Своеволното увеличение на билетчето с 60% до 1.60 лева в градския транспорт в София е вече факт. Дори през главата на граждани и политици, монополът в столична община и Центъра за градска мобилност (ЦГМ) доказаха на всички "дребни" граждани, че могат да правят, каквото си поискат. Но своеволията им не спират до тук. В разрез с всякакви закони, служителите на общинското дружество продължават да мачкат и да ощетяват, дори онези граждани, примирили се с новата цена.
Оказва се, че превозните средства автоматите на билети с удоволствие вземат новата сума, но не връщат ресто. За пореден път на столичния пътник му се вменява поредното задължение да си приготви точна сума. От ЦГМ са потвърдили, че решение на този проблем няма да има поне още една година. Тоест гражданите да бъдат така добри да приемат това, тъй като няма къде да ходят.
За това, а и за други нарушения са се насъбрали достатъчно сигнали от слушатели в Българското национално радио. Засегнатите се оплакват, че касиерите в пунктовете за продажба на билети, както и шофьорите в самите автобуси закръгляват сумата от 1 лев и 60 стотинки до 2 лева с оправданието, че нямат дребни. Така поскъпването става 100%.
Директорът на Столичния метрополитен инж. Стоян Братоев е коментирал, че ако на пътник се случи касиер или шофьор от градския транспорт да откаже да върне ресто, може да бъде подадена жалба. Веднага ми хрумва, че ако някой контрольор се срещне с пътник без билет, то той също може единствено да подаде жалба. Тъй-като следващата стъпка, а именно да му продаде билет за еднократно пътуване (на стойност 40 лева) е незаконна, тъй като е в противоречие с чл. 101 от Закона за движение по пътищата, в който се казва, че глобата за нередовен пътник в обществения превоз е 10 лева.
Ако на пътник се случи касиер или шофьор от градския транспорт да откаже да върне ресто, може да бъде подадена жалба, коментира директорът на Столичния метрополитен инж. Стоян Братоев. Без да може да даде какъвто и да е отговор на логичния въпрос: И какво от това?
Според адвокат Валентина Каменарска, всеки един търговец, когато продава една услуга и иска някаква определена цена за нея, е длъжен да си осигури начин и средства да връща ресто на клиентите. Това е задължение на търговеца. Клиентът е длъжен да плати – дали в жълти стотинки, дали в голяма банкнота от 100 лева – тава е негово право, той си плаща услугата и това е неговото задължение.
Когато търговецът не връща ресто или автоматите му не връщат, се получава неоснователно обогатяване на търговеца и това произвежда една сива зона, каза още Каменарска в ефира на "Преди всички".
Според нея, не е ясно как счетоводството на ЦГМ счетоводно ще си изпише тези допълнителни приходи, защото те нямат никаква обосновка. Въпросът е, че ако всеки, сам по себе си започне да претендира 40 стотинки, би било невъзможно, но ако всички заедно претендират, би се получил един много хубав колективен иск за неоснователно обогатяване към Общината и по-точно към ЦГМ.
В едно е права. Поредната пречка пред възстановяване на справедливостта е да има колективен иск. До съда. Отделните оплаквания на потърпевшите, за които общинското дружество е благоволило да ни даде право, обикновено остават без последствия. Тогава за какво са ни?