Синдикати скочиха срещу концесията на „Летище София“

Летище София Терминал - 2 сграда

Макар процедурата за концесиониране на столичното летище все още да не е започнала, опозицията срещу тези намерения започва да става все по-сериозна. Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа" дори вече излезе със специална декларация по случая.

"Позовавайки се на нашия опит от предишни концесии на транспортни предприятия, смятаме, че това ще доведе до финансови загуби за българската държава по отношение на Националния осигурителен институт и Националната агенция за приходите, редуциране на персонала, занижаване на качеството на предлаганите услуги и най-вече на сигурността на летището, нещо, което в сегашния момент представлява пряка заплаха за сигурността на страната", се посочва в документа. Синдикалистите предупреждават също така, че ще използват всички законови средства за предотвратяване на бъдещата концесия и запазване на предприятието.   

Както "БАНКЕРЪ" писа, кабинетът възнамерява да даде най-голямото ни международно летище на концесия за срок от 35 години, срещу което да получи накуп минимум 550 млн. лв. и с тях да плати дълговете на БДЖ към няколко банки. Доколко подобно решение е далновидно, времето ще покаже. По-интересно ще е да се види колко инвеститори ще се съгласят да участват при така заявените  условия.

"Лично аз съм голям оптимист за тази процедура, тъй като почти всички големи европейски летищни оператори заявиха интерес и потвърдиха, че ще участват в концесията на летище "София", заяви преди време транспортният министър Ивайло Московски. По думите му се очаква състезание между оферти и "ще спечели този оператор, който даде най-много". Самата концесия обаче все още не е обявена, въпреки че според управляващите трябваше да е факт до средата на миналия месец. Необходимите за целта правен, технически, екологичен и финансово-икономически анализ вече са готови и се намират при областния управител на София. По наша информация в момента се правят финални уточнения за терените, които ще влязат в обхвата на концесията. Неслучайно, с решение на Министерския съвет, недвижимости на аеропорта станаха миналата седмица публична държавна собственост. 

"Имотите са пряко свързани с осъществяването на дейността по обслужване на въздухоплавателните средства и техните пътници и товари на летището. Промяната на статута ще осигури необходимото ниво на защитата им. В решението са включени и имоти, за които вече има издадени актове за публична държавна собственост, но към настоящия момент се водят в капитала на търговското дружество", се посочва в правителствената разпоредба. 

Сигурно, за да засили пламъкът в очите на потенциалните кандидати, преди дни Московски подхвърли, че няма проблем 35-годишният срок на концесията да бъде удължен и до 99 години с приемането на нов Закон за концесиите, който скоро влизал за обсъждане в Народното събрание. Депутатът от БСП Румен Гечев определи подобно намерение "единствено като подарък". Неговото становище е, че то противоречи на икономическата логика и няма друго обяснение, освен че някой може би иска да прибере по-голяма комисиона. Гечев препоръча да се направи сравнителен анализ на европейската практика за какъв срок се дават на концесия летищата в Европа. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще помогнат ли необозначените полицейски автомобили, които МВР планира да купи, за по-добрия контрол на агресивните шофьори?

Подкаст