Няма политически чадър за далаверите, които са вършени в Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" и над арестувания неин директор Цветелин Цветанов. Това е мантрата, която през последните няколко дни неуморно повтарят прокуратурата и управляващите от ГЕРБ. Интересното е, че всички наричат агенцията със старото ѝ наименование ДАИ (Държавна автомобилна инспекция). И сигурно всеки, имал вземане-даване с нея, веднага се сеща за жеста на потъркване на палеца в показалеца. Наистина, даването и вземането при автомобилните чиновници е голямо. Нагласени изпити за шофьорски книжки, прибиране на подкупи от фирми, за да не им се налагат актове или за да им се "опрощават", та дори и прикриване на смъртен случай… За случващото се в агенцията неведнъж са били подавани сигнали до Ивайло Московски, но той до последно се разсейваше.
"БАНКЕРЪ" успя да се запознае с някои от сигналите, които доведоха до мащабната акция на ДАНС. И кой каквото и да говори, картината, която те очертават, предполага наличието на солиден политически чадър. Още в началото на втория си мандат като министър на транспорта Ивайло Московски получава като наследство от служебния министър Николина Ангелкова един
прелюбопитен доклад от инспектората
на ведомството. В него корупционният риск в "Автомобилната администрация" се оценява като "висок". Посочват се и редица конкретни недостатъци като спад на изпълнението на планираните проверки, липса на ефективно видеонаблюдение на пунктовете за годишни технически прегледи, занижаване на събираемостта на наложените глоби и имуществените санкции и т.н. Описани са и конкретни нарушения, например повишението през 2014-а на Владимир Иванов Колев от началник отдел "Анализи и превенции на риска" до директор на ключовата дирекция "Автомобилна инспекция", при все че не отговаря на изискванията за заемане на длъжността – пет години професионален опит или младши ранг втора степен като държавен служител.
До голяма степен в резултат на този доклад е освободен тогавашният шеф на изпълнителната агенция Димитър Ганев и в началото на януари 2015-а, по предложение на Ивайло Московски, Бойко Борисов назначава на негово място Цветелин Цветанов. Сега транспортният министър твърди, че назначаването на Цветанов било "решение в движение" заради пенсионирането на предшественика му Ганев. Неговата номинация била на Станимир Флоров, само че министър-председателят не я приел, а и коалиционният съвет я отхвърлил. Ако се съди по приказките в бранша обаче, ключът към назначението на Цветелин Цветанов са близките му отношения с транспортния министър – двамата са били
съученици в плевенското основно училище
"Васил Левски". А също, че за осъществяване на "операцията" спомогнало и познанството с председателя на парламента Цецка Цачева, която също е от Плевен.
При представянето на Цветанов бе посочено, че е работил като регионален шеф на автомобилната администрация за Плевен, Ловеч и Габрово, но през 2013-а. е освободен и е станал управител на общинска фирма. Тоест спестено беше обстоятелството, че тогава той не напусна по собствена воля, а го освободи тогавашният министър на транспорта в кабинета "Орешарски" Данаил Папазов именно заради съмненията, че участва в организирането на нагласени изпити за специални хора.
Редакцията разполага с писмо от Иван Иванов – бивш служител на "Автомобилна администрация" – гр. Ловеч. В него той посочва, че през 2012-а, докато е инспектор в ДАИ и председател на изпитна комисия, е направен опит за въвличането му в
схема за манипулиране на теоретичните изпити
за кандидат-водачи на моторни превозни средства. "Беше ми пояснено, че поради несъгласие за съдействие и участие ще бъдат предприети мерки от страна на Цветелин Цветанов за наказание и уволнение – целенасочени и постоянни проверки за изпълнение на служебните ми задължения като инспектор", изтъква Иванов. И тези му притеснения се оказват съвсем основателни. През март 2013-а Цветанов, заедно с един от подчинените си инспектори – Анчо Симеонов, проверяват Иван Иванов за правилното водене на служебната документация. Самият Симеонов заявява в друго писмо, с което "БАНКЕРЪ" разполага: "В хода на проверката г-н Цветелин Цветанов ми разпореди, че дори да не открием нищо уличаващо инспектор Иванов, този служител трябва да бъде наказан и респективно уволнен, защото е "непослушен". За целта г-н Цветанов извади избирателно от проверяваните папки и прибра в чантата си ксерокопия на документи, като ми разпореди да си мълча и да не казвам на никого, защото – цитирам: може да пострадаш, както и да си загубиш работата и да не забравяш, че имаш дъщеря. След което обвини инспектор Иван Иванов, че му липсват документи."
Така в крайна сметка "непослушният" е уволнен.
