Литекс Моторс – сбъднатата мечта за българско автомобилостроене

Илия Терзиев

Г-н Терзиев, в България са правени много опити през годините за автомобилно производство и всички преди "Литекс Моторс" са били неуспешни. Въпреки това Вие избрахте да построите завода тук. Защо? Защо не някъде другаде?

– От 2005 г. насам се забелязва естествено развитие на автомобилната индустрия в България. Благоприятната инфраструктура и микроикономически показатели привлякоха около 40 инвеститори за производство на автомобилни компоненти през 2010-а, а през 2016 г. броят им вече е над двеста. Ние избрахме България поради няколко причини – с пълното съзнание, че не влизат в класическия бизнес модел. Това са човешкият ресурс, инвестицията и паричният поток, които остават в страната и осигуряват бъдеще за българите. Избрахме да работим в България и да осигуряваме работа на нашите деца.

А в страната ни има наистина много способни инженери и тях все по-често ги търсят големите европейски производители заради техните знания и умения. Не на последно място фирмите за автомобилни компоненти реализират продукцията си в радиус до 500 км от производствените си бази. Това е чисто икономически принцип и е леснообясним с оптимизирането на разходите, с намаляване на времето за доставки и т.н. Позиционирайки се тук, ние лесно и финансово рентабилно можем да работим с тях, запазвайки движението на паричния поток в страната.

Естествено, производството в България има и сериозни икономически предимства – все още ниски цени на индустриална електроенергия, природен газ и вода и начини на снабдяване, ниска средна работна заплата, облекчена законова уредба на строителството и работна среда и привлекателна данъчна система в България – 10% ДОД и 10% данък печалба.

Напоследък в публичното пространсто доста често различни хора се изказват за привличане на европейски автомобилен производител в страната ни, който да изгради "завод за цели автомобили". Вие защо избрахте именно китайски партньор, а не някой от европейските?

– Ние вече имаме работещ завод за "цели автомобили" в България и това трябва да се знае. Заводи на европейските производители вече има доста в Европа и те успяват да задоволят търсенето на пазара като обеми. Една нова марка има потенциала да размести пазарната ситуация, да разшири съществуващ сегмент или дори да създаде нов. Всички си спомняме революцията на японските производители през 70-те години и на корейските през 90-те. Сега идва ред на китайските, и то, повярвайте, ще стане с много по-бързи темпове. 

Китай има огромен потенциал, което му осигурява необходимия ресурс за иновации и за реализация на амбициите да се наложат на динамичния европейски пазар, където все още нямат установени позиции на производители. Избрахме Great Wall Motors, защото те са единствената китайска марка, която притежава европейско типово одобрение за своите продукти и отговаря на всички изисквания и норми на европейската общност. Също така те са и най-пазарно ориентираната частна компания в Китай, с най-големи възможности за бърза реакция и адаптация. Натрупаното ноу-хау също беше от изключително значение – Great Wall Motors произвеждат 4х4 автомобили от 1976 година. В допълнение, основната цел в нашия бизнес модел е повече от 50% от производството да бъде локализирано – условие, което те приеха.

В България продавате изделия на фирмата вече пет години. Промени ли се нещо за този период и какво?

– Да, доста неща се промениха за тези пет години. Можем да се похвалим, че благодарение на производството на нашето предприятие икономическите показатели на страната в сектор автомобилно производство бележат ръст със 168 процента.

Промени се и мнението на хората. В началото потребителите бяха недоверчиви към марката и скептично настроени. Great Wall беше непозната марка, за която повечето хора никога не бяха чували или я свързваха със стереотипа за "китайските стоки". С времето постепенно хората свикнаха с нея, част от предубежденията се стопиха, след като сами се убедиха в качеството на автомобилите. Появи се целенасоченото търсене на моделите на марката, с което сме горди, защото пет години наистина са много кратък период.

За 2015 г. регистрирахме ръст от 4% в продажбите. Пикап Great Wall Steed 5 за четвърта поредна година е най-продаваният пикап в България, с продадени в пъти повече бройки от тези на конкурентите. Преди две години пуснахме на пазара и компактния SUV Great Wall H6, който се радва на сериозен интерес.

Забелязваме определено положителна тенденция за налагане на марката и нареждането й в съзнанието на хората сред възможните опции при избор на нов автомобил.

Кои са най-сериозните трудности, с които се сблъскахте досега и с кои продължавате да се сблъсквате?

– Сред сериозните трудности е финансирането. Ние сме изцяло българска компания, основана с български капитал. ББР има регулярна практика да подкрепя малкия и средния бизнес, а същевременно липсва подкрепа за структуроопределящи отрасли със стратегическо значение за развитие на българската икономика, какъвто е автомобилостроенето. Банките с чуждестранно участие също отказват да финансират българското автомобилостроене поради липса на традиции, липса на сигурност в държавата или по чисто конкурентни причини.

Специално за автомобилния сектор, мисля, че е хубаво да вземем пример от Румъния, където наред с инвестиционните и производствени облекчения всички държавни организации имат практика да купуват и да карат румънски автомобили. Същото ще забележите и в страни като Франция, Германия, Швеция и други.

Разработване на нови процедури съвместно с българската административна система, като например КАТ и ИА "Автомобилна администрация" също беше предизвикателство. Включително и в момента работим по възможността да канализираме процедури за издаване на европейско типово одобрение в България за новите ни модели.

Законовата уредба също създава пречки. България е единствената страна, в която данъчното облагане работи в обратна посока – данъците за автомобили на възраст до пет години са с 2.8 пъти по-високи, отколкото за по-старите. При това положение не е странно, че съотношението на продадените нови автомобили спрямо употребяваните в България е 1:10, което е най-високото в Европейски съюз, нали?

Оттук накъде? Какво предстои?

– Предстоят много интересни неща занапред. На Автосалон – София в края на 2015-а показахме предпремиерно за Европа новата марка, която предстои да качим на поточните линии в Баховица – HAVAL. Предстои ни да пуснем и втори модел пикап – Great Wall Steed 6, който беше отличен за "Пикап на годината" от българското издание на сп. Top Gear. Моделът е по-голям и значително по-луксозен от Steed 5, което вече го прави атрактивен и за хората с активни хобита. По този начин ние ставаме един от малкото производители, предлагащи моделна гама пикапи. Освен че развиваме дилърската си мрежа в чужбина, работим усилено и за разкриване на нови експортни пазари и в най-скоро време ще можем да се похвалим с такива.

 

Илия Терзиев е роден на 27 май 1963 г. в с. Врабово, обл. Ловеч. Завършва средното си образование в Немска езикова гимназия – Ловеч. Дипломата си за висше образование получава в Стопанска академия "Д.А.Ценов" гр. Свищов. През 1994 г. специализира "Финансов контрол" в САЩ.

През годините заема множество отговорни постове в държавния и частния сектори, сред които главен инспектор в Държавен финансов контрол, Началник на териториално данъчно управление, финансов директор на "Литекс Комерс", изпълнителен директор на "ВЕЦ Енергия" и в настоящия момент – изпълнителен директор на "Литекс Моторс".

Наред с множество други отличия през 2013 г. е удостоен с приза "Мистър Икономика".

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще се конкурират ли дилърите на гласове за предстоящите избори?

Подкаст