"Ще водим битката с корупцията на живот и смърт!" – закани се преди дни транспортният министър Ивайло Московски Види се, самият той пръв има нужда от подобни тежки слова, за да закрепи поразклатеното си напоследък реноме след скандалите с корупцията в Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" и сигналите за незаконосъобразни действия в дирекция "Главна въздухоплавателна администрация". Проблемът е, че на думи борбата с корупцията е лесна, но на практика съмнителните поръчки в дружествата от системата на транспорта не спират. Миналата седмица депутатът от ДСБ Атанас Атанасов отново нападна Московски, този път заради "Летище София". Според изнесените от него данни, въпреки многото пътници, финансовите резултати на най-големия ни аеропорт са скромни на фона на постигнатото от другите две големи летища в страната във Варна и Бургас.Народният представител цитира данни от 2014-а, когато при 3.5 – 3.8 млн. пасажери годишно печалбата на софийското летище е била малко над 5 млн. лева. За сравнение, при същия брой на пътниците морските летища са постигнали печалба от 31 млн. лева. "Очевидно е, че летището не се управлява добре, а това важи за всички фирми, на които принципал е министърът на транспорта", заяви Атанасов.
По всичко личи, че бившият шеф на вътрешната парламентарна комисия най-накрая е прозрял истината, за която
"БАНКЕРЪ" алармира отдавна
Неведнъж сме писали за слабите финансови показатели на държавното дружество, независимо от потенциала, с който разполага. И че до голяма степен това се дължи на многобройните обществени поръчки, обявявани за, меко казано, излишни дейности, особено при предстоящата процедура за концесията на аеропорта. Като се започне от грандиозния скандал около почистването, мине се през ремонти, покупки на снегорини и извозване на сняг, доставки на ненужни препарати и т.н.
По-лошото е друго. Въпреки целия шум източването на компанията продължава с пълна пара и като че ли няма земна сила, която може да го спре. Показателна в това отношение е
поредната порция съмнителни процедури
обявени непосредствено преди влизането в сила на 15 април на новия Закон за обществените поръчки. Сред тях е и "Изпълнение на строително-монтажни работи за разширение на перона северно от пътека за рулиране J за бизнес авиация" с дата 14 април. От ръководството се аргументират, че нарастващият трафик на полетите с цел бизнес налагал увеличаване на броя на самолетните места, което щяло да се осъществи именно с разширението на перона. В документацията не е записано конкретно колко пари ще бъдат платени на бъдещия изпълнител, но от гаранцията за участие може да се направи изводът, че те ще са минимум 550 хил. лв. без ДДС, макар че очакванията на специалистите са за тройно по-голяма сума. Поканата е изпратена до трите юридически лица, с които "Летище София" има сключено рамково споразумение за извършване на ремонтни дейности. Първото е консорциумът "ГБС и партньори", където фирмата на Симеон Пешов и свързваната с Делян Пеевски "Водстрой 98" си поделят по 45% от акциите, а останалите са на "Лог Сиберия", собственост на Николай Хинтоларски. Другото обединение е "Хидрострой – Саплат", в което водещи партньори с по 45% са отново близките до Пеевски "Хидрострой" и "АТ инженеринг 2000", плюс двама по-малки участници с по 5 на сто. А третото е "Трейс еър", където водеща е едноименната строителна компания. Остава само към края на месеца да се види кой ще спечели.
Въпросните три обединения ще се състезават и в обявената на 6 април процедура за текущ ремонт на асфалтобетоновата настилка на няколко пътеки за рулиране, за което се предполага, че ще бъдат платени около 490 хил. лв. без ДДС.
Междувременно летището вече е зарадвало за празниците "ГБС и партньори", след като на 8 март го е определило за победител в поръчката за изпълнение на вертикална планировка на грунта на летателно поле с площ от 100 декара. За услугите си консорциумът ще вземе малко над 816 хил. лева. Иначе е очевидно, че не става дума за някакви належащи дейности, които не търпят отлагане. И е съвсем логично човек да се запита: защо е това
бързане за харченето на държавни пари
след като според уверенията на самия Ивайло Московски до обявяването на концесията на аеропорта остават броени дни?