При подобни сигнали лансирането на Цветанов за изпълнителен директор на "Автомобилна администрация" е като
да сложиш вълк да ти пази стадото
Между другото Анчо Симеонов също е съкратен съвсем скоро след завръщането на предишния му шеф в държавната администрация – на 18 май 2015 година. И разказва за една твърде любопитна история, при която в Плевен установява сериозно нарушение на превозваческата фирма "Импорт Експорт 2000", но получава нареждане лично от Цветанов да запише съвсем незначително провинение – пукнато предно обзорно стъкло. "Каза ми, че ако не изпълня разпореждането, ще се търси начин да бъда наказан и респективно уволнен. След случая, за благодарност от страна на управителя на въпросната фирма, който стопанисва и ресторант "Централ" в Плевен, беше организиран безплатен банкет за служители на регионалната дирекция на "Автомобилна администрация", като по информация на присъствали служители на него е бил и г-н Цветелин Цветанов."
Това напомня на един друг инцидент от 27 юли 2015-а. Тогава началникът на областния отдел "Автомобилна администрация" – София, Кънчо Димитров издава заповед за спиране от движение за шест месеца на камион "Волво" с благоевградска регистрация. Причината е, че шофьорът му е хванат да извършва обществен международен превоз на товари от Гърция без лиценз. Но Цветелин Цветанов отменя тази заповед с формалния мотив, че автомобилът не е откаран до най-близкия платен охраняем паркинг, който бил на 3 км, а е посочен друг – отдалечен на 7.6 километра.
Откровен случай на корупция
е регистриран на 17 април миналата година, когато служителят на агенцията Красимир Найденов посещава сам офиса на ирландската транспортна фирма "Дарастранс" и "намеква" на представителя й Джаред Брийн, че ако "почерпи", ще бъдат оправени съставените след извършена проверка четири акта. Брийн дава 2000 лв., но впоследствие отива при началника на областния отдел "Автомобилна администрация" – София, Кънчо Димитров и му разказва за "сделката". Той от своя страна информира споменатия по-горе Владимир Колев и Цветелин Цветанов. Но и този път работата е потулена – оказва се, че въпросният служител правел проверка в офиса на чуждестранната компания, за да установи дали превозвачът отговарял на изискването за установяване на българска територия според съответния еврорегламент. И понеже според правилата подобна инспекция се правела поне от двама, а не от един служител на ДАИ, и то определени в същия ден, Красимир Найденов се разминава само с дисциплинарно наказание – "забележка". Отделна тема е, че проверка за съответствие с еврорегламент не се прави след съставени четири акта и оформен констативен протокол.
На 3 септември 2015-а, при проверка на камиони в близост до ханче "Атлантик" на пътя за Калотина, е
прегазен служител на "Автомобилна администрация"
Оказва се обаче, че според предварително установения график същият екип по това време е трябвало да бъде при първия тунел на магистрала "Люлин", а не на далеч по-"рентабилния" път към Сърбия. За изпълнението на задачите и контрола на злополучния екип през този ден е отговарял главен инспектор Иван Христов, който е предложен от Кънчо Димитров за дисциплинарно наказание. Но вместо да вземе решение по едно толкова сериозно нарушение, завършило със смърт, Цветелин Цветанов, използвайки факта, че началникът на областния отдел е в болнични, прехвърля на него отговорността за налагане на наказанието. Временният заместник на Димитров – Венцислав Георгиев, набързо приключва проблема с констатацията "не е налице основание за налагане на дисциплинарно наказание".
Всички тези сигнали, заедно с още няколко фрапиращи случая, като този с пункт в Елин Пелин, издал документи за техническа изправност на два влекача, при все че единият е бил в Италия, а другият във Франция, както и повишението през 2014-а на Владимир Иванов Колев до директор на ключовата дирекция "Автомобилна инспекция", при положение че не отговаря на изискванията за заемане на длъжността, са изпратени още на 18 декември миналата година на министъра на транспорта Ивайло Московски и той трябва да е добре запознат с тях. Но каквито и да било мерки от негова страна така и не са последвали. За сметка на това се засилва натискът за отстраняването на неудобния Кънчо Димитров – сменени са ключалките на кабинета му, както и кодът за СОТ системата.
Независимо от всичко на 4 февруари 2016-а Димитров подава
нова порция сигнали до министъра
Един от тях е за хванати с предавателни устройства по време на теоретични изпити кандидат-шофьори. Подадени са два доклада до Цветелин Цветанов, но изпитите на хванатите бъдещи водачи така и не са били анулирани. "В качеството ми на началник на областен отдел "Автомобилна администрация София" съм силно разтревожен от обстоятелството, че въпреки многото приказки и писания как някои слабограмотни кандидати, за да придобият свидетелство за управление на моторно превозно средство, използвайки различни нечестни прийоми и похвати, са готови на всякакъв вид корупционни действия и стъпки и след като има и доклади за това, няма кой от ръководството на агенцията да вземе отношение по този въпрос", пише в сигнала до Московски.
