"Краля" е прозвището, с което е известна в китайските финансови среди Китайската финансова корпорация за ценни книжа (CSF). Държавният инвестиционен мастодонт има неограничени възможности да дирижира втория по големина фондов пазар в света. А обвитата му в мистерия тактика е предмет на ожесточени спекулации сред имитаторите и спекулантите, откакто през миналото лято получи от Пекин над 480 млн. щ. долара. Днес обаче задължителното обявяване на акционерните участия в годишните отчети на стотици китайски компании хвърля известна светлина върху стратегията на "Краля".
Данните показват, че този прякор на CSF е много повече от обикновено изхвърляне. Агенцията е в първата десетка на акционерите на повече от 600 дружества, включително и сред почти всички най-големи имена на корпоративен Китай. Тя предпочита банките, държавните предприятия и компаниите за потребителски услуги, които доминират в базовите борсови индекси на страната. Но страни от фирмите с малка пазарна капитализация и с по-незначително присъствие на пазара. Освен това "Краля" е и дисциплиниран инвеститор. Той се стреми към компании, чиито печалби са над средното равнище и ограничава вложенията си във всеки юридически субект до около 3% от акциите му в обращение.
Като се има предвид "огневата мощ" на CSF, информацията за любимите й фирмени акции осигурява значително предимство на местните инвеститори, които се опитват да се пуснат по течението на държавните покупки. Докато търговците с отрицателно отношение към фондовите борси гледат"да не се пречкат" на агенцията, която се превърна в основния инструмент на Пекин за подкрепа на цените на акциите след пазарния крах, който се случи през август 2015-а и заличи 5 трлн. щ. долара от пазарната оценка на китайските дружества.
Съвсем резонно най-мащабните вложения на "Краля" са във финансовите компании, чието преобладаващо участие в базовите китайски индекси ги прави първостепенни обекти на правителствената кампания за стимулиране на местния борсов пазар с оценка от 6 трлн. щ. долара. Осем от десетте най-големи позиции на CSF към 31 декември 2015-а са били в книжа на кредиторите, сред които "Индустриалната и търговска банка на Китай" и "Селскостопанската банка на Китай". Това става ясно от данните в около 1500 годишни отчета, публикувани досега от китайските фирми. Над 80% от стоте най-едри инвестиции на "Краля" са в държавни предприятия, включително и в производителя на високоскоростни влакове CRRC. Нараства "кралският интерес" и към ориентираните към потребителите фирми. Към края на миналата година CSF е имала 2.6% дял от производителя на националния ликьор Kweichow Moutai и 3.1% от една от най-големите местни компании за млечни продукти – Mongolia Yili Industrial Group. Най-едрите сто вложения на агенцията, които имат над 70% дял от обявената стойност на портфейла й, са с 15% средна доходност на акционерния капитал – двойно по-висока от средната за целия пазар.
Мнозинството анализатори преценяват агенция CSF като прекалено голяма, за да бъде игнорирана. Макар че тя не разкрива финансови подробности, запознати с делата й споделиха през юли 2015-а, че тя има достъп до финансиране от 3 трлн. юана. И е получила още 2 трлн. юана месец по-късно.