Столичният общински съвет да си отмени решението за цената на билета след скандала с обществената поръчка за спирките в Центъра за градска мобилност, това поиска Стефан Марков – общински съветник от Реформаторския блок. Той обоснова искането си в интервю за "Преди всички": Аргументите са свързани не толкова със сумата, която става ясна – около 240 хиляди лева, а по-скоро с начина, по който ни беше представен докладът за билетите, и това, че вероятно тази не е единствената поръчка. Аз смятам, че и Центърът за градска мобилност, и Електротранспорт, Автотранспорт и Метрополитен трябва да бъдат ревизирани накуп, да не кажа вече и с бившия заместник-кмет по транспорта. Според мен подаването на оставка като еднократен акт не е достатъчен и трябва да видим в миналото какви действия, какви договори, какви поръчки е разписвал г-н Христов, за да сме абсолютно сигурни, че всичко е било наред. Най-малкото, ако се направи ревизия на дейността му, за което призовавам кмета Фандъкова, така ще бъде изчистено името му, че той не е бил замесен в подобни действия.
Той предложи да има има външен одит, да се наемат няколко независими одитори, които да направят паралелни проверки на дружествата:
Става въпрос за много сериозни средства. Появяват се информации в последните дни, че има подобни поръчки. Може би трябва премиерът и ли кметът да проверят дали има подобни поръчки с хора от изпълнителната власт в момента. Ако това се окаже наистина вярно, започва да става доста смущаващо.
Стефан Марков подчерта, че днес ще поиска от кмета да разпореди незабавни проверки на обществените поръчки и договорите и в трите дружества, както и проверка на дейността на заместник-кмета по транспорта Любомир Христов.
С вдигането на цената на билета, може да се постигне негативен ефект, смята Марков: Рискуваме и в момента. Вместо да борим гратиса, каквато може би е целта, но ако ние, вдигайки цената изгубим част от ползващите градски транспорт, постигаме обратен ефект, това многократно го казахме. С инвестициите в метрото и в синята зона, и с всички действия, които Столична община прави, за да извади хората от автомобилите и да ги качи на градски транспорт, ние с тази цена на билета направихме обратното, под претекст, че не стигат 10-15 милиона. Многократно го казах – ако съкратим разходите на тези дружества и ЦГМ с 6-7%, тези 10 милиона ги постигаме.
Общинските предприятия трябва да се отчитат по-често пред Столичния общински съвет, категорично заяви Марков.
По повод случаите, в които Сметната палата може да направи одит на общинско дружество, което е сто процента общинска собственост, проф. Валери Димитров, бивш председател на Сметната палата, каза, че подобри одити стават въз основа на годишна програма за одитна дейност: Сметната палата е институция, която действа въз основа на годишна програма, а не по сигнал или внезапно. Ако се сметне, че внезапно е възникнал сериозен риск, тогава Сметната палата може да вземе решение да допълни одитната си програма и тогава да извърши одит. Нормално е това да става по искане на принципала на съответното общинско дружество. Има още една възможност. Ако Парламентът, използвайки едно свое специално правомощие по Закона за Сметната палата, й възложи със свое решение одит на това общинско дружество.
Той поясни, че трябва се изчака приключването на вътрешните проверките, които текат в момента. След това, въз основа на анализ на констатациите и изводи на вътрешните одитори, би могло да се стигне до външен одит. Това е изключителна преценка на Сметната палата, подчерта проф. Валери Димитров.