Още по-показателна е информацията за извършените проверки и съставените актове през 2015-а от служителите на "Автомобилна администрация", работещи с мобилни лаборатории и командировани по заповед на Цветелин Цветанов във вътрешността на страната. От данните излиза, че през по-голямата част от времето инспекторите или са лапали мухи, или
здраво са работили на частно
За общо 520 календарни дни в командировка, от които 440 – работни, са съставени едва 69 акта, и то след като проверяващите са били на трите най-натоварени направления в страната – към и от граничните пунктове "Капитан Андреево" и "Лесово", както и преди "Дунав мост 2" на път Е-79. "За сравнение, същите екипи с мобилни лаборатории обикновено съставят два – три пъти повече актове при всекидневната си работа на територията на София, и то без да похарчат и една стотинка за командировъчни от бюджета на агенция "Автомобилна администрация". Така у мен се поражда съмнение относно целите на тези командировки", отбелязва Кънчо Димитров.
Интересно, какво ли е трябвало да се случи, та да се породят някакви съмнения у министъра Ивайло Московски и да се предприемат някакви мерки за пресичане на корупцията? Добре, че копия от всички сигнали са депозирани при главния прокурор Сотир Цацаров и са предоставени на парламентарните комисии за борба с корупцията и по транспорт, информационни технологии и съобщения, та
работата постепенно започва да намирисва
На 10 февруари, по време на заседание на парламентарната Комисия по транспорт, депутатът от БСП Георги Свиленски отправя следното питане към Московски: "Господин министър, на мен лично ми омръзна, откакто съм народен представител, да слушам за корупция, купени книжки, продадени изпити, заловени инспектори в ИА "Автомобилна администрация". Това е непрекъсната тема във всички медии, във всички вестници и списания. Въпросът ми към Вас е конкретен. Има ли конкретни сигнали до Вас и до Дирекция "Автомобилна администрация"? Дали са верни, или не са верни, това не е моя работа да ги коментирам. Вие като министър сте информиран, ние като комисия сме информирани. Следва втора жалба преди няколко дни. Отново има скандални случаи, отново купени книжки, отново заловени хора с подслушвателни устройства. Какво се случва? Не може двама инспектори да са ви сезирали за това, че са хванали подслушвателни устройства и директорът на "Автомобилна администрация" да не предприема никакви действия. Тези двама човека в момента са на пътя, с шофьорски книжки и са потенциални убийци на нашите деца, понеже те са взели шофьорска книжка."
Министърът тогава отговаря, че е разпоредено на инспектората във ведомството да направи проверка по жалбите и когато тя приключи, ще бъдат обявени резултатите. После умело
прехвърля топката на Цветелин Цветанов
който също присъства на заседанието на комисията, с аргумента, че не разполага с подробна информация. Изказването на изпълнителния директор е впечатляващо, особено с оглед на събитията, стекли се само два месеца по-късно. "Откакто аз съм директор, работим безкомпромисно с купуването на т. нар. свидетелства за управление или книжки, както казваме. За 2015 г. са анулирани (по памет, не мога да кажа точно цифрите, защото не съм подготвен) около 260 изпита, на 130 от които е установено, че са преписвали кандидати, а останалите са за явяване на един кандидат вместо друг, за фалшиви свидетелства, свидетелства с невярно съдържание за образование, което на последващ етап бе установено от МВР с представяне на данни и са анулирани всички изпити. Колкото до тази втора жалба, тя дойде сутринта, разпоредена е проверка. Не се оказва вярно, че изпитите не са анулирани. Изпитите са анулирани. От двамата кандидати на единия кандидат е анулиран изпитът, а за втория кандидат към мен е дошъл доклад на комисията, която е разгледала изпита, и че не е установено по време на изпита използването на това устройство и затова не е анулиран изпитът. Има заловени около десет случая на кандидати, оборудвани с такива устройства. Нямаме оборудване, с което да ги залавяме, залавяме ги визуално, когато се усъмним в поведението им при решаване на изпитния тест. Безкомпромисни сме в това отношение и не мога да приема такива обвинения."
Е, сега вече е ясно
кой за какво е бил безкомпромисен
Остава само да видим дали ще изгорят единствено бушоните от администрацията, или и министърът Ивайло Московски ще понесе някаква отговорност за случилото се. Както става в нормалните държави. Нищо че през седмицата беше привикан в прокуратурата за даване на показания и отказавсякакви коментари пред медиите. (Само по себе си е странно един министър да не знае какво се върши във ведомството му.)
Важно е и друго – укривани ли са съзнателно сигналите от Бойко Борисов? Защото през февруари те стигат и до вратите на Министерския съвет, но началникът на отдел "Приемна" Соня Божикова ги препраща на Министерството на транспорта. Оттам пък те отиват при Цветелин Цветанов, за да провери… своята служба и себе си. В този омагьосан кръг те сигурно щяха да се въртят до безкрайност, ако на 25 март депутатът Георги Кадиев не притисна с документите министър-председателя в кулоарите на парламента? И защо чак на 30 март, след като ДАНС влезе в автомобилната агенция, Московски внесе доклад за освобождаването на Цветанов?