у нас са 30% от всички предприемачи. „Радвам се да отбележа, че в това отношение България е на средното за ЕС ниво, където делът на жените предприемачи също е около 30%. Целта на политиките ни е да увеличим този процент", каза той в приветствието си.
Министърът посочи още, че в изпълнение на европейската политика за насърчаване на женското предприемачество по линия на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" също се предвижда подкрепа за идеи, които да се реализират от жени-предприемачи, стартиращи собствен бизнес. Подкрепата е заложена по линия на приоритетна ос №2, инвестиционен приоритет 2.1 – "Достъп до финансиране в подкрепа на предприемачеството"., за която ще получите подробна информация от нашите панелисти.
Участие във форума след 13 ч. днес ще вземат зам.-министърът на икономиката Даниела Везиева, която ще говори за икономическите приоритети, нормативна среда и конкурентоспособността на бизнеса, както и Калин Маринов, зам.-главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност" и Мариета Захариева, изпълнителен директор на Агенцията за насърчаване на малки и средни предприятия. От 20 ч. на тържествена церемония министър Лукарски и зам-министър Везиева ще връчат награди годишните награди „КОМПАНИЯ НА ГОДИНАТА'15" на клуб „Бизнес лейди".
………..
Разработва се стратегия за насърчаване на женското предприемачество
15:13 | 17 февруари 2016 | МедияпулМинистерство на икономиката разработва Стратегия за насърчаване на женското предприемачество, съвместно с организациите на жените предприемачи, съобщи министърът на икономиката Божидар Лукарски при отриването на икономически форум "Предизвикателствата пред българската икономика“, организиран от клуб "Бизнес лейди“ в сряда.
Той призова организациите на жени предприемачи да участват активно в разработването на документа, за да не остане той само на хартия, а да се превърне в работещ механизъм за подкрепа. В стратегията ще се заложат мерки за увеличаване на броя на жените предприемачи и за укрепване на организациите и мрежите в подкрепа на женското предприемачество. Ще се разпишат конкретни мерки като обучение, наставничество, даване гласност на проблемите на жените предприемачи и съдействие за решаването им.
"Без предприемчивия и иновативен дух на жените, картинката на световната икономика щеше да е доста по-бедна на новаторство и идеи“, каза Лукарски. Той цитира данни на НСИ, според които в последните години се наблюдава плавно увеличаване на дела на жените предприемачи до 30%. Целта е обаче техният брой да бъде увеличен.
По оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност“ се предвижда подкрепа за идеи, които да се реализират от жени-предприемачи, стартиращи собствен бизнес, припомни министърът.
……………
Apple пласира облигации за над 12 млрд. долара
17.2.2016 Инвестор, Постъпленията ще се ползват за връщане на капитал към акционерите, придобивания и погасяване на дълг
Apple Inc. пласира облигации за 12 милиарда долара, които ще използва за връщане на капитал към акционерите във втората по големина американска корпоративна емисия на дългове за тази година, показват данни на американската Комисия по ценните книжа и фондовите борси (SEC).
Производителят на iPhone е продал облигациите на девет части, като най-дълго датираните облигации са с падеж от 30 години, показват данни на Bloomberg. Постъпленията също ще се ползват за общи корпоративни цели, включително придобивания и погасяване на дълг, твърди източник, запознат с въпроса, който помоли да не бъде идентифициран, защото не е упълномощен да говори по въпроса.
Apple издаде 30-годишни облигации за 2,5 млрд. долара при доходност 4,65% – с 2,05 процентни пункта повече, отколкото държавните ценни книжа с подобен падеж. Това е по-малко от първоначалната оферта от 2,15 процентни пункта и премия от 15 базисни пункта над средната доходност на облигациите със сходен матуритет и рейтинг, според Bank of America Merrill Lynch Indexes.
Още по темата
Apple нае банки да ѝ помогнат в издаването на облигации в австралийски долари
Apple набра 6,7 млрд. долара от нови облигации
Компанията също така е продала седемгодишни зелени облигации за 1,5 милиарда долара – дълг, който обикновено подкрепя проекти за чиста енергия и други устойчиви инициативи. Apple ще вложи парите в проект за възобновяеми източници, „по-зелени“ материали за продуктови разработки или за проекти за пестене на ресурси. Това е най-голямата подобна емисия на американска компания, откакто Bank of America Corp. продаде зелени облигации за 600 млн. долара през май миналата година.
