Играта за пътните фирми загрубя

Лазар Лазаров струма лот 4

Искания за детектор на лъжата, оставки в Агенция "Пътна инфраструктура", сигнали до прокуратурата… Това е само част от арсенала, използван през последните няколко дни при атаките на БСП срещу управляващите от ГЕРБ заради раздадени пътни договори за милиони левове. Повече от ясно е, че червените съвсем съзнателно се прицелиха в любимите за премиера Бойко Борисов пътища и магистрали. Но като оставим настрана чисто политическите фойерверки, се очертава, че ГЕРБ вече си има нови фаворити в пътното строителство и сред тях е "Агромах".

 

"Когато е трудно!" – това е девизът на благоевградската фирма, който напоследък често "краси" билбордове по магистралите в страната. Факт е, че "Агромах" бе вкарана сериозно в играта по време на втория мандат на ГЕРБ, когато трябваше изключително бързо да се наваксва изоставането на проектите, финансирани със средства по европейските фондове. Макар че дружеството на Христо Савев и Методи Бачев доказа през годините, че успява да спечели сърцата

на всички власти у нас

Двамата собственици бяха в първите редици на посрещачите на президента Георги Първанов и бившия премиер Сергей Станишев при воаяжите им из Благоевградския регион, но след идването на ГЕРБ на власт бързо се преориентираха, за да станат едни от най-сериозните играчи в Югозападна България. Размахът им наистина е стряскащ, съдейки по някои документи, с които "БАНКЕРЪ" имаше възможност да се запознае. 

В средата на март депутатът от БСП Жельо Бойчев поиска от министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова да му предостави писмено информация какви обществени поръчки, на каква стойност и за какви дейности са възложени на "Агромах" и "Пътища Пловдив" от регионалното ведомство, Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" и "Автомагистрали" ЕАД за периода от 10 септември 2014-а.

Отговорът на Павлова на пръв поглед бе доста постен – АПИ е сключила общо 13 договора с двете фирми, като бяха дадени връзки към раздела "Профил на купувача" на сайта на агенцията.  Но ако човек се поразрови точно в тези линкове, наяве излизат доста  парченца от един

любопитен пъзел

На 28 ноември 2014-а с "Агромах" е сключен договор за превантивни, текущи, зимно и ремонтно-възстановителни работи при аварийни ситуации на пътищата в Благоевградска област. В него не е записано с каква точно продължителност ще е, а че дейностите ще се изпълняват до подписване на контракт с изпълнител, избран след открита процедура. По този договор за времето от 18 март до 26 октомври 2015-а фирмата е получила над 2.42 млн. лева. Колкото до откритата процедура, тя действително е проведена и през юни за изпълнител за срок от четири години е избрана… пак "Агромах", но този път чрез консорциума "Пътно поддържане област Благоевград", в който държи 72 на сто от дяловете. По този договор пътната агенция е изплатила досега над 7.429 млн. лв., но интересното е, че огромната част от тази сума – около 6.7 млн. лв., са платени по няколко фактури на 29 декември 2015-а. Което, без съмнение, е  било много хубав новогодишен подарък за шефовете на "Агромах". 

Смешното в случая е, че преди през 2010 г. да влезе в сила новият Закон за пътищата, всяко регионално пътно управление и подопечните му районни пътни служби сключваха с фирмите едногодишни договори за такива услуги. Но с измененията в норматива тези конкурси започнаха да се организират от Агенция "Пътна инфраструктура" с идеята да има по-голяма прозрачност, отговорност и сигурност при изпълнителите. Е, в конкретния случай пътното ведомство постави такива условия, че първо "преся" възможните участници за региона на Благоевград, свеждайки ги до трима, а после отстрани двама от тях, осигурявайки победата за "Агромах". Какво точно се плаща също не е много ясно, тъй като при обявяване на обществените поръчки се формираха единични цени за отделните видове работа.

