Комисията за защита на конкуренцията отмени като незаконосъобразна заповед на зам.- кмета на община Ботевград за откриване на процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Доставка на транспортна и комунална техника за нуждите на община Ботевград“ в пет обособени позиции: Обособена позиция № 1: ”Доставка на 4 (четири) броя нови леки автомобили”; Обособена позиция № 2:”Доставка на 2 (два) броя нови лекотоварни автомобили”; Обособена позиция № 3: ”Доставка на 1 (един) брой нова компактна комунална мултифункционална машина”; Обособена позиция № 4: „Доставка на 1 (един) брой употребявана мотометачна машина”; Обособена позиция № 5: „Доставка на 2 (два) броя сметосъбиращи автомобили”.
Проучването установи, че възложителят е определил срок за плащане в рамките на 5 месеца след подписване на договора, който е в нарушение на Търговския закон.
Съгласно разпоредбата на чл. 303а, ал. 2 от Търговския закон (ТЗ), когато длъжникът е публичен възложител, какъвто се явява общината, страните могат да договорят срок за изпълнение на парично задължение не повече от 30 дни. По изключение може да бъде договорен и по- дълъг срок, но не повече от 60 дни, когато това се налага от естеството на стоката или услугата или по друга важна причина, ако това не представлява явна злоупотреба с интереса на кредитора и не накърнява добрите нрави. Доколкото посочената норма от ТЗ е императивна, то не е налице възможност възложителят да се ползва от по-високи от максимално предвидените срокове за изпълнение на парично задължение.
С оглед на гореизложеното КЗК намира, че издаденото решение за откриване на процедурата следва да бъде отменено на това основание. Също така, в обявлението и в документацията за участие е предвиден различен начален момент, от който следва да се брои срокът за отложено плащане от страна на възложителя, което също създава неяснота, която следва да бъде отстранена.