Идва ли краят на “Карфур”?

Карфур

Макар и най-голяма и успешна в Европа, френската верига "Карфур" (Carrefour) не успя да се нагоди към българската действителност. След силния старт преди шест години и налетите десетки милиони евро огромните хипермаркети затварят един по един. От над 20 търговски обекта днес марката оперира само седем. При това най-големият от тях – разположен в търговския център Тhe Mall на бул. "Цариградско шосе" в София, е обявен за продажба от частeн съдебен изпълнител. Началната цена е 32 308 661 лв. с ДДС, а задатъкът за участие в търга – 3.2 милиона.

Как обаче фирмата, имаща амбиции да бъде лидер на пазара на бързооборотни стоки у нас, стигна на крачка от фалита. При откриването на първите обекти на "Карфур" в Бургас и София през 2009-а и 2010-а се създаде истинска истерия. Интересът на потребителите беше огромен и след това, като почти постоянно имаше опашки на всички работещи каси. Оборотите растяха, инвестициите в нови хипермаркети също, докато в края на 2014-а асортиментът стана повече от скромен и потребителите загубиха доверие. 

Причината е една – трудно и забавено плащане към доставчиците, които в един момент отказаха да работят повече с този търговец. Изпълнителният директор на Съюза "Произведено в България" Пламен Грозданов обобщи преди година, че натрупаните дългове само към членове на сдружението са близо 20 млн. лева. Редица компании заведоха дела за фалит срещу оператора на "Карфур" у нас – "КМБ България", в отчаян опит да осребрят фактурите за доставени стоки. Дружеството не е публикувало финансов отчет от 2011-а, но източници от бранша твърдят, че оттогава неизменно регистрира загуби от десетки милиони.

Всъщност зад финансовите проблеми на търговската верига стои оттеглянето на френската компания майка. Първоначално в "КМБ България" 60% държеше гръцката Marinopoulos, а 40% бяха на Carrefour Marinopoulos – съвместна фирма между същите гръцка и френска групи. В средата на 2012-а обаче французите се оттеглиха от съдружието и "КМБ България" стана изцяло собственост на Marinopoulos, която продължи, чрез франчайз, да използва правата върху марката Carrefour за България, Албания, Босна и Херцеговина, Хърватска, Македония, Черна гора, Сърбия и Словения. Само че гърците явно не успяха да се справят с бизнеса, за което свидетелстват и проблемите им в другите балкански страни.

Продажбата на хипермаркета в Тhe Mall на практика ще сложи край на агонията на веригата у нас, тъй като това ще е ясен сигнал за малкото останали доставчици, че занапред не може да очакват каквито и да е плащания. А с тяхното оттегляне ще секнат и скромните постъпления от продажби, които все още се реализират. Въпросът е обаче дали ще се стигне лесно до сделка. Според обявлението на частния съдебен изпълнител Георги Дичев на купувачите се предлага теренът в мола с общата площ 15 008.5 кв. м – търговска част, две лаборатории, пет складови помещения, техническо помещение, офиси и 9.54% от идеалните части на търговския център. Също така в сумата е включена и половината от подземния паркинг (с обща застроена площ 32 252.4 кв.м), или 1525 паркоместа, както и 57.26% идеални части от общите на подземния паркинг заедно с идеални части от правото на строеж. Не на последно място се продават и малко над 15% от дворното място, в което са построени описаните имоти. На практика новият собственик реално ще получи и контрола върху електрозахранването на целия търговски център, тъй като именно в обявените за продан площи се намира подстанцията 110 КВ, заемаща площ от 708 кв. метра.

Оферти за участие в търга ще се подават в запечатани пликове в деловодството на Софийския районен съд до 9 май заедно с квитанция за внесения депозит. На следващия ден ще се проведе и самото наддаване, като стъпката ще е 10% от началната цена, или малко над 3.2 млн. лева. Но е много вероятно да не се яви нито един кандидат. От една страна, при втори търг цената ще бъде намалена с 20 на сто – до под 27 млн. лева. А от друга – върху предлаганите терени има учредена договорна ипотека от 18 юли 2011-а към "УниКредит Булбанк". Тя може да се окаже по-голяма от исканата сега цена и така сделката значително ще се оскъпи. Нещо повече –  върху хипермаркета има наложени и още 20 възбрани, по които също се водят изпълнителни дела.

Очаква се в скоро време същата съдба да сполети и другия останал голям обект на "КМБ България" – хипермаркета в бургаския мол "Плаза" с площ 12.6 хил. кв. м и собственост върху земя от 52.2 хил. кв. метра. Върху него е наложена възбрана по искане на НАП, банка "Пиреос България" и "Трансимпорт", а отделно има и ипотека към "Алфа банк" (сега "Юробанк България" – Пощенска банка).

Кой евентуално би могъл да се настани в иначе апетитните обекти – на този етап никой все още не се наема да прогнозира. Повечето от останалите големи търговски вериги имат свои обекти в близост до тези на "Карфур" и е малко вероятно да предприемат подобна инвестиция. По-малките играчи пък не изглеждат чак толкова силни, за да изпълнят предлаганите хиляди квадратни метри. Никак не е за пропускане и съдбата на вече затворения магазин "Карфур" в другия бургаски мол – "Галерия". На негово място така и не се появи голяма верига за бързооборотни стоки и търговската площ бе разделена на по-малки магазинчета, в които се настаниха разнородни търговци. Нищо чудно така да се случи и в столичния Тhe Mall.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Трябва ли да се въведе таван на надценките на основните хранителни продукти?

Подкаст