Несъмнено обаче "Агромах" се специализира в това да взима

много пари за кратко време

Тя беше избрана за изпълнител на проектирането и разширението на първокласния път от края на магистрала "Струма" до граничния пункт "Кулата". Срокът бе само 40 дни, но усилието си струваше –  3.714 млн. лв. от АПИ. Благоевградската компания получи  и заданието за 45 календарни дни да изработи технически проект и изгради осветлението на пътните връзки за с. Ново Делчево и с. Дамяница, "Марикостиново", "Петрич -Кулата" и "Кулата -Петрич", както и пътните възли "Петрич – Мелник" и "Генерал Тодоров" от лот 4 на магистрала "Струма". За което получи почти 1.8 млн. лева. И пак "Агромах", в края на миналата година, спечели реконструкцията на третокласния път Кочериново – Рила – Рилски манастир с обща дължина 19.78 километра. Срокът за изпълнение беше  120 дни, а предвидената за целта сума – 14.128 млн. лева. С мотива "непредвидимо природно явление, в резултат на което са застрашени животът или здравето на населението или околната среда", на същата фирма бе възложено и обезопасяването с високоякостни мрежи на част от пътя  София – Кулата за малко над 1 млн. лева.

Интерес предизвиква още една обществена поръчка на АПИ. Става дума за ремонта на третокласните пътища Смолян – Михалково – Кричим, Пампорово – Смолян – Стойките и Рудозем – Смилян. Победител стана консорциумът "АПП ЛОТ 27", в който 25% има "Агромах", а останалите дялове държи другата интересна за БСП фирма – "Пътища Пловдив". Контрактът беше за  23 133 699 лв., но след началото на ремонтите изведнъж се оказва, че има деформации в настилката, които не са били предвидени в предварителния проект. И за отстраняването им само за седем дни изпълнителят получи допълнително приличната сума от 1 858 949 лева. 

Отново в консорциум с "Пътища Пловдив" "Агромах" е поела и пътното поддържане на областите Пловдив и Пазарджик срещу многомилионен договор. "Пътища Пловдив" пък е

хегемон по магистрала "Марица" 

що се отнася до довършителните работи.

"След като направихме необходимата проверка, установихме, че  само от АПИ "Агромах" е получила 300 млн. лв., а от подизпълнители, чрез заобикаляне на обществени поръчки – 200 млн. лева. Фирмата има и уникална успеваемост – от 100 участия тя печели 85-87. Толкова е натоварена, че в изминалите две години всяка седмица печели по една обществена поръчка, а в натоварените седмици по две", твърди депутатът от БСП Кирил Добрев. По думите му  шефът на пътната агенция Лазар Лазаров е дал и допълнително към 150 млн. лв. за магистрала "Марица" и  още 50 млн. лв., които са били  за укрепване на канавки. "Интересното е, че тази сума трябва да бъде усвоена за 32 дни", каза народният представител, намеквайки, че Лазаров е в близки отношения с една от посочените фирми. 

И управляващите, и "Агромах" отхвърлиха обвиненията на левицата. Управителят на благоевградската фирма Методи Бачев заяви: "Най-любезно каня председателя на БСП Корнелия Нинова и члена на изпълнителното бюро Кирчо Добрев на тест с полиграф – те да ми отговорят на два въпроса, аз ще им отговоря на толкова, колкото пожелаят. Очаквам в рамките на една седмица да се разберем за часа и мястото на срещата, ако те не се обадят, ще считам, че са се извинили публично за

откровените лъжи и инсинуации

които разпространиха по адрес на "Агромах".  Твърдения по адрес на фирмата са клевети и моите адвокати вече работят по завеждане на персонални дела срещу тях".

Въпреки пушилката около "Агромах" и "Пътища Пловдив" има нещо гнило. Само преди два месеца, под ръководството на Специализираната прокуратура, разследващи от ГДБОП и служители на НАП извършиха претърсвания и изземвания на документи от офисите на двете компании на територията на Пловдив, Благоевград, Лом и София. Според прокуратурата фирмите от групата на "Агромах" и "Пътища Пловдив" са ползвали доставки от две буферни дружества – "Кей пласт" и "Кей транс гео". Чрез тях са укривали ДДС – чрез представянето на фалшиви документи (вероятно фактури за покупки) за данъчен кредит към буферните фирми. Самите буферни дружества пък получавали фалшиви документи за схемата от кухи фирми, регистрирани на социалнослаби лица. И така, според държавните обвинители, се "оформила" общата щета за бюджета в размер на 14 млн. лева. Междувременно прокурорите съобщиха, че при претърсванията и изземванията в Лом са били открити и иззети златни накити на стойност 500 хил. лева. А когато органите щурмували базата на "Агромах" в Благоевград, хванали служителка, която се опитала да изнесе 1 млн. евро в сак. 

Сега остава да видим какво ще излезе от цялата работа.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След скандалите с кметовете на ПП очаквате ли още по-малка активност на следващите избори?

Подкаст