"Парите са при Бате Бойко." "Яворов в това стихотворение описва българския народ като заточен на един кораб." "Левски е живял девет години с чуждо сърце и самоличност и всяка година си сменял адреса по местоживеене. По тази причина той забравял уютния си дом и нямал време дори за физиологичните си нужди." Това е само малка част от поредните умотворения, родени от учениците на тазгодишните матури. Всъщност, в тези бисери би се съдържала известна доза истина, ако в първия случай идеше реч за премиера, а не за Бойчо Огнянов от „Под игото“. Колкото до българския народ, той май наистина е заточен, но не на кораб, а в собствената си държава. За адресната регистрация и сърцето на Левски пък учените още спорят…
Шегата настрана, но идиотските съждения на зрелостниците нарастват лавинообразно от година на година, което е резултат главно от постоянните и необосновани промени в учебните програми, учебниците, организацията и структурата на училищата в средното образование. Така че вместо просветното ведомство да търси под вола теле и да занимава прокуратурата с глупости от рода на това кой е преписвал и откъде са изтекли отговорите на матурите, е време да разчисти „собствения си двор“.
Публична тайна е, че образователното законодателство бе пренаписано количествено и на юруш, без да се вземат под внимание качествените препоръки на учители, родители и директори. Министерството напоследък работи на принципа – "да изпълним петилетката за три години", а с отчитане на дейност реформа не се прави. В същото русло влезе и новият ресорен министър Меглена Кунева, която предпочете да си направи пиар с широко прокламираното разследване на матурите, а не да се концентрира върху реалните проблеми в системата. Един от тях е, че следващата учебна година чука на вратата, но никой все още не може да каже дали новите програми и учебници ще влязат в клас.
На прага сме на парадокса „опитните зайчета“ – първокласниците и петокласниците, да започнат срока по нова програма със старите помагала. По план единствено учебникът по история за пети клас трябва да е готов за 15 септември, тъй като съдържанието му е изцяло променено. Но ако подготовката му се забави, преподавателите ще използват учебниците за седми клас, защото част от уроците били същите. Самата Кунева призна, че география ще се учи по записки и приложения, така че батакът е пълен и голяма част от вината е на министерството. Явно то не е взело под внимание простичкия факт, че е необходимо новите учебници да получат одобрението от тези, които ще работят с тях. В този аспект е интересна една заповед от 21 април, с която се утвърждава графикът на дейностите за осигуряване на учебници и учебни помагала за безвъзмездно ползване за учебната 2016-2017 година. Тя е подписана от министър Кунева и в нея са залегнали конкретни срокове за заявки, сключване на договори с издателите, за доставка и отчети. Но никъде не е упоменат срок за получаване на картбланш от даскалите.
Издателите неведнъж предупредиха, че заради солидната подкрепа, която трябва да събере всеки нов учебник, е възможно нито един от проектите да не бъде одобрен. Първоначално новите учебници минават през няколко комисии, после учителите ги оценяват като "приложими" или "неприложими", като за целта е необходимо одобрението на над половината от преподавателите по всеки предмет.
Учебникът по история за V клас се очаква да е пилотният проект, който ще тества нормативната промяна. С пренаписаните учебни програми вече се учи праистория и античност по нов начин. Учителите и издателите се съмняват, че всичко ще е готово в срок, но от просветното ведомство са убедени, че ако разработките отразяват възрастта и интересите на децата, те ще бъдат харесани. Добре е, че има оптимизъм, само дано септември не стане май, както казваше…Паисий Хилендарски.