Всъщност странностите не свършват дотук. Независимо че летището е подписало рамково споразумение с упоменатите вече три консорциума, които да извършват предпроектни проучвания, проектиране, изпълнение на нови и на ремонтни строително-монтажни работи, реконструкции, преустройства, основни и аварийни ремонти по неговите сгради и терени, в края на миналата година то сключва още едно тригодишно рамково споразумение. То пък е за доставка на строителни, ВиК и електроматериали и текуща поддръжка на сградния фонд и прилежащата инфраструктура. Късметлии се оказват занимаващата се с озеленяване и поддръжка на екстериорни и интериорни пространства "Дениво груп" и – забележете – регистрираната в Доспат "Вера Строй". На 5 април тази година "Дениво груп" печели първата доставка на различни видове боя, цимент, плочки, дюбели, колена, мистрии, лопати и т.н. за сумата от 224 120 лв. без ДДС. Тоест излиза, че на едни фирми се плаща по рамково споразумение, за да правят ремонтите, а на други – да доставят необходимите им за това инструменти и материали. Което си е или невероятна глупост, или откровено
припокриване на обществените поръчки
Съмнителна е и обявената на 30 март процедура за изграждане на мълниезащитни и заземителни уредби в близост до резервоарите за гориво, която е с прогнозна стойност от 360 хил. лв. без ДДС. "По този начин се осигурява безопасността на хора и защита на материални ценности срещу щети, причинени от преки попадения на мълнии или вторичните им въздействия върху обектите на "Летище София" в съответствие с нормативната уредба", аргументират се от ръководството на дружеството. Интересно обаче как са работили досега горивните стопанства и какво налага точно в този момент да им се монтират гръмоотводи?
На същия 30 март е обявена покана и за текущ ремонт на два резервоара за авиационен керосин. От протокола на работната комисия от 18 април става ясно, че се е явил един-единствен участник – консорциумът "Летище София 2016" ДЗЗД, който печели поръчката с критерий "най-ниска цена" – 599 822 лева. Той е създаден на 6 април, регистриран е в гр. Септември и в него влизат столичната фирма "Гид инженеринг" и КЗУ-ЗЛМК – Септември, с по 45%, а компания с 10 на сто им прави "Ювал 2007". В случая не имената на участниците са толкова важни, а обстоятелството, че софийският аеропорт държи едва около 10% от зареждането с гориво на самолетите и отдавна е отстъпил този ангажимент на частните компании "Лукойл" и ОМВ. Така че кому е нужна такава инвестиция при толкова малък пазарен дял?
Струва си да се обърне внимание и на още един контракт. Той е с дата 11 март и е за еднократна доставка и нанасяне на биоразградими и екологично безопасни химикали за почистване на контактните зони на пистата от наслагвания от гума при кацането и излитането на самолетите. Договорът е сключен с "Пътприбор" ООД за привидно скромната сума от 209 760 лв. без ДДС. "Малка" подробност е, че в поръчката е записана площ от 27 600 кв. м, а в действителност наслагвания се получават само в двата края на пистата.
Естествено, всички изредени конкурси може и да са законосъобразни, но същественото е дали са целесъобразни? Най-точния отговор на този въпрос като че ли дават финансовите резултати на "Летище София" през последните няколко години.
800 хил. евро за нови LCD-та
В началото на април "Летище София" ЕАД е сключило договор за подмяна на системата за полетна информация на Терминал 2 чрез разширяване на вече съществуващата система на Терминал 1. За тази цел на избраната за победител фирма "Стемо" ще бъдат платени 797 035 евро. Зад сложната формулировка на поръчката в действителност се крие доставката на 49 четиридесет и шест инчови и на още 66 четиридесетинчови монитори с вградени управляващи компютри, както и на двадесет и една специализирани управляващи клавиатури. Наистина преди време на летището имаше срив и липсваше информация за пътниците. Но нали само преди две години срещу 406 хил. лв. бяха купени от "Стемо" 53 броя широкоекранни LCD информационни дисплеи с управляващи контролери към тях? Да, те бяха само за Терминал 1, само че всеки, който е минавал оттам, едва ли може да изброи повече от двадесетина телевизора. И е интересно къде потънаха останалите, та се налага да се трошат пари за нови 115 бройки?