Малко над 470 млн. лв. са задълженията на холдинг БДЖ към края на март тази година. Това е с 16.6% по-малко, отколкото през октомври 2014 г. Това пише транспортния министър Ивайло Московски в отговор на въпрос на депутата Петър Петров от Българския демократичен център.
В отговора министърът припомня намерението на държавата да погаси част от дълга на железниците с приходи от евентуалната концесия на летище София, която се подготвя. От него се разбира, че през 2015 г. компанията е била осъдена да плаща наказателна лихва по втория облигационен заем в размер на 10.7 млн. лв. на година. Облигационерите засега възнамерявали само да разпродават ненужни на БДЖ товарни вагони, както и недвижими имоти, които не били нужни вече на холдинга. Транспортният министър обаче признава, че ако не се осигурят средствата за погасяване на задълженията, кредиторите имат "достатъчно принудителни инструменти на свое разположение", което включва и разпродажба на активи на холдинга, както и блокиране на сметки.
В писмения си отговор Московски уточнява още, че в разговор с Главна дирекция "Конкуренция" на ЕК е посочено, че максималната "държавна помощ", която страната би искала да окаже на холдинга, е до 320 млн. лв., включително погасяване на задълженията към държавната Национална компания "Железопътна инфраструктура". (НКЖИ). "Въпросната сума е изчислена при възможно най-песимистичния вариант от плана на железницата, като в случай например на осъществяване на приватизационна сделка необходимостта от държавна подкрепа ще намалее със съответните постъпления от нея", пише в отговора на транспортния министър.