„Това е точно този вид сделка, който може да се очаква, когато пазарът се отвори отново“, казва Томас Мърфи, мениджър в Columbia Threadneedle Investments в Минеаполис, чийто фонд управлява активи с фиксиран доход за около 176 млрд. долара.
Продажбата е петата емисия за милиарди на Apple, откакто през 2013 г. фирмата издаде облигации за 8 млрд. долара за повишаване на акционерния капитал.
Сделката на Apple се случва след възобновяването на дейност на пазарите, след като за една седмица издаването на корпоративни облигации беше замразено заради подновените опасения за здравето на световната икономика. International Business Machines Corp. и Toyota Motor Credit Corp., финансовото подразделение на най-големия автомобилен производител в Азия, също предложиха на инвеститорите свои облигации във вторник.
През последните години Apple издаваше облигации в милиарден обем – в евро, йени, франкове и дори паундове.
Междувременно паричните резерви на групата възлизат на 215 млрд. долара. Те са разпределени най-вече извън САЩ, ето защо издаването на облигации изглежда за Apple много по-привлекателно, отколкото репатрирането на собствените средства при висока данъчна ставка. С издаването на облигациите сега дългът на Apple нарасна до 53 млрд. долара.
………….
Опитът за смяна на ръководството на "Фонд имоти" не успя.
17.2.2016 Капитал, Опитът на група малки акционери да сменят ръководството на "Фонд имоти" с надеждата след това да развалят сделката за продадената без тяхно съгласие сграда на бул. "Цариградско шосе" в София претърпя нeуспех. Това се случи, след като на свиканото извънредно общо събрание не се събра необходимият кворум, а Комисията за финансов надзор (КФН) забрани да се гласуват излъчените номинации за директори. До две седмици ще има ново събрание, като междувременно се подготвя оспорване на регулаторния акт в съда.
КФН се намесва в спора
Недоволството на групата малки акционери, които общо притежават малко над 5%, породи сделката от 2014 година с основния актив на фонда – офис сграда, намираща се на бул. "Цариградско шосе", която бе продадена на лизинг срещу 23 млн. евро на дружество, което се явява посредник към основния й ползвател – енергийната компания ЧЕЗ. Макар тя да е спасителна на "Фонд имоти", тъй като води до ритмично обслужване на банков заем за подобна сума от ОББ, продажбата бе критикувана с мотивите, че след като има голям клиент, сградата е можело да му се отдаде под наем с директно договаряне, а от постъпленията да се обслужва заемът и да се раздава дивидент на акционерите. Заради съмнения, че сегашното ръководство на фонда е действало в ущърб на интересите на инвеститорите, групата малки акционери поиска промяна в управлението и излъчи номинациите на трима души, които да заменят на постовете им Веселин Генчев, "В и В интернешънъл" и Добромир Андонов. Поисканото извънредно общо събрание, на което да се гласува предложението, трябваше да се проведе миналия четвъртък.
Ден по-рано обаче във "Фонд имоти" е била получена принудителна административна мярка (ПАМ) от КФН, с която се забранява гласуването на точка втора от дневния ред, а именно одобряване на новите директори. Мотивът на регулатора е, че справките за лицата не съдържат удостоверения за съдимост. Освен това събранието не е достигнало необходимия кворум, за да се проведе. Представени са били под 20% от имащите право на глас.
Втори опит
Според Никола Филипов, който притежава 0.62% от капитала на фонда и е сред организаторите на групата малки акционери, причините за пропадналия кворум са две – големите акционери не са регистрирали всичките си акции за участие в събранието, а освен това в инвеститорските среди се е носела предварителна информация, че заседанието ще бъде саботирано. По закон при липса на кворум събранието се свиква повторно, като вече е определена датата за това – 25 февруари. Филипов смята, че следващия път ще се съберат повече участници, тъй като до тогава кандидат-директорите ще са изпълнили всички указание на КФН, а освен това се подготвя оспорване на регулаторния акт в съда. "Имаме 14 дни, за да обжалваме акта на КФН, и ще го направим. Надяваме се, че съдът бързо ще вземе решение и ще разполагаме с него преди следващото общо събрание", коментира Филипов. Според юрист ПАМ-ът на КФН е атакуем по много линии, основната от които е, че свидетелства за съдимост се прилагат при гласуване на номинацията на ръководен кадър в публично дружество, а не преди това. Освен това принудителните административни актове изискват активни действия за отстраняване на нарушения от поднадзорните лица, а не забрана за действия, каквато на практика се получава по казуса с "Фонд имоти".
