Въпросът днес е дали IT компаниите ще се научат бързо да правят коли, или автоконцерните ще се справят достатъчно бързо с овладяването на новите технологии.
Невиждана през последните десетилетия революция, която може да бъде сравнена само с откриването на двигателя с вътрешно горене, предстои в автомобилната индустрия. Секторът се подготвя да преживее огромна трансформация, която ще засегне не само десетките милиони специалисти, работещи в бранша, но и всички останали – шофьори, пътници и дори само странични наблюдатели на движението по пътищата. Скок в хиперпространството – това буквално се случва сега в интернет технологиите, в мобилните мрежи и роботиката.
Най-ясна представа за тази промяна може да получим, ако погледнем какво се случи с телефоните през последните две десетилетия – от средство за комуникация те се превърнаха в неразделна част от личния живот на почти всеки гражданин, в джаджа, можеща едва ли не всичко. Нещо подобно предстои да се случи и с колите ни.
Автопроизводителите днес са изправени пред неподозираната доскоро конкуренция на технологичните гиганти като Google и Apple, които все по-смело навлизат в тяхното поле. И тук не става въпрос само за автономните коли на IT фирмите. Заплахата идва от цялостното внедряване на новите технологии в автомобилите като разпознаване на глас и движение, сензори, облачни технологии, добавена реалност и много други и значителното изоставане на традиционните производители в това отношение. Дори премиум марки като BMW вече търсят начин да защитят бизнес модела си, така че да не загубят от някой "интернет играч". Изпълнителният директор на германския концерн Харалд Крюгер вижда как технологичните компании се превръщат и в автомобилни, поради което поема обратния курс, като решава да направи BMW IT лидер. Същата стъпка подготвят в General Motors, Toyta и други.
Впрочем сливането на автомобилния и технологичния свят вече се случва – в т.нар. Силициева долина в САЩ, която се смята за център на IT индустрията, вече приютява изследователските подразделения на BMW, Nissan, Mercedes, Toyota, Ford, Honda, General Motors, Volkswagen и Hyundai. Но там са не само производителите на коли, а и техните неизменни партньори Bosch, Delphi, Denso, Continental, които правят компоненти за автоиндустрията и също си дават сметка, че не могат да изостават от последните тенденции. Показателни за трансформацията са и сливанията и придобиванията в автосектора, които за миналата година надхвърлят 50 млрд. долара – три пъти повече от 2014-а. Целта е ясна – по отделно фирмите нямат шанс да се възползват от новите технологии и вместо да бъдат маргинализирани от външни за бранша играчи, решават да обединят възможностите си. Неотдавна пък BMW, Mercedes-Benz и Audi се обединиха в покупката на дигитални карти HERE от Nokia и създаването на платформа за споделяне на информация за пътя между т. нар. свързани коли.
В бъдеще вероятно няма да се питаме колко коня ти е колата или какъв обем е двигателят, а какви са й технологичните възможности и доколко автономна е тя.
В анализ на "Ройтерс" пък се казва, че заради тези промени в света на автомобилите по-евтините модели коли може съвсем да изчезнат от пазара заради промяната в начина, по който хората притежават и карат превозните си средства. Споделените пътувания и роботизираните таксита са само една част от проблема. Японският дизайнер, Кен Окуяма, чието дело са Ferrari F60 Enzo и Porsche Boxter например, предупреждава, че променящите правилата на играта технологии може да поставят под въпрос позицията на Япония като основен производител на коли.
По думите му, ако традиционните автомобилни компании не внимават, може след няколко години да се превърнат в доставчици на фирми като Google и Apple. Те ще продължат да правят стоманената черупка на четири колела, но цялата вътрешност ще е дело на IT гигантите, които разработват новите автотехнологии, ползвайки събраните през мобилните устройства и интернет данни от потребителите. Именно софтуерът за коли се превръща в истинската движеща сила за бъдещите продажби на превозни средства и нагледен пример за това е Tesla, чиито модели постоянно се подобрява чрез програмни ъпдейти.
"Все още не е ясно дали Google или Apple ще пуснат своя кола на пазара", казва Коичи Фукуо, който е президент по проучвания и развитие в Honda. Окуяма обаче твърди, че японските производители на автомобили трябва да се фокусират все повече върху намирането на начини колите им да се възползват от напредъка на технологиите.
Подобна стъпка вече виждаме в BMW. Компанията се обръща все повече към IT специалистите, като през тази година се очаква да бъдат наети поне 500 такива експерти. На пръв поглед и сега софтуерните инженери не са малко – те заемат около 20% от 30-те хиляди служители, подизпълнители и доставчици в развойната дейност на BMW. Въпреки това, за да са наистина конкурентни, на германците ще им трябват още поне 15 000-20 000 разработчици, каквито обаче сега липсват в тази област.
Все още не може да се каже дали технологичните компании компании ще надделеят или традиционните автопроизводители ще запазят индустрията за себе си. Сигурно е обаче едно – заради ожесточената конкуренция в бранша се инвестират огромни средства, които неминуемо ще увеличат сигурността и комфорта за потребителите.