Асоциацията на българските застрахователи категорично възразява срещу предложенията за въвеждане на сезонна застраховка „Гражданска отговорност на автомобилистите“, съобщиха от там. Няма как отговорност за причиняване на пътнотранспортно произшествие да се носи само през определен период от годината, след като водачът разполага с моторното превозно средство целогодишно и може да го използва във всеки момент. Полицата има важна обществена функция и е защитен механизъм за интересите на пострадалите лица при пътнотранспортни произшествия.
Мотоциклетите и мотопедите, както и леките автомобили, могат да се използват у нас през цялата година освен при тежки метеорологични условия, чиито интензитет и продължителност няма как да бъдат предвидени, твърдят застрахователите. Те са извадили и статистика за щетите, причинени от мотоциклетисти през есенно-зимния период на последните три години като част от всички щети. За 2013-а те са 25.58%, за 2014-а – 30. 91%, а за студения период на 2015-а – 26.09 процента.
АБЗ скача срещу рокерите и с потресаващата цифра – незастрахованите мотоциклети и мотопеди към началото на април тази година са 76 процента. Това значи, че трима от четирима рокери карат без задължителната полица "Гражданска отговорност".
Въпреки притежаването на скъпоструващи мотори и екипировка собствениците на този вид моторни превозни средства не отделят средства, за да изпълнят обществения си дълг, свързан с отговорността им при причиняване на пътнотранспортно произшествие. Застрахователите напомнят, че последствията се поемат от Гаранционния фонд, в който правят вноски потребителите на застрахователни услуги.
Последните промени в Кодекса по застраховане, които предвиждат дерегистрация на незастраховано МПС, ще принудят нарушителите да сключат застраховка "Гражданска отговорност" и именно това е причината традиционно незастраховащите се притежатели на мотоциклети и мотопеди да протестират в момента, завършва писмото на АБЗ.
Процедурата за дерегистрация на моторно превозно средство става при изтекла валидност на застраховката "Гражданска отговорност". Но тя все още не е изяснена. Тази разпоредба е дискусионна и спорна и тепърва ще видим как ще се прилага. Това е мнението на редица юристи. Според експерта в областта на застрахователното право адв. Христо Василев недоволството на т.нар. сезонни водачи на МПС донякъде има своите основания, но от друга страна, „няма как те да бъдат поставени в привилегировано положение спрямо останалите“.
Този текст в новия Кодекс за застраховането също буди недоволство, защото удължава пътя на разрешаването на спорните казуси. „При застраховката „Гражданска отговорност“ на МПС преди пострадалите при пътно произшествие имаха право да предявят претенции за обезщетение първо пред съда, а сега ще трябва да се обърнат преди това към застрахователя”, обясни адвокатът.
„Застрахованият трябва първо да уведоми застрахователя, да претендира застрахователно обезщетение, да докаже с документи претенцията си и след това да се обърне към съда.“ По думите на експерта застрахователните обезщетения в някои сфери все още са много малки. „Обезщетенията при телесна повреда и смърт са твърде малки в сравнение с европейските изисквания и 90% се решават в съда. Ако застрахователят предлага една трета от реалното обезщетение, в съда може да се получи 100 процента. Съдът присъжда най-високите обезщетения, но все пак съдебните дела отнемат време“, казва Василев.
Китайци ни правят стикерите
Банда, специализирала се в производството и продажбата на фалшиви стикери за застраховка „Гражданска отговорност“, получи обвинения от прокуратурата. Измамниците издавали и зелени карти за пътуване в ЕС, които също били менте. Участниците в бандата са девет човека, като четирима от тях са арестувани. Според разследващите те са действали в Русе, София, Плевен, Силистра и Ямбол от началото на миналата година.
Фалшивите талони и стикери за годишен технически преглед на автомобили са били продавани на румънски граждани, които са регистрирали колите си в България. Неистинските зелени карти за пътуване в ЕС пък били съставяни за автомобили най-вече от прибалтийските републики. Има данни, че бланките за талони и холограмните стикери са произведени в Китай и са доставени у нас с пощенски пратки. При извършените претърсвания и изземания в жилища и офиси на участници в групата са открити фалшиви еврови банкноти и бандероли.