Още не вдигнали цената на билетите, от ЦГМ плашат с глоба от 40 лева

От днес

Глобата за нередовните пътници в градски транспорт да стане 40 лева, предвиждат от столична община още преди да са приели решение за вдигне цената на билетите. Глобата ще е такава, ако бъде платена на контрольорите на място. При съставяне на акт тя ще е 200 лева, уведоми в ефира на Bulgaria on Air Любомир Христов – зам.-кмет по транспорт на София.

По думите му гратисчиите намаляват, а когато е необходимо се разчита на намесата и на полицията в споровете с нередовните пътници. Според него глобата трябва да бъде увеличена драстично, така че да е неприемлива за нарушителите.

Сегашното искане на Центъра за градска мобилност е увеличение на цената на билетчето за единично пътуване на 1.60 лв., а цените на картите да не се променят. Промяната трябва да бъде одобрена от Столичния общински съвет (СОС). 

Обяснението за вдигане на цената на билетите е по този начин да се стимулират хората да купуват карти вместо билети. Предвижда се въвеждането на нова карта, обединяваща използването на наземен транспорт и метро на цена от 43 лева. Той смята, че билет от 1.60 лева ще купуват само хора, които ползват рядко градския транспорт. Останалите по думите му би трябвало да ползват дългосрочни карти, които, по негови изчисления, снижават цената на пътуването от 50 до 8 ст. на пътуване. 

По думите му в момента над 62% от ползващите карти получават различен тип отстъпки, стигащи до 80% за различните категории граждани – студенти, ученици, докторанти, пенсионери. 

Какво не се каза.

Това което не каза Христов е, че през последните 5 години, печалбата на Център за градска мобилност расте, следствие въвеждането на различни зони за паркиране в София и увеличаване на таксите им, както и от репатрирането на неправилно спрелите автомобили. Никъде в доводите за поисканата цена не се видя икономическа и финансова обосновка. Трудно би било това да се случи, при конюнктурата на енергийния пазар и спадналите в пъти цени на горивата.

Никой от представителите на Центъра за градска мобилност, дори не предположи, че съществува вариант за понижение на цените на в момента съществуващите карти за градски транспорт, което би бил много по-добър стимул за пътуващите да ги използват.

На болшинството от хората дори не им е ясно, че така наречените отстъпки по същество се заплащат от Столична община и в по-ниска степен от бюджета като субсидия до реалната им стойност, като естествено парите идват и от плащаните данъци от същите тези ползващи транспорта хора.

Никъде във финансовите отчети на ЦГМ и транспортни оператори няма да срещнете думата пътникопоток за ден или година, брой продадени билети и карти по видове. Никъде няма да видите реална отчетност на себестойност на услугата на километър пробег или друг признак, по който може средностатистическият гражданин да разбере за какво плаща дори сега съществуващия 1 лев цена на билет.

Но пък, ако се разглеждат отчетите ще се видят непрестанно повишение на разходите през последните 5 години за заплати, разходи за ремонт, резервни части, консумативи, охрана и др. Също може да се види, как с едно решение на СОС се отписват с лекота вземания за стотици хиляди лева. За конкретен пример е спечелено дело на ЦГМ срещу НАП за 114 хил. лева. Тъй като по преценка на СОС, тези пари няма как да се вземат, те с лека ръка биват отписани. И така парите 114 хил. билетчета отиват в небитието. 

По лесно е да се поиска и одобри вдигането на цената на билета. Можем да се обзаложим, че след известно време ще ги последват и цените на картите, въпреки противното твърдение.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Осезаема ли е разликата в битовите сметки спрямо миналогодишните ви разходи?

Подкаст