……………
Като водещ оператор на телекомуникационния пазар, VIVACOM следва тенденциите в развитието на маркетинга и рекламата. За да се фокусира върху все по-нарастващите възможности на дигиталните канали за комуникация, в компанията се създава нов отдел „Дигитален и търговски маркетинг“. Начело на функцията застава Августин Миланов. На позицията старши мениджър той ще отговаря за цялостната стратегия за дигитално присъствие на бранда VIVACOM, както и за всички маркетингови инициативи на компанията, насочени към директна връзка с потребителите.
Августин Миланов има дългогодишен опит в маркетинг отдела на VIVACOM, в който постъпва като стажант през 2006 г. Доказва бързо високите си професионални умения и преминава през различни нива на йерархията – специалист, старши специалист, младши мениджър, мениджър, старши мениджър. Успява да изгради успешен екип, който има основна роля в ребрандирането на компанията през 2009 г. и създаването на нова, модерна визия на магазините на марката. Августин е бакалавър по Икономика от Университет за национално и световно стопанство и магистър по Стопанско управление от Югозападен университет.
…………….
Ревизията на "забранителния списък" вади
Малките и средни фирми реализират оборот от 74 млрд. лв.
17.02.2016 | 13:25 по статията работи: Десислава Маданска – Държавата ще ги подпомага за участия на изложения и в България, а не само в чужбина
74 млрд. лв. е размерът на реализирания оборот от малките и средни фирми у нас за изминалата година. Това представлява около 61% от БВП на страната. Над 50% от всички средства са в рамките на малкия бизнес в страната. Това обяви изпълнителният директор на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средни предприятия (ИАНМСП) Мариета Захариева по време на форум за предизвикателствата пред българската икономика.
Тя подчерта, че в рамките на новия програмен период 2014-2020 г. Европейския съюз залага на устойчивото и интелигентно развитие с акцент върху младежкото предприемачество, подпомагане на микро-, малките и средните предприятия в рамките на националните икономики на страните-членки. Особено внимание се обръща и на старт-ъп инициативите, които са важен фактор за потенциалното развитие на новите бизнес идеи и икономиката като цяло в България.
Захариева обясни, че за подпомагането на малките и средни предприятия е била създадена активна мрежа от специалисти, по браншово и регионално разпределение, целящи по-доброто информационно обслужване и повишаване ефективността в процеса на подпомагане на бизнеса.
От агенцията посочиха, че имат предоставени 1,4 млн. лв. от икономическото министерство, като средствата са за организирането и финансирането на 9 колективни участия на български фирми на международни изложби в чужбина и 3 колективни участия на международни изложби в страната през първата половина на годината.
„От тази година започваме да подпомагаме бизнеса за участието на панаири и изложения и в България“, каза Мариета Захариева.
Досега агенцията финансираше участието на компании само на панаири, изложения и търговски мисии в чужбина. Целта е малките и средните фирми да започнат да се представят първо на събитията у нас, където също идват чуждестранни компании. По този начин ще придобиват опит и готовност за излизане на външните пазари. Ситуацията до момента показва, че на някои панаири и изложения в чужбина са ходили компании, които нямат капацитет и готовност за износ.
Първите събития в България, на които агенцията ще подпомогне участието на малки и средни предприятия, са „Стройко“, „Светът на мебелите“ и Webit.
Държавата от тази година поема 80% от разходите за наем на изложбена площ и изграждането на щанд, като останалите 20% са самофинансиране от фирмите. Досега покриваше на 100% от разходите.
………….
Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол е неуморна през този месец (юни). Ведомството бързо усвоява парите за тази година, предвидени за разходи по подготовка на фирмите и реклама (1 831 200 лв.). Има няма месец и вече излизат още две компании за подготовка за продажба.
Чрез ограничен конкурс агенцията търси кандидати за изготвянето на анализ на правното състояние, приватизационна оценка и информационен меморандум на Национална агенция Музика ЕООД – София и Пазар за плодове, зеленчуци и цветя АД – Сливен. Изискванията към кандидатите не са много строги, а до участие се допускат физически или юридически лица, включително техни обединения. От желаещите се очаква да разполагат с екип, в който задължително да има правоспособен юрист и оценители, вписани в Публичния регистър на Камарата на независимите оценители в България, притежаващи сертификат за правоспособност.
Името на Национална агенция Музика срещаме във втората група, планирани за приватизация дружества през тази година, което в момента се управлява от Министерството на културата. Като цяло се предвижда реализацията на 37 приватизационни сделки през тази година на предприятия с повече от 50% държавно участие в капитала и държавни имоти с данъчна оценка над 10 хил. лева.
Национална агенция Музика ЕООД е търговско дружество със 100% държавно участие в капитала с основен предмет на дейност организиране на концертна, импресарска, продуцентска и рекламна дейност, свързана със създаването и разпространението на сценични, музикални и танцови произведения. Негов принципал е Министерството на културата. То е правоприемник на Агенция Музика – София, в която са се влели съществувалите в миналото из цялата страна концертни дирекции. Ценността му е в съхранявания огромен счетоводен архив, включващ разплащателни документи за възнагражденията, изплащани на служителите от закритите Концертни дирекции и работещите към тях артисти, оркестранти, вокални изпълнители, балетисти, акробати, илюзионисти и други изпълнители, работили за концертните дирекции в периода 1960-1991 година. Тези документи се съхраняват в архивни депа в София, Варна, Стара Загора, Пловдив и Враца.
С раздържавяването на дружеството държавата всъщност се отказва от архива и той впоследствие може да се разпилее и загуби част от историята на българската музика.
Национална агенция Музика е в готовност от ноември 2012-а, когато е извадена от забранителния списък на Закона за приватизация и следприватизационен контрол и се реши да бъде пусната за продажба. Мотивът беше, че държавната фирма не може да се издържа и е затънали в дългове. Освен това през последните години се наблюдава трайна негативна тенденция на драстично намаляване на приходите, като Национална агенция Музика реализира приходи само от наем. В оздравителната й програма пък не се предлагат конкретни мерки за увеличаване на паричните постъпления, за погасяване на натрупани задължения и събиране на вземанията. С оглед на установената безперспективност на осъществяваната дейност и високата задлъжнялост според министрите е по-добре да бъде започната процедура по приватизация. Странна логика. След като държавата не вижда смисъл в това дружество как ли пък очаква някой друг да го вземе, че и да плати за него.
Акционерното участие в Пазар за плодове, зеленчуци и цветя АД, което е създадено през 1997 г. е по-пъстро, като сред собствениците са Министерството на земеделието и храните (с дял от 89.04%) и Община Сливен (с 10.40%), както и търговци на едро и други частни лица (0.56%). Добрите традиции в овощарството и зеленчукопроизводството в Сливенско са в основата това да е едно от най-модерните тържища за плодове и зеленчуци в страната.
Създаването му е част от цялостен Проект за изграждане на пазари на едро за пресни плодове и зеленчуци в България в рамките на българо-германското финансово и техническо сътрудничество от Министерство на земеделието и храните, с подкрепата на Европейската банка за възстановяване и развитие и Община Сливен.
В момента Пазар за плодове, зеленчуци и цветя организира стоковото тържище на региона, като отдава под наем оборудване, търговски площи и съоръжения на производители, търговци и посредници, които работят за вътрешния пазар и за износ.
В последния публикуван счетоводен отчет – за 2012 г., дружеството е на загуба от 244 528 лв., която е нараснала заради повечето разходи за дейността, докато нивото на приходите от наеми, които не са променяни от 2009-а, са паднали. За 2011-а обаче е било на печалба от 176 хил. лева.
Фирмата няма просрочени задължения към републиканския бюджет, НОИ и други държавни структури, но виси към Община Сливен. Основният му дълг е към Министерството на земеделието и храните – по получения банков заем от Европейската банка за възстановяване и развитие, за изграждане на обекта.
Снимка
U:\ЕвгенийНатов\Fruit_Stall_in_Barcelona_Market. jpg